Gruffigt kring Ukraina igen

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
Marie

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av Marie »

1 min ago
European aviation regulators warn civilian planes could get shot down over Ukraine

From CNN's Pete Muntean

European aviation regulators say there is a “high risk” to civilian aircraft near the Ukrainian border, fearing they could be targeted on purpose at any altitude.
""Air operators are reminded that this is now an active conflict zone," says the European Union Aviation Safety Agency, known as EASA. "

The agency added that “operators should exercise extreme caution” and avoid using the airspace within 100 nautical miles of the Russia-Ukraine border.

“Critical infrastructure, including airports, are exposed to military activities which result in safety risks for civil aircraft,” said the EASA. “The presence and possible use of a wide range of ground and airborne warfare systems poses a HIGH risk for civil flights operating at all altitudes and flight levels.”

3 min ago
Ukraine’s foreign minister tweets Putin has launched “full scale invasion of Ukraine”

Ukraine’s Foreign Minister Dmytro Kuleba tweeted early on Thursday that Russian President Vladimir Putin "has just launched a full-scale invasion of Ukraine."
""Peaceful Ukrainian cities are under strikes. This is a war of aggression. Ukraine will defend itself and will win. The world can and must stop Putin. The time to act is now," he tweeted."
1 min ago
Ukrainian ambassador to the UN urges Security Council to "stop the war"
Ukrainian Ambassador to the UN Sergiy Kyslytsya
Ukrainian Ambassador to the UN Sergiy Kyslytsya (UNTV)

The Ukrainian ambassador to the United Nations urged other member nations to "stop the war," at an emergency meeting of the UN Security Council.

"It is the responsibility of this body to stop the war. So I call on every one of you to do everything possible to stop the war," Sergiy Kyslytsya said to the council, before turning to face the Russian ambassador to the UN and asking: "Or should I play the video with your president declaring the war?"

The Russian ambassador responded, "This isn't called a war, this is called a special military operation in Donbas."

Early Thursday morning, Russian President Vladimir Putin announced in a televised address that troops were taking military action in the Donbas region of eastern Ukraine.

CNN reporters and witnesses in cities across Ukraine have reported hearing explosions in the early hours of Thursday.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Nu lämnar jag bevakningen och överlämnar till någon som tar morgonpasset...

Nu ska jag sova lite iallafall.
:hug: till hela Ukraina... och stå på er. :rambo: :up:
Ongrid

Inlägg av Ongrid »

Håller Ukraina ut tills en markoperation inleds kommer förlusterna att bli kännbara på den ryska sidan
Användarens profilbild
Timmerstugan

Inlägg av Timmerstugan »

Var får vi våra nyheter ifrån, om vi inte litar på CNN och main stream media? (:)
Ursus

Inlägg av Ursus »

Timmerstugan skrev: 24 feb 2022 08:54 Var får vi våra nyheter ifrån, om vi inte litar på CNN och main stream media? (:)
Enkelt: Du fortsätter att lyssna på mainstreammedia.
Ongrid

Inlägg av Ongrid »

Jag skulle säga att man får hålla en bred bevakning, inkludera Twitter, TikTok, Youtube, titta på öppna källor som flightradar24, livekameror och liknande
Abbe

Inlägg av Abbe »

Timmerstugan skrev: 24 feb 2022 08:54 Var får vi våra nyheter ifrån, om vi inte litar på CNN och main stream media? (:)
Fram tills nu har mainstreammedia haft rätt om upp trupper och hot (eller framför allt amerikansk underrättelsetjänst).
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

BarbaryanKvlt skrev: 22 feb 2022 08:05 Att många här behöver sig en liten lektion. Ser även att folk skriver om att den o den osv ser Ukraina som ett skitland osv. Ukraina är stora spannmålsproducenter. Värt att tänka på med tanke på dagens och framtidens spannmålspriser. Man räknar med att lilla Sverige som faktiskt är en hyffsat stor producent gentemot befolkning lägger ca 15% odlingsmark i träda i år.
Känner du dig fortfarande nöjd med vad du länkar till efter dagens utveckling?
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

så putin hadde tillräckligt med fuckoffkapital för att göra ett fullskaligt anfall på ett oskyldigt land, och hotar andra länder som varit under sovjetunionens dystra förtryck

kommer bli intressant att se vad resten av världen gör
kina har ju sin lilla mumsbit att ta hand om

undras om tyskland menar allver med bojkott och då stänga gasleveranserna från ryssland...

och få se hur ekonomierna reagerar på detta, kommer nog bli lite tvtittande ikväll
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Absolut. Varför skulle jag inte det? Jag har inte sagt det inte kommer hända något. Jag menar att man måste förstå problemet. Historielektion är viktigt. Samma va ju det jag skrev om jordbruket där. Det sågades ju men faktum är att jag har rätt där. Det skriver ju tillome mainstream media idag.

Han har heller inte folket med sig men historia och vissa detaljer ändras ju inte av det.

Nej jag tror inte Putte e ute efter nya Sovjet. Men hur saker ser ut nu vill han nog säkra landets matförsörjning och klart han inte vill ha NATO och EU ännu närmare. Innan 2014 var regimen i Ukraina ryssvänlig.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"