Sverige fegar ur, igen

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
XYZZY

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av XYZZY »

Proposition är regeringens förslag, oppositionsförslag kallas motioner. Herr messerschmitt har lagt sig i :lol:
Ursus

Inlägg av Ursus »

Jag repeterar det jag sade nyss, och i fler ord:

Tiden är inte på vår sida.

Detta kommer inte att sluta gott för Sverige. Vi verkar betrakta situationen i Ukraina med samma märkliga liknöjdhet som i Covid-19:s linda. Skillnaden är att situationen är än mer akut och oförutsägbar nu. Situationen är rent av den allvarligaste sedan andra världskrigets utbrott. Vad skall krävas för att partierna skall kunna ta hårda, aggressiva beslut, och genast?

Jag skall bekänna en sak: Jag är faktiskt rädd på riktigt. Situationen i öst är; av allt jag kan bedöma, i en hastigt nedåtgående spiral och kan eskalera extremt snabbt. Men jag hade inte varit lika rädd om jag visste att Sverige hade haft något konkret att sätta emot. Det cirkulerar mycket slaskpatriotism nu. Vidlyftiga idéer om att vi är på tå, bevakar läget, och att vår beredskap är god. Jag håller inte med på något plan. Vår beredskap är allt annat än god.

Jag är inte dummare än att jag förstår att det är en del av det psykologiska försvaret att inte gå in i nederlagsdoktrin, men vi måste vara självkritiska och se oss i spegeln med nyktra ögon. Psykologiskt försvar allena kan inte mota fienden om de kliver över gränsen. Var är förbanden, beredskapslagren, den breda kompetensen? Vår beredskap är inte god. Totalförsvaret är eftersatt med åtskilliga decennier, och trots att vi har haft sedan 2014 på oss att se exakt vartåt Ryssland barkar så har åtgärderna varit magra.

Hur ska man förhålla sig till detta? Jag är i ett ständigt läge av kognitiv dissonans sedan invasionen av Ukraina. Jag försöker verkligen frammana någon stridsvilja och patriotism, men hur gör man det när det känns hopplöst? Jag kan inte iklä mig uniform och stridsväst och bli kanonmat på första dagen till ingen nytta. Sverige har pekat och skrattat åt Rysslands logistiska haveri och förundras över hur de får slänga in gammalt skrot från Sovjettiden för att hålla uppe trycket på Ukraina. Men är vi bättre, rent krasst? Hemvärnet utgör mer än halva försvaret och går och dras med föråldrad utrustning som i princip fasats ut från reguljära förband. Kroppsskydd 90; kom igen liksom? Vad händer när vår spetskompetens i yrkesförbanden har försatts ur stridbart skick efter några veckors kamp; för vi kommer att lida förluster precis som alla andra? Har vi ens vapen nog att beväpna snabbt mobiliserade till det fria kriget? Jag tvivlar på det.

Skulle jag få min vilja igenom skulle Hesa Fredrik ljuda med signalen om allmän mobilisering genast. Ställ om landet till krigsindustri. Alla som inte arbetar inom essentiell verksamhet och inte har krigsplacering skulle omgående kallas in för snabb mönstring och omedelbar utbildning till lämplig tjänst. Även om allt skulle gå bra och ryssen drar sig tillbaka och allt i sinom tid återgår till frid och fröjd för tillfället så skulle det vara en kraftdemonstration, och en verkligt stark åtgärd för försvarsvilja och nationalkänsla. Men istället är det business-as-usual med lite modifikation.

Blir egentligen inte arg eller upprörd längre. Bara ledsen och besviken.
Användarens profilbild
Omnivore

Inlägg av Omnivore »

I mitt stilla sinne har jag tänkt att jag behöver inte bli rädd på riktigt förrän jag ser att folk på det här forumet, som jag litar mycket på, börjar dra öronen åt sig på allvar.
Nu är jag rädd. :cry:
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Ursus

Inlägg av Ursus »

