När övergår beredskap till detaljfixerad paranoia?

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
VaultDweller

Re: När övergår beredskap till detaljfixerad paranoia?

Inlägg av VaultDweller »

Parabellum skrev: 24 mar 2025 16:51 Om det nu är så att det är havererat, varför bry sig då?!
Okej, men då kan ni ju lägga ned hela forumet. Det finns ju ingen mening att preppa för något om man tror att allt löser sig. Eller för den delen, för att säkra sig mot sådant som "kanske" kan hända. Vad är ett kanske? Det är betydligt större risk att man dör i hjärtinfarkt (särskilt om man ska tro på svaren i Rökare och prepper-tråden) än att man blir utsatt för home invasion, misshandel eller upplever en terrorattack, men dessa ämnen verkar vara återkommande och tämligen oemotsagda i andra trådar. Där låter det ju som att Sverige är hopplöst förlorat och allt är förbi, så varför bryr ni er?

Eller finns det en politisk strömfåra här som man måste hålla sig till för att bli en i gänget? Upplys mig gärna.
You're a hero... and you have to leave.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Det finns saker i världen man inte kan rå på... och än mindre om man inte sitter i rätt position så man faktiskt kan påverka.

Att dras med i saker man inte kan påverka riskerar dels depressioner eller i frustration när man ser att andra inte känner lika som en själv.
Det bästa man kan göra är att preppa för de saker man faktiskt kan påverka/förebygga som har snabba förändringar där det kan ändra sig från en solig dag till rena apokalypsen dagen efter.

Jag preppar för det som jag ser som mest troligt.
Som du säger är chanserna minimala för home invasion. Men de är större än att en komet slår ner på bakgården.
När det kommer till vissa låga risker kan man ändå preppa för dem om det är något som kräver lite arbete.
Home invasion är samma som inbrott och den risken är större.. Här gäller ju ett bra skalskydd så att det blir svårt att forcera sig in.. Ett larm och kameraövervakning är bra oxå.. Dessa två går i hand i hand.. Ju svårare man gör det, ju större risk är det att de går till grannhuset istället och då klarar man sig själv... eller att man kan stå emot tills polis anländer.

Att preppa för klimatförändringar så handlar det nog mer om att preppa för sina barn.. Även om vi upplever att det går fort, så om det fortsätter i samma takt som nu och vi får inga mer el-bilar världen över... Kolkraft istället för kärnkraft.
Våran generation kommer inte se när världen går under för att det inte längre går att odla mat, alla djur dör ut så vi inte kan få kött.. Detta kommer ta 50-100år innan det ens blir på riktigt i ett värsta värsta scenario.. men troligtvis kommer det ta 200år och då kommer tekniken med att fånga upp koldioxid löst problemet.

Så hur preppar man för något som man vet med 99% sannolikhet inte kommer drabba en själv.
För att inte bli deprimerad så konstaterar man utvecklingen och sedan ignorerar man problemet.

Jag lever mer miljövänligt än majoriteten här inne... det komiska är att jag bryr mig inte ett skit om miljökampen o tycker miljöpartiet ska ur riksdagen... :zombie:
Jag lever bara efter sunt förnuft och råkar vara miljövänlig av misstag, det är mitt bidrag till klimatet... Jag kan även se det som klimatkompensering så jag kan köra mina gamla bilar och och strunta i resten av världen.
Användarens profilbild
VaultDweller

Inlägg av VaultDweller »

Så ni inhalerar copium med andra ord?

Got it.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

VaultDweller skrev: 25 mar 2025 09:18 Så ni inhalerar copium med andra ord?

Got it.
Eller så är det du som gjort det om du tror att du kan rå på klimatförändringar som sker över hundratals år.
Användarens profilbild
VaultDweller

Inlägg av VaultDweller »

Marie skrev: 25 mar 2025 13:06
VaultDweller skrev: 25 mar 2025 09:18 Så ni inhalerar copium med andra ord?

Got it.
Eller så är det du som gjort det om du tror att du kan rå på klimatförändringar som sker över hundratals år.
Alltid samma déjà vu-känsla med klimatförnekarna. Du som random medborgare tror att du vet bättre än människor som viger sina liv åt klimatvetenskapen. Kanske dags att pysa ur din självbild en smula och öppna ögonen.

