https://omni.se/datamaklare-i-usa-forbj ... a/a/5EyLWb
"Den amerikanska myndigheten Federal Trade Commission (FTC) har vidtagit åtgärder mot företagen Venntel och Mobilewalla, som båda säljer känslig platsdata. Informationen används bland annat av amerikansk polis i övervakningssyfte. Det rapporterar sajten 404 Media.
Informationen har använts med ett övervakningsverktyg kallat Locate X, som bland annat kan hitta telefoner som besökt abortkliniker.
FTC kräver nu att information om känsliga platser – som till exempel sjukhus eller kyrkor – ska raderas. Venntel och Mobilewalla kommer även att förbjudas att sälja känslig data, med undantag för när det handlar om nationell säkerhet eller polisärenden."
Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____
Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules

Det är inte 1:a april riktigt ännu.

Edit
Den som jar läst igenom HELA apple's användaravtal och integritets policy samt data collection, förstår vad jag menar.

Förslag: Slopa tillstånd för kameraövervakning (kommuner, myndigheter, polis)
Som sagt... När de tummar på en sak och svenska folket inte opponerar sig..
Då får ni även detta.
Då får ni även detta.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fors ... resenteras
Förslag: Slopa tillstånd för kameraövervakning
Uppdaterad idag 15:39Publicerad idag 12:15
Det ska inte längre krävas något tillstånd för kameraövervakning, enligt ett nytt lagförslag från Tidöpartierna. Det ska också bli enklare för polisen att övervaka fler områden – även platser där man inte ser någon risk för brott.
Kommuner, regioner och myndigheter ska inte längre behöva ansöka om tillstånd för att bedriva kameraövervakning, enligt en lagrådsremiss som presenteras av regeringspartierna och Sverigedemokraterna på en pressträff i Rosenbad.
Tillståndskravet tas bort för alla som i dag omfattas av det och anmälningsplikt föreslås tas bort.
För att bedöma om behovet av kameraövervakning trumfar den personliga integriteten ska en intresseavvägning göras i stället för att aktören, som tidigare, ansöker om tillstånd hos Integritetsskyddsmyndigheten.
– Kamerabevakning ska få bedrivas om den aktör som det handlar om bedömer att intresset av bevakning väger tyngre än den enskildas intresse av inte bli bevakad. Den här bedömningen säger vi ska dokumenteras och aktörerna ska föra en förteckning över de kameror som sätts upp, säger justitieminister Gunnar Strömmer (M) på pressträffen.
Kritik för att kunna missbrukas
En av remissinstanserna som varit starkt kritiska är Integritetskyddsmyndigheten, IMY, som idag har ansvar för att granska kameraövervakning i Sverige. De menar att det under en övergångsperiod finns risker för att otillåten kameraövervakning bedrivs.
”Bedömning får stöd av att en förhållandevis stor andel av de ansökningar som kommit in till IMY resulterat i helt eller delvis avslag, vilket innebär att aktörer gjort en för dem generösare bedömning av bevakningens tillåtelse än vad IMY gjort.” skriver de i sitt svar till regeringen.
Teknik som automatiskt känner igen registreringsnummer
Polisen och Säpo ska i högre grad få använda teknik som automatiskt känner igen registreringsnummer, enligt lagförslaget. Uppgifter om motorfordon ska få samlas in och sparas i sex månader och uppgifterna ska få användas för att bekämpa brottslighet och brott med två års fängelse i straffskalan.
– Det här är en viktig pusselbit i polisens utredningsuppdrag att kunna se var ett fordon varit någonstans och när det har varit någonstans, säger Martin Melin (L) som medverkar på pressträffen.
Myndigheter som polisen, ska inte heller i lika hög grad behöva informera om kameraövervakning från civila fordon eller drönare.
Lagen föreslås träda i kraft 1 maj nästa år.
Se SVT:s livesändning från pressträffen här
https://www.svtplay.se/video/j7d6XmM/sv ... ?info=visa
Ja där tar vi ett stort steg mot att följas i mer eller mindre varje steg vi tar.
Med dagens teknik så identifieras både fordon och människor automatiskt även i höga hastigheter förbi en kamera. Undrar hur steget mellan det och vanliga dumma kameror ser ut, behövs beslut från högre ort eller annan instans för att de ska få använda det?
Det fanns ju för några år sedan utrustning i vissa polisbilar som scannade av omgivande trafik och körde de mot fordonsregister osv. Körde man obesiktigat t.ex. så lyste det rött.
Köper man en lite värre kamera till sin garageuppfart så ingår samma funktionalitet även om personidentifieringen givetvis är svår att utföra om man saknar ett register på människor. Men den biten löser ju myndigheterna.
Med dagens teknik så identifieras både fordon och människor automatiskt även i höga hastigheter förbi en kamera. Undrar hur steget mellan det och vanliga dumma kameror ser ut, behövs beslut från högre ort eller annan instans för att de ska få använda det?
Det fanns ju för några år sedan utrustning i vissa polisbilar som scannade av omgivande trafik och körde de mot fordonsregister osv. Körde man obesiktigat t.ex. så lyste det rött.
Köper man en lite värre kamera till sin garageuppfart så ingår samma funktionalitet även om personidentifieringen givetvis är svår att utföra om man saknar ett register på människor. Men den biten löser ju myndigheterna.
Lite OT så ta bort om det stör.
En del av lösningen på de problem som beskrivs i de senare inläggen är att vara grey man, kan man dessutom kombinera det med att bo i glesbygd och ha en bil från före 2014 (om jag minns rätt) som saknar inbyggt mobilabonnemang har man kommit ganska långt. En knappmobil utan GPS på det och viktiga samtal vid köksbordet med mobilerna i ett annat rum så har man kommit ganska långt. Tror jag. Tänker jag fel?
En del av lösningen på de problem som beskrivs i de senare inläggen är att vara grey man, kan man dessutom kombinera det med att bo i glesbygd och ha en bil från före 2014 (om jag minns rätt) som saknar inbyggt mobilabonnemang har man kommit ganska långt. En knappmobil utan GPS på det och viktiga samtal vid köksbordet med mobilerna i ett annat rum så har man kommit ganska långt. Tror jag. Tänker jag fel?
Collapse now, and avoid the rush!
hyggligt ok
alla dina digitala saker kommer följa dig
alla dina digitala saker kommer följa dig
2g telefoner försvinner snart
få se om det kommer 4g dumma telefoner
man kan pejla telefoner från master till viss utsträckning
sedan så får man inte ta emot besök med folk med nya bilar och nya mobiltelefoner
har inte kollat igenom "white pages" för 4g och vill inte med tanken på hur mycket dokumentation det borde vara
men det bör finnas en hel del där som inte är kul
sedan får man inte surfa utan kondom och det är inte grått
men tanken på ett grått liv är att vara som alla andra, inte att försvinna digitalt
sedan så får man inte ta emot besök med folk med nya bilar och nya mobiltelefoner

