2019, din höjda beredskap
Re: 2019, din höjda beredskap

Collapse now, and avoid the rush!
Jag har hängt in två bockkillingar för att kallrökas samt förra lördagens råkid och tolv kaniner. Dessutom har jag slaktat tre linderödsvin och tio gäss som jag förvar hos svärmor och svärfar i deras frysboxar mot ett av svinen. Hos mina föräldrar har jag en hel del av årets älg, några harar, några tjädrar samt ett vildsvin.
Jag älskar den här delen på året alla skafferier, matkällare och frysar är så fulla! Dels på kött men också rotfrukter, torkade bär/svamp och konserverade grönsaker.
Jag älskar den här delen på året alla skafferier, matkällare och frysar är så fulla! Dels på kött men också rotfrukter, torkade bär/svamp och konserverade grönsaker.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
J.R.R Tolkien
finns på pump med, har inte kollat priset på ett år eller såmaskros skrev: 10 nov 2019 11:13Nä... Men det är tjock plast. Men det var hyfsat pris på granngården, 25 l för 750 kr och 30 kr/l har jag inte hittat nån annan stans på flera år.
https://www.aspen.se/kopstallen/hitta-aterforsaljare/
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules
Var ganska långt till närmsta. Tack för länken.
Collapse now, and avoid the rush!
Like på den!Daltorpet skrev: 10 nov 2019 11:32 Jag har hängt in två bockkillingar för att kallrökas samt förra lördagens råkid och tolv kaniner. Dessutom har jag slaktat tre linderödsvin och tio gäss som jag förvar hos svärmor och svärfar i deras frysboxar mot ett av svinen. Hos mina föräldrar har jag en hel del av årets älg, några harar, några tjädrar samt ett vildsvin.
- Kan konstatera att Optimus Svea fungerar förträffligt även i minus 20. Men för helvete, vad mina fingrar och tår saknade en brasa.
- Plockat in, tömt och gjort om en av mina cachar/gömmor/upplag. Gör den mindre i storlek, mer minimalistisk och mer essentiell. Också lättare att gömma den. Proffstips för cachar: Spara gamla fuktätare från skolådor och annat i en burk. Lägg dessa i cache innan undanskuffning. Allt var torrt och fint efter två år utomhus utan koll!
- Plockat in, tömt och gjort om en av mina cachar/gömmor/upplag. Gör den mindre i storlek, mer minimalistisk och mer essentiell. Också lättare att gömma den. Proffstips för cachar: Spara gamla fuktätare från skolådor och annat i en burk. Lägg dessa i cache innan undanskuffning. Allt var torrt och fint efter två år utomhus utan koll!
Gjort båda bilarna vinterklara innan vintern anländer på riktigt.
Vinterhjul på, kollat däcktryck, tvättat och vaxat. Fyllt spolarvätska och sett till att det finns extra i bilarna
Gått igenom prepputrustningen i bilar. Roterat vatten (3l) varma koppen och kaffe. Övrig näring frystorkat och mylarpackade kex.
Lagt i snöspade och bytte batterier i blinkpuckarna. Powerbank till nödstart på laddning.
Så kan kung Bore komma när han vill men dröjer nog ett tag här i söder

Vinterhjul på, kollat däcktryck, tvättat och vaxat. Fyllt spolarvätska och sett till att det finns extra i bilarna
Gått igenom prepputrustningen i bilar. Roterat vatten (3l) varma koppen och kaffe. Övrig näring frystorkat och mylarpackade kex.
Lagt i snöspade och bytte batterier i blinkpuckarna. Powerbank till nödstart på laddning.
Så kan kung Bore komma när han vill men dröjer nog ett tag här i söder
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Var med på en HLR kurs för att fräscha upp kunskapen 
Bytt alla CAT 6:or mot 7:or. 6:orna är ju tydligen livsfarliga....
(skojar nu
)
//Tank

Bytt alla CAT 6:or mot 7:or. 6:orna är ju tydligen livsfarliga....

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Fick tag på en liten 500l farmartank för det facila priset av 285kr
Fördel med dom mindre tankarna som man enkelt kan hantera och transportera på släp även fulla men är inte så ofta dom kommer ut till salu.
Skall fyllas med HVO100 efter lite rengöring, packningsbyte och sånt
Fördel med dom mindre tankarna som man enkelt kan hantera och transportera på släp även fulla men är inte så ofta dom kommer ut till salu.
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Såga upp den istället och gör en grill av den!xsive skrev: 13 nov 2019 10:01 Fick tag på en liten 500l farmartank för det facila priset av 285kr