Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Användarens profilbild
Parabellum

Re: Förslag: Slopa tillstånd för kameraövervakning (kommuner, myndigheter, polis)

Inlägg av Parabellum »

Marie skrev: 06 dec 2024 20:57 Som sagt... När de tummar på en sak och svenska folket inte opponerar sig..
Då får ni även detta. ;)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fors ... resenteras
Förslag: Slopa tillstånd för kameraövervakning
Uppdaterad idag 15:39Publicerad idag 12:15

Det ska inte längre krävas något tillstånd för kameraövervakning, enligt ett nytt lagförslag från Tidöpartierna. Det ska också bli enklare för polisen att övervaka fler områden – även platser där man inte ser någon risk för brott.

Kommuner, regioner och myndigheter ska inte längre behöva ansöka om tillstånd för att bedriva kameraövervakning, enligt en lagrådsremiss som presenteras av regeringspartierna och Sverigedemokraterna på en pressträff i Rosenbad.

Tillståndskravet tas bort för alla som i dag omfattas av det och anmälningsplikt föreslås tas bort.

För att bedöma om behovet av kameraövervakning trumfar den personliga integriteten ska en intresseavvägning göras i stället för att aktören, som tidigare, ansöker om tillstånd hos Integritetsskyddsmyndigheten.

– Kamerabevakning ska få bedrivas om den aktör som det handlar om bedömer att intresset av bevakning väger tyngre än den enskildas intresse av inte bli bevakad. Den här bedömningen säger vi ska dokumenteras och aktörerna ska föra en förteckning över de kameror som sätts upp, säger justitieminister Gunnar Strömmer (M) på pressträffen.
Kritik för att kunna missbrukas

En av remissinstanserna som varit starkt kritiska är Integritetskyddsmyndigheten, IMY, som idag har ansvar för att granska kameraövervakning i Sverige. De menar att det under en övergångsperiod finns risker för att otillåten kameraövervakning bedrivs.

”Bedömning får stöd av att en förhållandevis stor andel av de ansökningar som kommit in till IMY resulterat i helt eller delvis avslag, vilket innebär att aktörer gjort en för dem generösare bedömning av bevakningens tillåtelse än vad IMY gjort.” skriver de i sitt svar till regeringen.
Teknik som automatiskt känner igen registreringsnummer

Polisen och Säpo ska i högre grad få använda teknik som automatiskt känner igen registreringsnummer, enligt lagförslaget. Uppgifter om motorfordon ska få samlas in och sparas i sex månader och uppgifterna ska få användas för att bekämpa brottslighet och brott med två års fängelse i straffskalan.

– Det här är en viktig pusselbit i polisens utredningsuppdrag att kunna se var ett fordon varit någonstans och när det har varit någonstans, säger Martin Melin (L) som medverkar på pressträffen.

Myndigheter som polisen, ska inte heller i lika hög grad behöva informera om kameraövervakning från civila fordon eller drönare.

Lagen föreslås träda i kraft 1 maj nästa år.

Se SVT:s livesändning från pressträffen här
https://www.svtplay.se/video/j7d6XmM/sv ... ?info=visa
Jag är kanske en av få här inne som är för en ökad kamera övervakning.
För att komma åt roten på den hänsynslösa brottslighet som rotar sig i samhället, så får nog den personliga integriteten ute på gator och torg stryka på foten.
Det är inget motmedel jag önskar, men det är nog en viktig del i att kunna krossa den organiserade brottsligheten.
:( :(
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Herr Gråman

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Herr Gråman »

Skulle nog skaffa en dashcam i bilen i så fall. Många trafikanter verkar helt ha glömt körkortsutbildningen...
Användarens profilbild
Marie

Re: Förslag: Slopa tillstånd för kameraövervakning (kommuner, myndigheter, polis)

Inlägg av Marie »

Parabellum skrev: 07 dec 2024 10:00 Jag är kanske en av få här inne som är för en ökad kamera övervakning.
För att komma åt roten på den hänsynslösa brottslighet som rotar sig i samhället, så får nog den personliga integriteten ute på gator och torg stryka på foten.
Det är inget motmedel jag önskar, men det är nog en viktig del i att kunna krossa den organiserade brottsligheten.
:( :(
Jag är inte emot att polis får avlyssna och kamera övervaka.. jag tycker oxå det behövs för att jaga det tunga buset.
Men jag vill fortfarande att det ska vara reglerat där det faktiskt görs en bedömning varje gång de vill sätta upp en ny kamera eller avlyssna en ny person.

