best of, wiki, samlings

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
bastard

Re: best of, wiki, samlings

Inlägg av bastard »

jr_36 skrev: 29 jun 2019 19:46
En HELT annan typ av lösning, vet inte om det går att ordna, ska testa, är om vi har en forumskategori som är Wikin, då där alla kan ändra varandras poster (så informationen grupperas bra och är strukturerad), och där enbart denna del av forumet exporteras till statiska sidor för alla att ladda ned. Enorm fördel med att alla kommer känna sig som hemma.
det där skulle fungera om man är lite strikt med att inte skriva i ämnestråden
man har då två trådar, en för den kondenserade infon, och en för disskusion om det är aktuellt

jag annvänder en pdfskrivare , istället för att skriva på papper så spar jag en del webbsidor som pdf
provade på forumet och det blir ok

blir bökigt om det ändrar sig mycket, men helt ok om det är ett relativt färdight ämne
och man får en eller fler pdf per ämne som är relativt lätt att hantera, i dator och telefon som pdf som man kan kolla på
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

fundering

vilket format ska den färdiga filsamlingen vara i ?
nästan där jag vill börja

för min del har jag hellre txt och pdf som filformat, txt kan man öppna med allt, pdf med det mesta som finns

hur vi än ser på det kommer det inte vara allt för stora mängder filer som kommer skapas, vi är för få för att orka med mastodontverk

så några få saker som vi ordnat här är toppen på isberget

en ordentligt filbibliotek vore inte fel heller
ex fria filer och som diskuterats i annan tråd kartor i pdf format från lantmäteriet
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Jag har inte testat att anmäla inlägg på det här forumet än så vet inte hur det ser ut, men på vissa forum kan man antingen välja förinstallerade anledningar som tex spam osv men även skriva själv en kort fras tex personpåhopp eller nåt. Det borde väl gå att använda samma anmälan men istället skriva wiki? För att visa bra inlägg med fakta.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

njee, då får ju moderatorerna gör allt arbete :nono: :lol:

vi får kolla hur man kan göra, hellre lite och bra än en hel hope som ändå är svårt att hitta i

skulle man kunna göra en wiki txt i månaden så är det riktigt bra, räcker med en fjärdedel av det om det är vettiga ämnen

och skulle man ex göra en del om vatten så ska den filas på i kanske en månad eller tre , renskrivas och sedan så kan man göra en txt eller pdf som var och en kan ladda ner

sedan kan den kompletteras
Användarens profilbild
jr_36

Inlägg av jr_36 »

Har fått till ett koncept på ett test-forum där man kan ansöka om en grupp i still med WikiEditors, de som är med i gruppen är moderatorer av enklare slag för en viss kategori och kan då skriva och ändra i andras trådar i wikin. Så den delen funkar fint. Håller på att pyssla med arkiveringsdelen nu med wget, men den har inte perfekt stöd för css/script ser det ut som, så blir lite pyssel. Skrev om en del av forumet så wget kan vandra fritt, men enbart ser wiki-delen.

Denna lösning serverar html-sidor (vilket såklart är konverterbart till pdf). Personligen vill jag helst ha html, eller rena textfiler (html-filerna skulle också gå att konvertera till ren text).

Vill i så fall schemalägga arkiveringen så det genereras ett nytt zip-arkiv med hela wikin varje natt.

Att använda anmäla-funktionen innebär för mycket arbete ja. Smidigast om det som har något att bidra med kan göra det direkt.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
kullamannen

Inlägg av kullamannen »

jr_36 skrev: 30 jun 2019 20:46 Vill i så fall schemalägga arkiveringen så det genereras ett nytt zip-arkiv med hela wikin varje natt.
Det blir säkert kanonbra, statisk html går ju att läsa lite överallt också :up:

Toppen om vi kan ha en permalänk till zip-arkivet så vi kan automatisera nerladdningen.
Winter is coming
Användarens profilbild
Olyckskorpen

Inlägg av Olyckskorpen »

Gillar den här idén, bra med en gemensam kunskapsbank. Svenska elektronikforumet har både ett forum och en tillhörande wiki, det kanske kan vara en bra inspirationskälla? Ser ut att vara någon blandning av html och php så långt som mitt lekmannaöga kan se.

https://elektronikforumet.com/
Användarens profilbild
jr_36

Inlägg av jr_36 »

Olyckskorpen skrev: 01 jul 2019 08:33 Gillar den här idén, bra med en gemensam kunskapsbank. Svenska elektronikforumet har både ett forum och en tillhörande wiki, det kanske kan vara en bra inspirationskälla? Ser ut att vara någon blandning av html och php så långt som mitt lekmannaöga kan se.

https://elektronikforumet.com/
Japp, de kör en mediawiki, vilket skulle gå för oss, men det är inte intuitivt vid första ögonkastet.

Jag har gjort klart min proof of concept på forum-wiki-varianten, och har länkat den till våra andra admins så ska de få se vad de tycker om konceptet.
Användarens profilbild
Olyckskorpen

Inlägg av Olyckskorpen »

Har det hänt något nytt på den här fronten ännu? Jag ser så mycket kunskap på forumet som skulle behöva katalogiseras :up:
Användarens profilbild
jr_36

Inlägg av jr_36 »

Olyckskorpen skrev: 10 jul 2019 15:07 Har det hänt något nytt på den här fronten ännu? Jag ser så mycket kunskap på forumet som skulle behöva katalogiseras :up:
Mina adminkollegor *stirrar de i ansiktet* :shock: håller på att leka med min demo av konceptet, och jag väntar feedback och tester av de, borde snart vara klart. Just nu lutar åt denna metod pga smidigheten. Men ska testas lagom så man inte börjar på någon dum metod.

Så är inte på något vis lagt på is :-)
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"