Funderar på att skaffa Linux och att lära mig åtminstone lite programmering av detsamma.
Är Mint eller Ubuntu att föredra?
Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!
- VaultDweller
Re: Min Linux resa. Desktop/Laptop/Server användning... Bra eller dåligt!!!
You're a hero... and you have to leave.
- VaultDweller
Ska lägga till att integritet är min primära orsak till bytet. Vill också kunna köra Firefox.
Kör brave eller vivaldi iställetVaultDweller skrev: 06 mar 2025 15:17 Ska lägga till att integritet är min primära orsak till bytet. Vill också kunna köra Firefox.
- VaultDweller
Intressant, dessa har undgått mig. Fördelar gentemot Firefox?Prepsson skrev: 06 mar 2025 15:36Kör brave eller vivaldi iställetVaultDweller skrev: 06 mar 2025 15:17 Ska lägga till att integritet är min primära orsak till bytet. Vill också kunna köra Firefox.
Mint är, om jag fattat rätt, byggt på Ubuntu.
Mint är, i mitt tycke, lättare att hålla på med, snabbare, smidigare och snyggare. Ser inga fördelar med att köra Ubuntu framför Mint. Kör den enklare Minten, Mate https://www.linuxmint.com/download.php som inte tar så mkt kraft och inte har så mkt krafs.
Collapse now, and avoid the rush!
Firefox säljer ju användardataVaultDweller skrev: 06 mar 2025 15:51Intressant, dessa har undgått mig. Fördelar gentemot Firefox?Prepsson skrev: 06 mar 2025 15:36Kör brave eller vivaldi iställetVaultDweller skrev: 06 mar 2025 15:17 Ska lägga till att integritet är min primära orsak till bytet. Vill också kunna köra Firefox.
https://adguard.com/en/blog/mozilla-del ... -data.html
- VaultDweller
Det var som fan. Besvikelse. Tråkigt att de ska gå samma väg som "Don't be evil"-Google.Prepsson skrev: 06 mar 2025 16:01
Firefox säljer ju användardata
https://adguard.com/en/blog/mozilla-del ... -data.html
Tack för denna information, uppskattas! Måste börja hänga med mer i svängarna.
Mint är bättre att starta med och är oxå mindre resurskrävande.VaultDweller skrev: 06 mar 2025 15:15 Funderar på att skaffa Linux och att lära mig åtminstone lite programmering av detsamma.
Är Mint eller Ubuntu att föredra?
Ubuntu använder Snap vid installation av program. (om du vill veta mer om snap, sök på: snap VS flatpak VS appimage )
Både Mint och andra distros har olika skrivbordsmiljöer (utseende och känsla så att säga)
Cinnamon är Mints egna och många säger att det är bästa upplevelsen när man kommer från Windows. Mint har även "Mate" och "Xfce" skrivbordsmiljöer. Dessa påminner lite om winXP/win7.. Xfce är den mest resurssnåla versionen och fungerar utmärkt på en 10-12år gammal dator med 4GB ram (specen säger 1GB ram men med handen på hjärtat om man vill göra mer än att bara starta datorn, som att surfa med datorn.. inte under 4GB ram)

Svenska Mint forumet är på utdöende.... dålig aktivitet och nästan inga användare är aktiva där längre.. Så kan du engelska, så är engelska mintforumet tusen gånger bättre.

Om du inte är bekväm med engelska, så är svenska ubuntu forumet mer aktivt än svenska mint.. De inne på svenska ubuntu vet om att svenska mintforumet är på utdöende, så de blir inte upprörda av att andra distro användare poppar in hos dem nu mer.

Firefox har hamnat i blåsvädret som andra nämnt.VaultDweller skrev: 06 mar 2025 15:17 Ska lägga till att integritet är min primära orsak till bytet. Vill också kunna köra Firefox.

Men.... Så länge man kan ändra inställningar i fliken about:config och stänga av telemetri, geolocation och den biten som är mindre önskvärd, så är det fortfarande okej att använda Firefox.
TOR browser bygger på Firefox och har endast små modifikationer.. så man kan ha som riktmärke att när TOR teamet drar åt sig öronen, då är det dax att dumpa Firefox på riktigt.
Men om man inte vill modda en massa inställningar, så är Mullvads browser ett alternativ.. Brave är ett annat som är nämnt här oxå.
Det man ska ha i åtanke är att alla webbplatser har inte stöd för vissa web-browsers.. Vissa är låsta till Edge, Chrome och Firefox
Så man kan köra två.. Firefox för det som inte funkar med Brave/mullvad/hundra-browsers-till.
Jag kör Firefox och jag har härdat läsaren med runt 100-200 inställningar i about:config (Man skriver in about:config i adressfältet och sedan trycker enter)
Det finns fler av dem som about:performance about:debugging osv osv... Lättast är att bara minnas en... about:about Då får man upp en sida med dem alla.

- VaultDweller
Tusen tack för bra tips!