Om kommuner får börja sätta upp kameror hur de vill, så är det inte för polisens skull.. Varför ska man bli kameraövervakad i ett bibliotek på lilla bonde-orten på 1000personer om det inte sker någon brottslighet.
Om ett år kommer alla kameror utrustas med ansiktsigenkänning och sedan registreras varje rörelse av aktörer som inte ens har med brottsbekämpning att göra.

Det är här problemet börjar på riktigt.

Om kommunen ska få sätta upp kameror på allmänna platser som inte jobbar med brottsbekämpning... Varför ska inte vi privatpersoner få göra samma sak?
Vi jobbar ju lika mycket med brottsbekämpning som kommunen gör.

Så tolka mig inte fel.. Jag är för att polis ska få jaga brottslingar.
Men jag är emot att de jagar oskyldiga..
(massövervakning av 10miljoner svenskar för att få fast 10000 brottslingar)
Det är bättre de övervakar de som de är ute efter och den närmsta kretsen av familj o vänner.. än att övervaka svenne i happis för att de är ute efter anna i ysta. :roll: :smack:
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Herr Gråman skrev: 07 dec 2024 11:50 Skulle nog skaffa en dashcam i bilen i så fall. Många trafikanter verkar helt ha glömt körkortsutbildningen...
Det har jag redan en ;)

Dock är nog jag en av de som du kanske bedömer har glömt körkortsutbildningen..
Då jag tycker om när det går mer brett än rakt... och livet börjar efter 200 :twisted: :mrgreen:
Tilläggas ska att jag gör aldrig dumma saker som riskerar andras liv.. så säkra omkörningar och inget bus i tät trafik.. och 30 där det är 30 och oftast 50 där det är 50.
Men 70=100 90=140 110=200+ :notme:
Användarens profilbild
Bolfink

Inlägg av Bolfink »

Ytterligare en sak till det hela med kameraövervakning, är själva kamerorna.
Dvs var är de tillverkade? Är det kina kan du räkna med att ALL data går - via bakdörrar - direkt till kina. Även om det är Grumsholms kommun som sätter upp kameran vid kommunparkeringen. Dasta lagras alltså av andra aktörer för deras egna syften, oavsätt vad man kan säga om att "ha rent mjöl i påsen" så spelar det ingen roll. Du vet inte när kina anser dig vara ett problem mot regimen.
Vi vet inte heller vilka andra som kina delar sin data med.
Små, små "oskyldiga" flisor av information skapar en helhetsbild - för den som vill.
"Fienden lägger pussel - behåll din bit" gäller i högsta grad - både privat och samhällskritiskt.
Det intressanta är att man gör mer och mer invasiva intrång i integriteten - i brottsbekämpandets namn, när det faktiskt finns verktyg för att bekämpa brott, men som inte används...? Vi HAR lagstiftning som redan idag räcker för att lagföra gängkriminella, mm... men det görs inte...?
Den intressanta frågan är då, vem eller vilka tjänar på att ha brottsverksamheten flytande?
Ryssland är en aktör som nyttjar kriminella i sin hybridkrigföring, så de är inte intresserade av att befintlig lagstiftning nyttjas. Dessutom tänker både ryssland och kina MYCKET långsiktigt, så det är fullt tänkbart att de ordnar lagstiftning som kommer passa deras framtida syften.
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

https://omni.se/nytt-nej-till-chat-cont ... n/a/gwyPWq

"EU:s medlemsländer kunde i⁠ går inte komma överens om den kontroversiella CSAM-lagen, som ska bekämpa sexuella övergrepp mot barn på nätet, skriver TT. I⁠ dag ska ett annat förslag med liknande syften upp för diskussion, men det lagförslaget är inte tillräckligt, anser justitieminister Gunnar Strömmer (M).

