2022, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
maskros

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av maskros »

Kör för närvarande hård prepping inriktad på ekonomi. Sparar så mycket jag kan, vidtar (ytterligare) åtgärder för att minska framtida kostnader.
Collapse now, and avoid the rush!
Obstinat

Inlägg av Obstinat »

maskros skrev: 25 mar 2022 19:29 Kör för närvarande hård prepping inriktad på ekonomi. Sparar så mycket jag kan, vidtar (ytterligare) åtgärder för att minska framtida kostnader.
Troligtvis helt rätt! Men vars skall man lägga det sparade slantarna? Konserver guld bra o ha grejer mark..... :hm:
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Obstinat skrev: 25 mar 2022 21:26 Troligtvis helt rätt! Men vars skall man lägga det sparade slantarna? Konserver guld bra o ha grejer mark..... :hm:
På sistone har jag lagt pengar på solanläggning, skor och kläder i lager, saker för att underlätta vedproduktion och för att underlätta mitt liv när jag blir äldre (är 55+). Har även slängt in en del i Lysa (går dåligt just nu) och uppgraderat min förmåga att jaga samt odla litegrann. Allt jag kan köpa nu som håller länge och som jag kommer behöva sen köper jag nu, det är inflationssäkrat. Vi kan säga så här: Jag lär inte behöva köpa kängor, jackor eller köksattiraljer mer i mitt liv och ungarna kommer att behöva beställa en sopcontainer om de inte vill ha mina prylar. Men det är i alla fall någorlunda välorganiserat så man ser skillnad på skrot och fina grejer.
Obstinat

Inlägg av Obstinat »

maskros skrev: 25 mar 2022 22:02 [quote=Obstinat post_id=31443 time=<a href="tel:1648239981">1648239981</a> user_id=101]
Troligtvis helt rätt! Men vars skall man lägga det sparade slantarna? Konserver guld bra o ha grejer mark..... :hm:
På sistone har jag lagt pengar på solanläggning, skor och kläder i lager, saker för att underlätta vedproduktion och för att underlätta mitt liv när jag blir äldre (är 55+). Har även slängt in en del i Lysa (går dåligt just nu) och uppgraderat min förmåga att jaga samt odla litegrann. Allt jag kan köpa nu som håller länge och som jag kommer behöva sen köper jag nu, det är inflationssäkrat. Vi kan säga så här: Jag lär inte behöva köpa kängor, jackor eller köksattiraljer mer i mitt liv och ungarna kommer att behöva beställa en sopcontainer om de inte vill ha mina prylar. Men det är i alla fall någorlunda välorganiserat så man ser skillnad på skrot och fina grejer.
[/
Har lite samma tänk men i mitt fall så tror jag det blir tändstickor för barnen :D :notme: Planen förövrigt är att i framtiden kunna koppla bort sig ifrån elnätet. Skaffa lite höns o mata duvorna :mrgreen:
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Obstinat skrev: 25 mar 2022 22:36 Har lite samma tänk men i mitt fall så tror jag det blir tändstickor för barnen :D :notme: Planen förövrigt är att i framtiden kunna koppla bort sig ifrån elnätet. Skaffa lite höns o mata duvorna :mrgreen:
Mmmm... Skulle vilja koppla ned mig eftersom abonnemang + överföringskostnad är en allt för stor del av elräkningen. Även om jag producerar en stor del av det antal kWh jag behöver under ett år producerar jag dem under fel tid av året så överföringskostnaden får jag ta i alla fall, förstås. Jag är lite inne på samma spår som bastard, att försöka dra ned på el så jag kan klara mer på egen hand. Systemoberoende är en dröm, eller en vision. :P
Obstinat

Inlägg av Obstinat »

maskros skrev: 25 mar 2022 23:02 [quote=Obstinat post_id=31451 time=<a href="tel:1648244192">1648244192</a> user_id=101]
Har lite samma tänk men i mitt fall så tror jag det blir tändstickor för barnen :D :notme: Planen förövrigt är att i framtiden kunna koppla bort sig ifrån elnätet. Skaffa lite höns o mata duvorna :mrgreen:
Mmmm... Skulle vilja koppla ned mig eftersom abonnemang + överföringskostnad är en allt för stor del av elräkningen. Även om jag producerar en stor del av det antal kWh jag behöver under ett år producerar jag dem under fel tid av året så överföringskostnaden får jag ta i alla fall, förstås. Jag är lite inne på samma spår som bastard, att försöka dra ned på el så jag kan klara mer på egen hand. Systemoberoende är en dröm, eller en vision. :P
[/quote]

I mitt nästa liv... Önskar jag att få mer kunskaper om gengas ångmaskiner osv.... Har inte kommit till skott med solceller än så länge.

För att inte bli helt Ot! Fyllt tanken i bilen. Gått igenom förråden. Slängt grejer som jag haft sedan början av 90 talet som var kassa. Typ kängor med spruckna sulor.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

fryst in lite mera matfett, ska kolla om det funkar att få det några månaders extra hällbarhet
några kilo salt
poolklor för ett bra tag framöver
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
lupl

Inlägg av lupl »

Carbonara från öob, olika sorters mjöl, kaffe ( för ev trading/muta), lite verktyg från biltema (10-årsgaranti).
Användarens profilbild
Vattendrag

Inlägg av Vattendrag »

Stoppat ett par smörpaket i den kallare frysen (-24). Har gjort det förr, det var väl tiotalet år sedan vi hade smörbrist i landet och jag frös in flera kilo. När bristen redde ut sig förbrukade jag det och sista paketet tog jag ut nästan 2 år senare och det var inga problem med det. Andra sorters matfett är jag mer tveksam om ifall det håller.
Ursus

Inlägg av Ursus »

Konserver, havregryn och musli plus lite annat. En vattentät förbandslåda i hårdplast för att hålla känsligare medikamenter i min "rese-EDC". Ett kit med o-ringar i varierande storlekar; o-ringar behövs alltid till något projekt eller för att ersätta spruckna sådana.

I övrigt ganska lugnt.
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"