Omnivore skrev: 17 mar 2022 19:54 I mitt stilla sinne har jag tänkt att jag behöver inte bli rädd på riktigt förrän jag ser att folk på det här forumet, som jag litar mycket på, börjar dra öronen åt sig på allvar.
Det är bara min bedömning och den bedömningen kan vara fel. Jag är säkert negativt influerad av att ha doomscrollat på diverse nyhetssidor i tre veckor nu, men jag kan verkligen inte se något fredligt slut på denna konflikt. Putin är helt fanatiskt inställt på att driva ett apokalyptiskt krig i Ukraina. Det talas om att de skall hugga ned Ukrainas träd och sälja timret för att finansiera konflikten; det talas om rensning av oönskvärda element inom Ryssland; att minera åkrarna och odlingsslätterna för att svälta folket. Det är ren Hitlerretorik. Det är som att öppna en historiebok om Generalplan Ost. Kusligt lika ordval, bara att det kommer från öst denna gång. Om folkslag som inte förtjänar livet, om expansion av det egna folkslaget, historiska förvrängningar och rena påhitt.

Jag hoppas verkligen att jag har fel, men min gamla goda inställning att det mesta ordnar sig vill inte komma tillbaka. Det här känns verkligen, fundamentalt dåligt.
Användarens profilbild
Skymning

Inlägg av Skymning »

Omnivore skrev: 17 mar 2022 19:54 I mitt stilla sinne har jag tänkt att jag behöver inte bli rädd på riktigt förrän jag ser att folk på det här forumet, som jag litar mycket på, börjar dra öronen åt sig på allvar.
Jag delar inte Ursus bedömning. Jag skulle gärna ha honom som granne för han verkar vara en av de mer vettiga här, men hans panik i den här frågan är något överdriven. Det finns brådska att göra något JA, men för att komma till Sverige så måste skitland gå genom ett antal NATO länder, just nu så är deras live-krigare upptagna med att försöka bomba Ukraina sönder och samman medans de blir kanonmat åt Bayraktar drönare och försöker undvika att få sina tanks stulna av bönder.

Faktum är att - går vi med i NATO så är det i princip ordnat. Och oavsett om vi är med i NATO eller ej så vill inget NATO land ha Ryssar på Gotland, och det har övats anfall och "ta mark" scenarier med diverse NATO länder där, bland annat Tyskland för några år sedan.

När det gäller psykopaten i Kreml så tror jag på en annan utveckling, information vill vara fri och det kommer vara mycket svårt att förklara för det Ryska folket varför de bombade civilbefolkningen i Ukraina. Slaver mot slaver. Inte populärt. Den yngre generationen vet dessutom hur man installerar VPN.

Calma Ursus.

Se till att rösta i valet. Rösta bort Sossarna, SD, kommunistpartiet och det blommiga kommunistpartiet.
слава україні - на хуй путін!
Ursus

Inlägg av Ursus »

Skymning skrev: 17 mar 2022 20:13 Jag delar inte Ursus bedömning. Jag skulle gärna ha honom som granne för han verkar vara en av de mer vettiga här, men hans panik i den här frågan är något överdriven. Det finns brådska att göra något JA, men för att komma till Sverige så måste skitland gå genom ett antal NATO länder, just nu så är deras live-krigare upptagna med att försöka bomba Ukraina sönder och samman medans de blir kanonmat åt Bayraktar drönare och försöker undvika att få sina tanks stulna av bönder.

Faktum är att - går vi med i NATO så är det i princip ordnat. Och oavsett om vi är med i NATO eller ej så vill inget NATO land ha ryssar på Gotland, och det har övats anfall och "ta mark" scenarier med diverse länder där.

Calma Ursus.

Se till att rösta i valet. Rösta bort Sossarna, SD, kommunistpartiet och det blommiga kommunistpartiet.
Och vem har sagt något om panik? Du kan lägga ned sådana självbelåtna härskartekniker på en gång, Skymning. Jag är trött, bitter och led på svensk flathet och ryggradslöshet. Rädslan som följer detta torde vara fullt naturlig och för mig är den jävligt konstruktiv. Jag ser om mitt eget hus från och med nu och alla andra svennebananer som har röstat för dagens läge kan dra åt helvete.

