Kyrkans roll i ett SHTF läge

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
VaultDweller

Re: Kyrkans roll i ett SHTF läge

Inlägg av VaultDweller »

Parabellum skrev: 31 mar 2025 16:19 Tror de flesta underskattar och gör medvetet ner religiösa samfund idag.
Är helt övertygad om att i kristider kommer dessa människor göra skillnad för många.
Förmodligen, men om det är en bra eller dålig skillnad återstår att se. De lär inte ha någon brist på kunder... eh, jag menar medlemmar. Ser en oroväckande tendens redan idag hur fler (och yngre) söker sig till kyrkbänken.

Antar att människor är vilsna och hellre blundar än accepterar världen för vad den är. Lättare att parkera sig i en församling och få någon slags gemenskap än att anstränga sig, bättra sig som människa, och hitta riktiga vänner som inte är bundna av tro på sagofigurer.
Har sett från åskådarläktaren exakt hur skör gemenskapen är i församlingar, i synnerhet frikyrkorna. De tar emot nya med öppna armar och löften, men om sagda person vacklar i tron blir de omedelbart utfrysta; persona non grata. Vissa kan på så sätt mista hela sitt nätverk.
You're a hero... and you have to leave.
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Ja religiösa samfund kan vara tuffa mot de som inte följer deras "lära".
Titta på Islam, där kan det vara belagt med dödsstraff. :roll:
Tackar vet jag den stora och allsmäktia AI'n.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

VaultDweller skrev: 31 mar 2025 16:07 [quote="

Var sagda man medlem i pingstkyrkan?
Mig veterligt så tillhör han inte något samfund.

Titta också på hur många icke troende som ändå åker på julotta i kyrkan varje år.

Känner inte igen mig i din beskrivning av kyrkan. Tidigare sjöng jag i kyrkan men var inte och är inte kristen, och jag såg inget av det du beskriver eller kände några försök till hjärntvättning. Har inte tvingats bli kristen.
Har även släktingar som är präster både inom ortodox tro samt inom svenska kyrkan och det sista vi pratar om när vi träffas är troslära.

Jag bor i ett litet samhälle där det finns många olika samfund och där man fortfarande åker emellan sig och har husförhör.
Användarens profilbild
Prepsson
Kontakt:

Inlägg av Prepsson »

Präster, banker och bläckstråleskrivare är jordens gissel.

Min personliga åsikt är att religion i sig är vackert men att det skall hållas privat. Jag är lika ointresserad av regnbågar som religiös predikan i olika former. Det som är intressant för mig är den historiska aspekten. Det är tyvärr ett maktmedel som använts för att hålla fårket i schack.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"