Förslaget handlar om att stärka redan existerande EU-lagstiftning för att bekämpa sexuell exploatering av barn. Men enligt Strömmer har förslaget urvattnats och Sverige kan därför inte ställa sig bakom det.

– Vi vill att samtycke ska finnas med, säger han till Ekot.

EU-länderna har haft svårt att enas om hur CSAM-lagen ska utformas och kritiker har kallat den för ”chat control” då man anser att det skulle medföra allt för stor övervakning av privata chattar och mejl."
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Kritiker har kallat det chat control. :lol: :lol: :lol:
Då måste hela våran riksdag vara kritiker, då det var just ordet ChatControl 2 som de rösta igenom i riksdagen. :smack:
Jag tror jag länka till det i tidigare inlägg.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

https://omni.se/meta-far-eu-boter-pa-2- ... g/a/PpenJz

"Meta får EU-böter på motsvarande närmare 2,9 miljarder kronor efter det säkerhetsintrång som inträffade i september 2018, och som drabbade miljontals användare.

Det är den irländska dataskyddsmyndigheten Data Protection Commission (DPC) som har utfärdat GDPR-böterna.

Det var efter att Facebook 2017 hade rullat ut en funktion för videouppladdning som det visade sig att det fanns en bugg som kunde utnyttjas för att ge obehöriga full tillgång till konton, något som också utnyttjades för att logga in på runt 29 miljoner konton globalt.

DPC menar att Meta har misslyckats med att upprätthålla nyckelprinciper när det kommer till dataskydd."

här ser jag det som jag anser vara det största normala säkerhetsfeltänkandet
alla enheter med olika programvara med otaliga uppdateringar ger stora möjligheter till säkerhetsfel

en sak är privatpersoners feltänk ihopp med detta
ex spara telefonnummer till någon med skyddad identitet med fullt namn i telefonen som kan läckas eller bara råka lånas till en marodör

till myndigheter som har acsess till kritisk data och får en bugg som öppnar det till vetefan vem
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

https://omni.se/apple-uttrycker-missnoj ... v/a/638yez

"Apple uttrycker i en skriftlig sammanställning missnöje med EU:s policy kring interoperabilitet mellan olika techbolag, och menar att den lagstiftning som finns på området innebär en risk för användarnas säkerhet. Det rapporterar Apple Insider. Apple trycker framför allt på att lagen ger ett utrymme för tolkning som kan missbrukas, och tar som exempel att Meta har gjort 15 förfrågningar om tillgång till Apples teknologi, som om de beviljades skulle innebära ett minskat skydd av användarnas personliga data.

Apple pekar bland annat på att Meta vill att Facebook, Whatsapp och Instagram ska kunna läsa Apple-användarnas alla meddelanden och mejl. Apple menar vidare att om Meta fick som de ville med alla sina förfrågningar, så skulle de kunna ”se varje telefonsamtal som användarna gör, spåra alla appar de använder, skanna alla deras foton, titta på deras filer och kalenderinlägg, logga lösenord med mer”.

”Det Apple egentligen säger är att de inte tror på interoperabilitet. Varje gång de kritiseras för sitt konkurrenshämmande beteende, så försvarar de sig med integritetsskäl som inte har någon förankring i verkligheten” säger en talesperson för Meta till Reuters
."

tja, inte för att dom själva föregår med gott exempel :notme:
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

https://omni.se/datalacka-hos-volkswage ... e/a/gwybzA

"Volkswagen har drabbats av en stor dataläcka som exponerat rörelsedata från 800 000 elbilar, inklusive exakt gps-information. Det rapporterar Spiegel.

Uppgifter om 68 000 svenska bilar samt kontaktinformation till ägare har legat oskyddade i Amazons molnlagring i flera månader, skriver tidningen.

Läckan avslöjades av en visselblåsare och hackergruppen Chaos Computer Club.

Den känsliga informationen omfattar detaljer som bilars parkeringsplatser, vilket väcker oro för ägarnas integritet"

som sagt, det där kan leda till många bekymmer

ex militär personal , skyddade identiteter, utpressning om saker varit på fel ställe , kidnappningar , sprängdåd
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"