Och för den delen kan vi ju titta på vilket politiskt block som deklarerade försvaret såsom "särintresse" för inte så länge sedan. Det var Skalliga BorgarPartiet tillsammans med JesusBorgarPartiet, NekrofilBorgarPartiet och LåtsasBondeBorgarPartiet. Man kan ju undra vem som var i Kremls fickor, när det kommer till kritan?
Användarens profilbild
Skymning

Inlägg av Skymning »

Ursus skrev: 17 mar 2022 20:29
Skymning skrev: 17 mar 2022 20:13 Jag delar inte Ursus bedömning. Jag skulle gärna ha honom som granne för han verkar vara en av de mer vettiga här, men hans panik i den här frågan är något överdriven. Det finns brådska att göra något JA, men för att komma till Sverige så måste skitland gå genom ett antal NATO länder, just nu så är deras live-krigare upptagna med att försöka bomba Ukraina sönder och samman medans de blir kanonmat åt Bayraktar drönare och försöker undvika att få sina tanks stulna av bönder.

Faktum är att - går vi med i NATO så är det i princip ordnat. Och oavsett om vi är med i NATO eller ej så vill inget NATO land ha ryssar på Gotland, och det har övats anfall och "ta mark" scenarier med diverse länder där.

Calma Ursus.

Och vem har sagt något om panik? Du kan lägga ned sådana självbelåtna härskartekniker på en gång, Skymning. Jag är trött, bitter och led på svensk flathet och ryggradslöshet. Rädslan som följer detta torde vara fullt naturlig och för mig är den jävligt konstruktiv. Jag ser om mitt eget hus från och med nu och alla andra svennebananer som har röstat för dagens läge kan dra åt helvete.

Och för den delen kan vi ju titta på vilket politiskt block som deklarerade försvaret såsom "särintresse" för inte så länge sedan. Det var Skalliga BorgarPartiet tillsammans med JesusBorgarPartiet, NekrofilBorgarPartiet och LåtsasBondeBorgarPartiet. Man kan ju undra vem som var i Kremls fickor, när det kommer till kritan?
Men jisses människa, jag är på din sida. Du låter som du har panik och då skriver jag det. Jag vet att rheinfelt fittan kallade det för särintresse, jag hatar honom fortfarande. Han ska stå längst fram på fronten när ryssen kommer. Opinionen har ändras och nu är det sossarna och vänsterskiten som står i vägen för ett snabbt skydd.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Omnivore

Inlägg av Omnivore »

Jag oroar mig inte så mycket för att Putte skall försöka anfalla Sverige inom den närmaste tiden. Han är fullt upptagen med Ukraina. Det som oroar mest är tanken på att han ballar ur så mycket att han släpper en tactical nuke på Odessa eller någon annan stad. Vad som händer om han släpper en ICBM vill jag inte tänka på.

För att stilla tankarna med att fundera över något konkret: Hur kommer EU, USA och den övriga världen att reagera på en tactical nuke respektive en ICBM?
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
XYZZY

Inlägg av XYZZY »

Jag känner mig ungefär som Ursus, modstulen över hur illa det sköts och har skötts. Jag är för gammal för att gå in i hemvärnet (igen) och har nog också avsatt alltför mycket tid på att försöka följa vad som händer. Har börjat inse att det är meningslöst och ska försöka trappa ner. Vad gäller valet verkar alla politiker i första hand tänka på sig själva och i andra hand partikollegornas välstånd. Senaste dumheten, Löfven boss för Sipri, kvalifikationer: misslyckad svetsarkurs och misslyckad statsminister men tydligen, av oklar anledning, uppskattad i partiet, :evil:
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Ändå vet ingen av oss vad som egentligen händer i Sveriges beslutande organ, varför det varit så mycket resor och kontakter med Finland och diverse NATO-länder. Vi vet helt enkelt inte hur läget är, vi vet inte vilka planer som smids var - på gott och ont. Men till dess vi vet väljer jag att tro att även om våra politiker är saktfärdiga och mest sugna på att få sitta kvar så vill även de ha ett land kvar att sitta i och agerar därefter.

Visst är jag oroad men jag är inte beredd att ge upp tron på Sverige och samhället förrän det är bevisat att det är kört och i min värld syns inte de bevisen.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"