Kråkfot skrev: 02 feb 2022 12:42
Så du menar alltså att du trodde att inte vaccinet inte gjorde dig sjuk?
Skulle tro att ingen visste, det finns vissa svårigheter att studera det i prekliniska studier.
Som jag har haft på känn var att trots vaccination så kan man ändå bli sjuk, liksom influensa. Att booster kommer behövas är också förväntat. Blir troligen framlöver en kombo influensa/covid.
Vad jag sett är däremot att vacination gör en inte lika sjuk trots underliggande sjukdommar. Men även det varierar precis som att det varierade innan vaccinet. En kännde knappt av symtomen som hade alla riskfaktorer i värden och den andra som nästan var helt utan risk strök med.
AZ fungerade säkert bra som profylax mot Wuhan originalvarianten och den Brittiska Alpa, mens mRNA Pfizer & Moderna var lite mer "bredspektrum" och funkade även på Beta &Delta. 2 doser av dessa liksom AZ skyddade även mot allvarliga komplikationer, sjukdom & död.
Problemet när Omikron kom var att dessa 2 doser mRNA inte var verksam mot infektion eller breakthrough, vilket först visade sig i Israel och sedan USA, vilka i början båda hade vaxxat med enbart Pfizer. (Sydafrika hade använt både AZ och Pfizer)
Så det är de som är "fullvaccinerade" enligt FHM:s defenition med 2 doser som inte är skyddade mot infektion av Omikron!
Det är den 3:e mRNA-boostern som gör det och speciellt Moderna, som vid 3:e boster-vaxxet ger avsevärt högre antikroppssvar mot Omikron än Pfizer. Om det fungerar likadant med mRNA-booster efter 2xAZ vet jag inte, då jag inte sett några undersökningar på det.
https://www.weforum.org/agenda/2022/01/ ... -covid-19/
...........
"It’s not yet clear why an mRNA booster dramatically improves immune protection against Omicron, but Garcia-Beltran says one possibility is that an additional dose creates antibodies that bind more tightly to the spike protein, increasing their effectiveness. Also, a booster dose may generate antibodies that target regions of the spike protein that are common to all forms of SARS-CoV-2. Both theories may be true, says Garcia-Beltran."
..........