Inväntar nu en eller flera standardresponser:

"Jag gör mina egna efterforskningar" (=jag söker enbart marginell information som stödjer mitt förnekande, min källkritik är sannolikt obefintlig och jag misstror allt som inte lierar sig med min önskade världsbild)

"Klimatforskningen har inte pågått länge nog för att kunna säga detta" (=jag är helt omedveten om studier av kärnis, atmosfäriska modeller eller prediktiv matematik)

*random faktoid som påstås styrka något men har motbevisats sedan länge, typ "naturliga cykler" eller annat tjafs* (=jag vägrar att acceptera annat än det som känns tryggt för mig, och här har jag hittat något som jag inte tänker verifiera men som känns bra)

Eller nånting sådant. Det finns inget du kan säga som inte är en cookie-cutter och man har hört eller läst oräkneliga gånger redan. Kanske man bara får ett par skrattande emojis och något invektiv, det är inte ovanligt heller.

Men det går aldrig att övertyga en klimatförnekare som extern part, försvarsmekanismerna är för starka. Sådan ändring kommer antingen inifrån en själv eller inte alls.

Fråga istället dig själv varför du så inbitet vill skärma av dig från verkligheten, så kanske du får lite insikter. Kanske är det bara gammal god rädsla som inte vill erkännas, men det brukar vara mer typiskt för män med för stora egon och för skör maskulinitet.

Men det blir sannolikt en puff copium till.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

VaultDweller skrev: 25 mar 2025 13:45 Alltid samma déjà vu-känsla med klimatförnekarna. Du som random medborgare tror att du vet bättre än människor som viger sina liv åt klimatvetenskapen. Kanske dags att pysa ur din självbild en smula och öppna ögonen.

Inväntar nu en eller flera standardresponser:

"Jag gör mina egna efterforskningar" (=jag söker enbart marginell information som stödjer mitt förnekande, min källkritik är sannolikt obefintlig och jag misstror allt som inte lierar sig med min önskade världsbild)

"Klimatforskningen har inte pågått länge nog för att kunna säga detta" (=jag är helt omedveten om studier av kärnis, atmosfäriska modeller eller prediktiv matematik)

*random faktoid som påstås styrka något men har motbevisats sedan länge, typ "naturliga cykler" eller annat tjafs* (=jag vägrar att acceptera annat än det som känns tryggt för mig, och här har jag hittat något som jag inte tänker verifiera men som känns bra)

Eller nånting sådant. Det finns inget du kan säga som inte är en cookie-cutter och man har hört eller läst oräkneliga gånger redan. Kanske man bara får ett par skrattande emojis och något invektiv, det är inte ovanligt heller.

Men det går aldrig att övertyga en klimatförnekare som extern part, försvarsmekanismerna är för starka. Sådan ändring kommer antingen inifrån en själv eller inte alls.

Fråga istället dig själv varför du så inbitet vill skärma av dig från verkligheten, så kanske du får lite insikter. Kanske är det bara gammal god rädsla som inte vill erkännas, men det brukar vara mer typiskt för män med för stora egon och för skör maskulinitet.

Men det blir sannolikt en puff copium till.
Jag är ingen klimatförnekare.. jag vet att det ändras..
Jag vet oxå att jag kan inte göra ett skit åt saken, så därför spenderar jag ingen tid att oja mig.. Bättre att lägga energi där man kan göra skillnad

Här har du en rå fakta tanke....
Om hela Sveriges befolkning tar livet av sig här och nu.. dödar alla djur som går på våran mark och stänger ner allt som orsakar koldioxid.
Så kommer vi inte göra skillnad på klimatförändringarna iallafall.
Det är inte VI här i sverige som är problemet.. det är andra länder i världen som står för 99.99995% av allt utsläpp..
Sverige står för 0.5promille enbart... hur kan din vilda fantasi tro att du ensam eller vi på forumet kan rädda världen?
Användarens profilbild
VaultDweller

Inlägg av VaultDweller »

Marie skrev: 25 mar 2025 14:17 Det är inte VI här i sverige som är problemet.. det är andra länder i världen som står för 99.99995% av allt utsläpp..
Sverige står för 0.5promille enbart... hur kan din vilda fantasi tro att du ensam eller vi på forumet kan rädda världen?
Och där vi roten till hela klimathotet, tillika en standardrespons: Någon annans problem. Jag (såsom individ eller del av avgränsad grupp) är inte problemet, det är någon annan som måste lösa det. Jag behöver inte ta ansvar för mina handlingar, och vill inte heller. Lägg in demagogisk "statistik", och klart! Då är mitt samvete lättat.