har inte kollat igenom "white pages" för 4g och vill inte med tanken på hur mycket dokumentation det borde vara

men tanken på ett grått liv är att vara som alla andra, inte att försvinna digitalt
4G dumtelefoner finns.bastard skrev: 06 dec 2024 23:31 2g telefoner försvinner snart
sedan så får man inte ta emot besök med folk med nya bilar och nya mobiltelefoner![]()
![]()
![]()

Doro, Nokia, Jag tror CAT har två modeller var av ena enbart var av mitt intresse.. sedan några fler märken jag inte minns namnet på. (google fria dessutom..

Jag planerade att köpa en i våras.. dock kom annat emellan.
Marie har koll. Jag avser själv att köpa en Nokia 105 för att få 4G utan GPS. Sen är 4G-cellerna mindre (tror jag ) än 3G-cellerna och säkert (det vet jag) än 2G-cellerna så man blir mer positionerad med 4G än med 2G.
Nu är jag bara hobbyparanoid, egentligen har jag inget tok för mig så det är mest en principsak men om man vill vara osynlig tänker jag gray man allmänt och sen fimpa sin telefon > 10 mil från dit man är på väg när man lämnar hemmet. Det blir ett jobbigt liv men man får väl väga det ena mot det andra.
Nu är jag bara hobbyparanoid, egentligen har jag inget tok för mig så det är mest en principsak men om man vill vara osynlig tänker jag gray man allmänt och sen fimpa sin telefon > 10 mil från dit man är på väg när man lämnar hemmet. Det blir ett jobbigt liv men man får väl väga det ena mot det andra.
Collapse now, and avoid the rush!
För min del vill jag inte bli spårad av Google, Apple osv.. Myndigheterna om de vill spåra mig om de har tråkigt på kafferasten.. Det är inte lika illa i min värld, då de inte säljer data så som de andra big-tech gör.. eller vid en olycka kan det vara riktigt bra.maskros skrev: 07 dec 2024 00:25 Marie har koll. Jag avser själv att köpa en Nokia 105 för att få 4G utan GPS. Sen är 4G-cellerna mindre (tror jag ) än 3G-cellerna och säkert (det vet jag) än 2G-cellerna så man blir mer positionerad med 4G än med 2G.
Sedan är det ju inte på centimeterna de kan spåra med sändarna.. Men med wifi o blåtand i smartphone så har de ju koll på om du ligger i botten slafen eller i topp slafen i en våningssäng. Samt allt annat skit big-tech spårar för att nyttja på olika vis.
Men primärt är faktiskt att jag inte har behov av en smartphone..
Folk har försökt övertala mig att jag behöver en.. Men ingen har lyckats ännu.

Dock har jag smartphones jag inte använder.. en från 2009.. en S6 som jag inte vet vad det är för årtal.. och nu en Xperia 5 som jag fick för inte så länge sedan.

Den tänker jag faktiskt använda lite, då det går att installera LineageOS på den, så den blir google fri.