Texas vinterstorm 2021

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Daltorpet

Re: Texas vinterstorm 2021

Inlägg av Daltorpet »

Ursus skrev: 22 feb 2021 20:08
Tank skrev: 22 feb 2021 13:47 Ni som kritiserar fårket i USA för det som vi ser som normalbild, klarar ni 3 veckor med 35grader plus i sommar? :hm:
Bara undrar...
Borde göra det, har faktiskt alltid haft osvenskt lätt för hög värme :hm:

Är magerlagd (och därmed lågt BMI) samt svettas som en jävla dusch året runt. Kan dröna runt en 30+ dag i solen utan större ansträngning, så länge jag får ha en hatt på skallen och vatten i magen, samt bara man håller sig undan från den värsta middagssolen.

(Samt garaget är kung. Som en bunker.)

Var denna tålighet kommer ifrån är ett mysterium. Djupskogs-finnar på ena sidan av släkten, roslagsvikingar på andra. Vem vet, den senare hälften kanske plockade upp lite orientaliska gener på nån färd till östan riken?
Vi hade ju en överjävlig sommar 2018. Det var ett riktigt helvete men det gick. Jag är säker på att vi hade klarat lite varmare och lite längre om man tänker att man ska överleva den. Tänker man att man ska klara den som i att allt rullar på som vanligt och att det inte sätter sina spår så definitivt nej.

Nu tänker jag på gården, vardagliga livet och djuren. För min egen skull om jag levde själv och utan ansvar för gård så skulle det nog inte vara något problem. Många reser ju utomlands flera gånger om året bara för att de vill ha värme och sol.
rödluvan skrev: 22 feb 2021 21:30 Jag föredrar normalt kyla före värme (har typ 13 grader inne på vintern), men, jag har AC funktion på värmepumpen, men jag har ärligt talat aldrig använt den över huvud taget, känns mest fånigt i detta land tycker jag, när jag bodde i lägenhet under ett plåttak förr kunde det säkert bli över 40 grader inne om sommaren, ingen AC där heller... :)
Jag håller med kyla är helt ok, bara att pälsa på sig lite mer. Nu när man kommer hem från jobbet på natten och frugan är bortrest är det ofta minusgrader hemma och vattendunkarna har frusit. Ofta orkar man inte göra en eld utan väntar tills morgonen. Nu har jag ju riktigt bra merinounderställ samt extra tjocktröja i sängen. Jag har också extra tjockt täcke och en filt över mig när jag sover. Till det kommer tre hundar och två katter som värmer fint.

På morgonen tar det ju också en stund att få det varmt förutom just i spisens omedelbara närhet. Ofta är det inte försen framåt lunch det är riktig rumstemperatur på hela nedervåningen och det blir fort kallare när man slutat elda.

Nu är det inte så här jämt utan bara när man är ensam och man jobbar.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Olyckskorpen

Re: Texas vinterstorm 2021

Inlägg av Olyckskorpen »

Intressant artikel, klart tankeväckande. Hade jag klarat en likadan situation? Oklart.
Jag tycker också att de sociala aspekterna är viktiga, att de som hade el och värme öppnade upp för grannar och andra. Det är inget man ska räkna med, men hur ser man på de som inte hjälper till och delar med sig? Jag tror att man är mer socialt ihoplänkad med sina grannar (om man har några) än vad man tror. Att hantera människorna man har runtomkring sig på ett bra sätt under en kris är nog väldigt viktigt.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"