VaultDweller skrev: 24 mar 2025 18:27
Okej, men då kan ni ju lägga ned hela forumet. Det finns ju ingen mening att preppa för något om man tror att allt löser sig. Eller för den delen, för att säkra sig mot sådant som "kanske" kan hända. Vad är ett kanske? Det är betydligt större risk att man dör i hjärtinfarkt (särskilt om man ska tro på svaren i Rökare och prepper-tråden) än att man blir utsatt för home invasion, misshandel eller upplever en terrorattack, men dessa ämnen verkar vara återkommande och tämligen oemotsagda i andra trådar. Där låter det ju som att Sverige är hopplöst förlorat och allt är förbi, så varför bryr ni er?
Eller finns det en politisk strömfåra här som man måste hålla sig till för att bli en i gänget? Upplys mig gärna.
Nej det finns ingen anledning att lägga ner några forum, de finns för att fråga saker och skriva av sig samt svara på frågeställningar.
Klart det finns mening med att preppa för saker som man känner oro för, bara min åsikt att det inte finns någon mening om en klimat kollaps är ett faktum. Då en sådan med all säkerhet innebär att åtminstone homo sapiens inte kommer att överleva, men det är bara en killgissnig då vi är otroligt adaptiva.
Prepping för mig är att kunna ta motgångarna i fasen mellan händelsen och att allt löst sig.
Att kunna överleva efter en total kollaps tror jag för min del är långsökt, jag äger förmodligen inte denna kunskap.
Men jag kommer att göra mitt bästa för att jag, min familj och vänner får leva vidare och förhoppningsvis ha det lite bättre än övriga.
Det där med hjärtinfarkt tror jag nog man kan bekräfta med tillgänglig statistik, infarkt bör vara en vanligare händelse än ovan nämnda händelser.
Någon speciell politisk strömfåra finns det nog inte här på preppad.se, vill man diskutera sådant görs det i kategorin Sandlådan.
Att föra dialog är nycklen till framgång, det är så man når fram till en någorlunda bra väg att ta in på. Åtminstånde i ett civiliserat samhälle.
Känns som att det är ismerna som har svårast att ta in andras tankar och åsikter och det där copium låter fint.
Copium är kanske något vi preppers skulle nyttja och speciellt survivalisterna som nog är något mer "extrema". Men det är nog de som kommer utgöra de sista fickorna av överlevare vid en klimat kollaps.
Vi är bara åskådare, då cirka 7 miljarder människor strävar efter att få det minst lika bra som vi i väst har det.
Och de kommer med all sannolikhet bara att gasa på för att komma ikapp.
Övriga 1 miljarder kommer aldrig kunna späka sig själva så pass mycket att detta kommer ändra andras önskan till att få det bättre.
Men om det är något jag är helt övertygad om, så är det att allt löser sig till det bästa.
Jorden kommer att fortsätta leverera förutsättningar för liv oavsett vad vi tar oss för. (åtminstone med den förmåga vi har just nu)