Någonstans efter vägen måste vi inse att vi bara har planet. Det finns ingen annanstans att fly till, vi måste ta hand om jorden och varandra. Men människan är evident inte skapt så. Allt ont är alltid någon annans fel. Alltid ett vi mot dom och "othering". Bögarna vill våldta våra barn, invandrare stjäl våra jobb och spränger våra hus, judarna tar våra pengar, och kineserna/amerikanerna/oljeshejkerna förorenar jorden. Olika tribalism, samma resultat: Lidande, avsky, misstro och död.

Den som tar aktion för en bättre tillvaro, även som den minsta individ, har redan räddat världen och skall hedras. Den som av lättja, ignorans eller illvilja väljer sina gamla hjulspår är bara fortsatt en del av problemet.

Men jag talar för tomma stolar och har mestadels gett upp hoppet ändå. Pendeln har svängt och världen är i regression. Empati är ju numera deklarerat som synd, vi har blivit hjärntvättade till att hata varandra. Hade aldrig kunnat tro att Curtis Yarvins proselyter skulle inta Vita Huset, men det är väl ännu ett tecken i tiden. Tack och lov blir det inga ungar här.
Teng

Inlägg av Teng »

Klimathot?
Nej.
Moder jord ser bara till att reducera vissa arter när det blir för mycket av någon/några.
Vi är inget undantag.
Lämmel år?
Eller?
Tråkigt att färgen grön har blivit behäftad med annat.

Nu ska jag gå ut och måla om min bil.

// Teng
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

VaultDweller skrev: 24 mar 2025 18:27 Okej, men då kan ni ju lägga ned hela forumet. Det finns ju ingen mening att preppa för något om man tror att allt löser sig. Eller för den delen, för att säkra sig mot sådant som "kanske" kan hända. Vad är ett kanske? Det är betydligt större risk att man dör i hjärtinfarkt (särskilt om man ska tro på svaren i Rökare och prepper-tråden) än att man blir utsatt för home invasion, misshandel eller upplever en terrorattack, men dessa ämnen verkar vara återkommande och tämligen oemotsagda i andra trådar. Där låter det ju som att Sverige är hopplöst förlorat och allt är förbi, så varför bryr ni er?

Eller finns det en politisk strömfåra här som man måste hålla sig till för att bli en i gänget? Upplys mig gärna.
Nej det finns ingen anledning att lägga ner några forum, de finns för att fråga saker och skriva av sig samt svara på frågeställningar.
Klart det finns mening med att preppa för saker som man känner oro för, bara min åsikt att det inte finns någon mening om en klimat kollaps är ett faktum. Då en sådan med all säkerhet innebär att åtminstone homo sapiens inte kommer att överleva, men det är bara en killgissnig då vi är otroligt adaptiva.
Prepping för mig är att kunna ta motgångarna i fasen mellan händelsen och att allt löst sig.
Att kunna överleva efter en total kollaps tror jag för min del är långsökt, jag äger förmodligen inte denna kunskap.
Men jag kommer att göra mitt bästa för att jag, min familj och vänner får leva vidare och förhoppningsvis ha det lite bättre än övriga. ;)
Det där med hjärtinfarkt tror jag nog man kan bekräfta med tillgänglig statistik, infarkt bör vara en vanligare händelse än ovan nämnda händelser.
Någon speciell politisk strömfåra finns det nog inte här på preppad.se, vill man diskutera sådant görs det i kategorin Sandlådan.
Att föra dialog är nycklen till framgång, det är så man når fram till en någorlunda bra väg att ta in på. Åtminstånde i ett civiliserat samhälle.
Känns som att det är ismerna som har svårast att ta in andras tankar och åsikter och det där copium låter fint. :D
Copium är kanske något vi preppers skulle nyttja och speciellt survivalisterna som nog är något mer "extrema". Men det är nog de som kommer utgöra de sista fickorna av överlevare vid en klimat kollaps.
Vi är bara åskådare, då cirka 7 miljarder människor strävar efter att få det minst lika bra som vi i väst har det.
Och de kommer med all sannolikhet bara att gasa på för att komma ikapp.
Övriga 1 miljarder kommer aldrig kunna späka sig själva så pass mycket att detta kommer ändra andras önskan till att få det bättre.
Men om det är något jag är helt övertygad om, så är det att allt löser sig till det bästa.
Jorden kommer att fortsätta leverera förutsättningar för liv oavsett vad vi tar oss för. (åtminstone med den förmåga vi har just nu)
:up: :hug:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Teng

Inlägg av Teng »

:hug: :)
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"