2022, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Skymning skrev: 23 mar 2022 21:39
BarbaryanKvlt skrev: 23 mar 2022 10:54 [quote=Skymning post_id=31279 time=164

Nej. Du är bara extremt orealistisk med "prepping på verklig nivå" som om bara riktiga preppers bor på bondgård, föder upp djur, slaktar dem och torkar kött och samlar ammunition medans de syr ihop matchande Ghillie suits till barnen. De flesta i landet bor inte i bonnhåla, utan i hyres/bostadsrätt och dina idéer är totalt orealistiska, tänk dig att 2.4 miljoner människor i länet skulle dra till bonden istället för att köpa pulvermjölk som finns på ICA och inte håller mer än några dagar.

Bor du i skogen i ett litet hus med jordkällare, bergvärme och solpaneler? Grattis. Det gör inte de flesta andra.
[/quote

Utan kor ingen pulver mjölk på Ica ...så ja stödjer du så kossa finns kvar så är det verklig prepping. Så preppat det kan bli. Då kan du ju även köpa mjölk imorgon.

Va fantastiskt om hela Stockholms innerstad med dig i spetsen skulle gå till bonden bara en gång i veckan då hade vi ju haft mjölkgårdarna kvar så ni kan köpa pulver mjölk från Sverige de andra dagarna och Sverige hade varit lite mera preppat på nationell nivå.

Jagar inte så ingen ammo, bor inte i skogen, har inte bergvärme och inga solpaneler. Inte heller så många barn att jag kan sy matchande saker till dem. Spelar inte heller banjo.
Men jag skaffade precis en till kanin.

Ja jag anser att riktiga preppers har hand om större delen av sin egen värme, mat och vatten.
Användarens profilbild
Omnivore

Inlägg av Omnivore »

A propos mjölkpulver. Jag tycker att en stormarknad som ICA Maxi borde ha sådant på hyllorna men jag har letat till förtvivlan på våran Maxi (en av Sveriges största f.ö.) men inte hittat det. Var köper ni mjölkpulver?
Kokosmjölkpulver är en annan villhövergrej.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
lupl

Inlägg av lupl »

Omnivore skrev: 24 mar 2022 09:43 A propos mjölkpulver. Jag tycker att en stormarknad som ICA Maxi borde ha sådant på hyllorna men jag har letat till förtvivlan på våran Maxi (en av Sveriges största f.ö.) men inte hittat det. Var köper ni mjölkpulver?
Arabaffärer har.
Användarens profilbild
Skymning

Inlägg av Skymning »

lupl skrev: 24 mar 2022 09:59
Omnivore skrev: 24 mar 2022 09:43 A propos mjölkpulver. Jag tycker att en stormarknad som ICA Maxi borde ha sådant på hyllorna men jag har letat till förtvivlan på våran Maxi (en av Sveriges största f.ö.) men inte hittat det. Var köper ni mjölkpulver?
Arabaffärer har.
ICA och de andra stora kedjorna har. Står lite undangömt här och där, ibland nära varor för att baka.
слава україні - на хуй путін!
Ursus

Inlägg av Ursus »

Nej. Du är bara extremt orealistisk med "prepping på verklig nivå" som om bara riktiga preppers bor på bondgård, föder upp djur, slaktar dem och torkar kött och samlar ammunition medans de syr ihop matchande Ghillie suits till barnen. De flesta i landet bor inte i bonnhåla, utan i hyres/bostadsrätt och dina idéer är totalt orealistiska, tänk dig att 2.4 miljoner människor i länet skulle dra till bonden istället för att köpa pulvermjölk som finns på ICA och inte håller mer än några dagar.

Bor du i skogen i ett litet hus med jordkällare, bergvärme och solpaneler? Grattis. Det gör inte de flesta andra.
Word :up:
Användarens profilbild
Skymning

Inlägg av Skymning »

Ursus skrev: 24 mar 2022 11:12

Trodde du hade blockat mig efter senast. Kunde inte skicka msg till dig, hade en sak att berätta ang det där du skrev och blev arg på.

Men å andra sidan kanske du på senare har sett hur usel den Ryska armen är och kanske är lugnare.
Ursus

Inlägg av Ursus »

Skymning skrev: 24 mar 2022 19:28
Ursus skrev: 24 mar 2022 11:12

Trodde du hade blockat mig efter senast. Kunde inte skicka msg till dig, hade en sak att berätta ang det där du skrev och blev arg på.

Men å andra sidan kanske du på senare har sett hur usel den Ryska armen är och kanske är lugnare.
Jag är inte långsint, men inte diplomatisk heller när det gäller internettjafs. Och nu är du så smått på väg dit igen. Jag har noterat ditt skrivsätt sedan begynnelsen här på forumet, ta och fundera på hur det uppfattas av andra härinne. Du talar nu som att jag att jag är oresonligt barn, när du säger att jag "kanske är lugnare". Det är nedlåtande och von oben. Sluta bara upp med det, du skaffar inga vänner här på det sättet. Liknande attityd är den största orsaken till varför jag inte pallar Lars Wilderäng, annat än sporadiskt.

