Kråkfot skrev: 11 dec 2023 12:49
Finns det något sätt att leta i sina egna telefoner/dator osv för trojaner, spionpogram och övrigt?
När det gäller telefoner så vet jag inte, Men de stora antivirus aktörerna har säkert lösningar för de oxå.
Dock är ju installerade program förebyggande.
att installera ett antivirus efter datorn är infekterad är i många fall fruktlösa då många malware/virus är designade att stänga av antivirus.. Det är därför zeroday malware är elakast då de smyger in osedda och stänger av antiviruset.
Windows datorer kan man scanna online, på så vis kan man komma åt vissa typer av virus o malware som inaktiverar datorns egna skydd.
Online scanning
https://www.eset.com/se/home/online-scanner/ https://www.f-secure.com/se-sv/online-scanner
För Mac är det enbart installerade programlösningar (vad jag vet)
För linux.
De som utvecklar linux är Rambo som tror att linux inte kan bli infekterat så det finns inga riktiga lösningar för antivirus skydd.
Det finns antivirus lösningar för server som kostar pengar.. Men för desktop är det bara ClamTK och den är ett skämt av det jag förstått...
Jag vet inte själv, men det sägs att den söker bara efter windows virus.. och man har den främst om man har ett windows/linux nätverk för att skydda windows enheterna.
och enligt Linux elitisterna/fanboys så kommer din Linux dator bli mer sårbar om du installerar ett antivirus skydd.
Så enda skyddet jag vet om till Linux är realtids monitorering av din dator, där du hela tiden har flera terminalfönster öppna
(Då det saknas bra GUI's som vanligt till linux) för att övervaka diskaktivitet, CPU aktivitet och nätverksaktivitet. SSD diskar är din fiende då de skriver så fort att du med ögat inte hinner se det i terminalen då terminalen inte kan hinna med att ta upp alla små duttar, då "iotop" inte är konstruerat att fördröja det som kommer upp på skärmen, och lägger du in en 2sekunders fördröjning för att du ska hinna se med blotta ögat, så är den blind i 2sekunder där den inte ser korta disk skrivningar.
Enda sättet att se nätverksaktivitet ordentligt är med Wireshark... Nackdelen är att du ser inte vilket program/process som orsakar trafiken i wiresark.. och Grep kommandot i terminal för att fånga nätverkstrafik ä'r så kasst/klumpigt så att använda en sportbil att ploga en åker med är bättre.
Här behöver linux-världen skärpa sig på riktigt eller acceptera att det är ett hobby OS.