Du menar Kanarieöarna? Typ 320 soldagar och relativt nära ekvatorn.bastard skrev: 11 sep 2022 22:21 om man skulle vilja leva med enbart solel så skulle jag nog vilja leva ännu mera söderöver, dom har en stor fördel med att det är jämnare över året
afrika skulle kunna göra en hel del med solel, speciellt med en del batterier som klarar en del av kvällen med
Tråden om verklig produktion från solceller
Re: Tråden om verklig produktion från solceller
Slava Ukraini!
Kväll den sista september som varit en skitmånad för solel.
Fått knappt 32 kWh/dygn med knappt 13 kW installerat.
Hittills under kalenderåret (2022) 11,2 MWh = 1,244 MWh/mån = 40,8 kWh/dygn. Skitseptember Kalenderåret (2022) hittills (februari kan bortses från då jag tappade internet under en längre period). Ekonomiskt (om jag bortser från investeringskostnaden) har jag hittills under kalenderåret (2022) gått plus på anläggningen. Jag har fått mer än jag betalt - inkluderat abonnemangsavgiften.
Fått knappt 32 kWh/dygn med knappt 13 kW installerat.
Hittills under kalenderåret (2022) 11,2 MWh = 1,244 MWh/mån = 40,8 kWh/dygn. Skitseptember Kalenderåret (2022) hittills (februari kan bortses från då jag tappade internet under en längre period). Ekonomiskt (om jag bortser från investeringskostnaden) har jag hittills under kalenderåret (2022) gått plus på anläggningen. Jag har fått mer än jag betalt - inkluderat abonnemangsavgiften.
Senast redigerad av maskros den 30 sep 2022 19:38, redigerad totalt 4 gånger.
Collapse now, and avoid the rush!
Mycket intressant Maskros
//Tank

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Tack, och läge för ett förtydligande. När jag skrev "årsbasis" var det fel. Det jag avser är produktionen under 2022, inte under ett år, det är alltså produktionen för de senaste nio månaderna. Har ändrat i inlägget.
Vidare information för att dra egna slutsatser så ligger min anläggning i SE2 och taket är brant (>35grader) och riktat mot SSO. För att komplettera den ekonomiska informationen har jag bundet elavtal på 38 öre/kWh (exklusive allt, jag hade galen tur när jag band elavtalet) och får nån slags månadsmedel av spotpriset för det jag säljer.
Lite ot, men: vår planerade anläggningen i södra Skåne: 19,885 kWp
//Tank
//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Är söder rakt nedåt?
Lutar det nedre (södra?) taket mot söder?
Jag skulle lätt flytta så många paneler som möjligt från västsidan på stora huset till ostsidan på huset. (Molnen kommer på eftermiddagen.)
Jag skulle lätt flytta så många paneler som möjligt från västsidan på stora huset till ostsidan på huset. (Molnen kommer på eftermiddagen.)
Designen är fastställd.maskros skrev: 30 sep 2022 20:32 Är söder rakt nedåt?
Vinkel är något fel, skall vara lite mer "åt höger".
Lilla fyrkanten i botten än garagetaket som nästan är platt (4 graderas lutning söderut). Platt installation.
//Tank
Ursäkta mig, avsikten är inte att vara dryg, men om designen är fastställd - varför posta, vad är avsikten? Jag tänker att du vill ha feedback och med paneler mot väster.... Inte meningslösa men - jag vet inte vad det kostar dig att omdesigna - det är enligt min erfarenhet (som förstås är kass information statistiskt sett) ganska dåligt med paneler åt väster. Jag menar faktiskt väl, vill dig väl... Risken är att du blir förbannad när du märker hur lite du får från de västriktade panelerna.

nackdelen med solel är att man får som minst när det behövs som mest
men att visa energi per månad, ungefärlig uppsättning och ungefärlig region är bra för jämförelse
men att visa energi per månad, ungefärlig uppsättning och ungefärlig region är bra för jämförelse
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules
Även jag har tänkt så. Sen kom jag på att så länge civilisationen består får jag betalt för det jag producerar och industrialismen rullar mest på dagen, då får jag bra betalat för elen. Åtta månader om året producerar anläggningen tillräckligt för att jag, med ½ dygns batteri ska kunna köra kap och klyv om kollapsen kommer. Oavsett om det blir lite dåligt eller TEOTWAWKI har jag nytta av mina paneler.bastard skrev: 30 sep 2022 21:28 nackdelen med solel är att man får som minst när det behövs som mest
Rent ekonomiskt är det tveksamt.
Rent TEOTWAWKI är det tveksam.
Kombinerat är det, ur mitt perspektiv, helt ok.