Gruffigt kring Ukraina igen

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
reboot

Re: Gruffigt kring Ukraina igen

Inlägg av reboot »

Ligger f.n. 3 stora amerikanska tankplan typ KC-135 och cirklar nära Ukraina. LAGR241 & LAGR242 över Rumänien och LAGR143 över Polen.
242:an verkar avlösa 241:an på samma ovala bana.

Jag hoppas det blir en "No-Fly-Zone" på gång, åtminstone över västra Ukraina.

07882F7C-6641-451C-AD21-5BB8569AD7A1.jpeg
07882F7C-6641-451C-AD21-5BB8569AD7A1.jpeg (109.47 KiB) Visad 686 gånger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Det börjar bli svårt att hitta fungerande live-webcams i Ukraina
Staden Sumy hade en sida på youtube igår med 24 live kameror.. Idag är deras youtube sida totalt tömd på allt innehåll.. Man möts bara av texten (Det finns inget innehåll på den här kanalen.)
Enligt karta ligger den i östra ukraina som troligtvis är ockuperat nu.... Frågan är bara varför hela youtube kanalen är tömd.. inga gamla videos eller något.
https://www.youtube.com/c/SumyWebcams/featured

Lika så har massor andra försvunnit oxå.. odessa med massor flera.
Sedan finns det vissa kanaler som spärrat innehåll från att köras på extern sida... tjugotals flikar att bläddra mellan är inte smidig översikt, så jag gjorde mig en egen sida lite snabbt så jag fick nio liveströmmar på varje skärm.. men nu har 4st spärrats så att "uppspelning på andra webbsidor har inaktiverats av videons ägare." ....... elakt. :?
Men det verkar lite lugnare, det blinkar inte en massor i horisonterna som igår... Men CNN skrev ju att ryssarna hade lite problem med logistiken att de hade ont om diesel
Men robotarna körs ju inte på diesel o de verkar tysta oxå

Edit
Precis när jag posta detta dog en live strömning till
Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

Deutschland liefert Waffen der Bundeswehr
Stand: 26.02.2022 20:40 Uhr

https://www.tagesschau.de/inland/waffen ... e-101.html

Kurswechsel der Bundesregierung: Anders als ursprünglich geplant, liefert Deutschland der Ukraine nun Waffen. 1000 Panzerabwehrwaffen und 500 Boden-Luft-Raketen sollen aus Bundeswehr-Beständen kommen. Kanzler Scholz sprach von einer "Pflicht". Deutschland liefert Waffen aus den Beständen der Bundeswehr an die Ukraine. Die ukrainischen Streitkräfte werden mit 1000 Panzerabwehrwaffen sowie 500 Boden-Luft-Raketen vom Typ "Stinger" unterstützt, wie Bundeskanzler Olaf Scholz mitteilte. Die Waffen würden so schnell wie möglich an die Ukraine geliefert.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Nu har jag bevakat nattens händelser... inatt var första natten när Kiev var nedsläckt som man kunde se via live webcamsen.. Det fanns inga med ljud, men man kunde se att det bleka långt bort i horisonten. nyheterna på CNN har varit lite lugnare inatt, även om de har rapporterat en hel del elände som hänt under natten.

Det börjar bli lite svårare att hitta live strömmar, vilket är fullt förståeligt.. Jag kan inte göra ett dugg för att hjälpa ukrainarna mer än att inte blunda, utan att se vad som händer och försöka förmedla saker som jag gjort här i tråden och med människor jag pratar med.
Jag hittade en live karta https://liveuamap.com/ som man kan se lite vad som händer.. Sedan finns ju olika medier som cnn, abc, bbc, nbc och på det de olika organen som nato, vitahuset, FN, EU och sist men absolut inte minst.. ukrainska myndigheters hemsidor.

Nu när det är dax för mig att sussa lite, så börjar det ljusna i Ukraina kan jag se via kamerorna.. en ny dag med elände väntar dem tyvärr.. Men jag hoppas de står på sig.
Samt jag hoppas även att icke natoländer tar o skrapar ihop en egen arme med folk, fordon o vapen och går in o hjälper ukrainska militären o ukranska folket... De har inte samma världspåföljande risker att gå in som nato.. om nato går in, då är det ww3, men icke natoländer kan ju göra det...

Jag önskar all lycka till Ukraina.. tyvärr kan inte jag personligen göra något.
Nattis gott folk.
Tank

Inlägg av Tank »

Bra skrivet av Charlie i nattatråden. Håller helt med.

Vi får hoppas att de rapporter som kommer in om desertering och myteri hos ryska förband stämmer. Intressant att de fortfarande verkar köra sin metod med att hålla soldater okunniga om vital information som syfte och mål med operationerna. Snacka om att ha missat en av hörnpelarna i hur man får människor att commita..

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ursus

Inlägg av Ursus »

Eftersom jag aldrig får chansen att skriva i nattatråden så skickar jag beröm för Charlies inlägg här också. Kände nämligen på liknande sätt i torsdags också.

Fy fan vilka människor man jobbar med egentligen. Nån mycket korthuggen kommentar om Ukraina här och där. En enda kvinna satt med gäll röst och kommenterade nyhetsflödet i ungefär tio minuter, tills diskussionen förbyttes till huruvida en kanelbullesemla är bättre än en vanlig semla. Detta avhandlades resten av förmiddagen (jag skojar inte det minsta). Därefter var kriget bortglömt.

Skämmigt. Jävligt skämmigt. Som jag har skrivit nån gång innan: Det har sett likadant ut i landet innan de två senaste världskrigen. Och nu är vi här igen. Ignoranta och har inte lärt oss ett skit.
Mulle

Inlägg av Mulle »

Jävligt trist ställe du jobbar på, byt jobb om du kan. På min arbetsplats har Rysslands aggression varit i stort sett det enda som avhandlats de senaste veckorna.
Scoo

Inlägg av Scoo »

Vad har ni hittat för övrigt för tjänster att följa med vindriktning och -styrka? "Frågar annars bara"... då galningen månne slänger i än mer galna ingredienser i sin galenskaps-soppa...
Jag gillar denna:

https://www.windfinder.com/#5/55.7642/32.2998
För mina barns skull
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Följer kriget på ett flertal media. Tv-kanaler såsom BBC och CNN men tycker faktikt att Aljazeera är den bättre bland dom
Dmytro Kuleba - Ukrainas utrikesminister håller just nu ett starkt tal direktsänt på Aljazeera till omvärlden.
Sluta handla med Ryssland! Dom som fortsätter tjäna pengar på Ryska varor kommer att dömas av historien!
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Användarens profilbild
entropi

Inlägg av entropi »

Scoo skrev: 27 feb 2022 15:11 Vad har ni hittat för övrigt för tjänster att följa med vindriktning och -styrka? "Frågar annars bara"... då galningen månne slänger i än mer galna ingredienser i sin galenskaps-soppa...
Jag gillar denna:

https://www.windfinder.com/#5/55.7642/32.2998
Bra sida! Just nu ser det ju ut som att nedfall från kärnvapenbomber i Ukraina skulle driva mot Turkiet/Ryssland de närmsta dagarna
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"