Sverige har i mångt och mycket blivit ett slags låtsasland. Allt som är viktigt har liksom blivit nedprioriterat och trivialiserat; men det ska ändå finnas kvar av gammal hävd, eller för symbolismens skull.bokmalen skrev: 14 okt 2019 11:59 När jag var med i hemvärnet, typ 92 - 97, så hade man AK4:an hemma.
Var inte ens krav på vapenskåp.
Jag ser inte riktigt nyttan med hemvärnsman som har vapnet hemma, men inte kan använda det förrän man sammanstrålat med plutonschefen. Vad om han inte lyckas ta sig till samlingsplatsen?
Exempel utöver hemvärnet är regjuljärerna i Försvarsmakten. Det ordinarie försvaret har gått från att vara ett miljonmanna-invasionsförsvar från norr till söder till en avmagrad, luspank organisation som i äkta byråkratisk anda har omdöpts till "flexibelt insatsförsvar" för att rättfärdiga nedmonteringen. Istället för att ta in och utbilda rätt folk på rätt plats satsar man hellre på att göra det fullständigt genus- och PK-certifierat med en tredjedel män, en tredjedel kvinnor och en tredjedel invandrare. Därtill är det mycket viktigt att gå i Pridetåg. Mycket viktigt.
Sådant gör bara att man blir led på hela landets utveckling. Politikerna som styr och ställer är så uppknullade i sina rosamolniga drömmar att en vettig, grundad, sansad åsikt i maktens korridorer är lika svår att hitta som en nål i en höstack. Jag orkar knappt läsa nyheterna längre. Varje dag rapas det ut mer trams från alla håll. Inget sunt förnuft, ingen verklighetsförankring. Bara samma värdegrundstjafs som tilltalar vem? En högljudd minoritet? Obegripligt. Obegripligt.
Fast detta blev väldigt OT i denna tråd.