Min rädsla är inte relaterad till ett gäng ryska 19-åriga våldtäktsmän som svälter och drunknar i rasputitsa. Min rädsla ligger hos Putin, och hur Rysslands Strategiska Robotstridskrafter kommer att ta en order om avfyrning. Eller om mindre, taktiska kärnvapen börjar användas dessförinnan. Utsätts Sverige för sådana angrepp på stor eller liten skala är vi körda. Sorry, men så är det. Vi har inte resurser i totalförsvaret för att mitigera ett hot av den kalibern. Man kan inte bara dogmatiskt avfärda denna möjlighet som osannolik, hur gärna man än vill. Om ett fientligt inställt land har kärnvapen är det i allra högsta grad något att vara jävligt orolig för, i synnerhet med en fullständigt urspårad dåre vid rodret. Hur man inte kan vara orolig för detta övergår mitt förstånd.
Användarens profilbild
Skymning

Inlägg av Skymning »

Ursus skrev: 24 mar 2022 20:17 Jag är inte långsint, men inte diplomatisk heller när det gäller internettjafs. Och nu är du så smått på väg dit igen. Jag har noterat ditt skrivsätt sedan begynnelsen här på forumet, ta och fundera på hur det uppfattas av andra härinne. Du talar nu som att jag att jag är oresonligt barn, när du säger att jag "kanske är lugnare". Det är nedlåtande och von oben. Sluta bara upp med det, du skaffar inga vänner här på det sättet. Liknande attityd är den största orsaken till varför jag inte pallar Lars Wilderäng, annat än sporadiskt.
Det var inte syftet, jag förstår inte hur du tolkar in det i det jag skriver. När jag skriver "kanske är lugnare" så menar jag det i all välmening, du verkade väldigt oroad och ditt inlägg reflekterade det. Jag har inga intentioner att vara nedlåtande. Som jag skrev i en annan tråd, du är en av de mer resonabla människorna på forumet. Ta det till hjärtat, jag menar inte något ont till dig.

Jag ser en del andra som skriver saker om mina inlägg, men jag tar inte åt mig. En del människor har konstiga idéer och jag låter dom ha de för sig själva, när de testar koncepten i verkligheten så inser de kanske att de inte funkar. Kalla mig idiot eller vad du till till mitt nylle och för det mesta så försöker jag det bara rinna av, livet är för kort för att bli arg.

Det finns saker som gör mig arg är nuvarande kriget i Ukraina. Om jag vore yngre och hade slutat värnplikten så kanske jag hade blivit så arge att jag satt mig på ett plan till Polen och åkt österut för att få ut min aggressioner. Kanske har ADHD eller nåt på riktigt.

Vi har nog alla olika åsikter om saker och bryr oss mer eller mindre om dem. Tycker t.ex. att Marie verkar juste, men när hon drog paralleller om FAANG företag och Rysslands behandling av civilbefolkningen i Ukraina då blev jag sned. Det är ett gigantiskt gap mellan de två, samma sak med vänster folket i media som jämställer Wallenberg med Ryska Oligarker :roll:

Vill du prata vidare, skicka PM.

Anyway tillbaka till tråden. Jag köpte blåbärssoppa idag. Har inte druckit den sedan barndomen och ska prova om det är gott, då blir det några lådor till.
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt

Inlägg av BarbaryanKvlt »

52% av Sveriges befolkning bor i småhus. 40% med äganderätt.

Åter till ämnet. Ny kanin införskaffad. Funderar även på en blandning nz/Gotland för lite snabbare tillväxt samt några broilers. Det här med solceller och banjo kanske kan vara aktuellt men då lär väl ödrift vara ett måste och då blir det nog rätt dyrt? Räknade tidigare bara på paneler och det skulle ta ca 18 år för mig att få igen de pengarna. Man lär väl behöva nån typ av elbaserat värmesystem typ bergvärme för att det ska löna sig?

Skaffat lite verktyg speciellt bits då jag tröttnat på sunkiga lågkvalitetsgrejer. Batteridriven röjsåg med batteri som även passar lilla batterimotorsågen. Var rätt drygt att såga tio min ladda en timme. Så nu två batterier och en snabbare laddare.
Tio lågpris motorsågskedjor till bensinsågarna.
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

30st BIC Maxi tändare
https://www.xn--ob-eka.se/bygg/elda-tan ... 6-1001706
Enligt mig dem vettigaste engångständaren och nr1 eldstartare. Billig och räcker ca 0,14 evigheter
Av någon anledning blivit svårare hitta dom tycker jag.
Tidgare handlat dom på tex Clas Ohlson men har dom inte längre.
Lokala mackarna verkar bara ha rena skräptändare nuförtiden. :down:
Ok BIC har visserligen slutat med justerhjulet för låghöjd för några år sen och har numera barnspärr
men bara liten metalldel man trycker ner för att snurra hjulet och stör inte.
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"