USA spårar ur, hur agera?
- VaultDweller
Re: USA spårar ur, hur agera?
För mig är bojkott en prepp. Om mina val kan bidra med några sandkorn till en förändring innan USA ballar ur helt så är det en bra investering. Bättre än att förbli passiv.
You're a hero... and you have to leave.
Det är svårt att bojkotta allt US.. Hur många sajter och appar har du som är USA som de tjänar pengar på varje minut du använder.. telefon, dator, padda..
Eller så bojkottar man det som man inte använder så låter det asbra.
Jag bojkottar Tesla, Dodge, Cheva, Apple, Android, Google, Amazon, Facebook, X(Twitter), Microsoft.... etc. etc.
Eller så bojkottar man det som man inte använder så låter det asbra.

Jag bojkottar Tesla, Dodge, Cheva, Apple, Android, Google, Amazon, Facebook, X(Twitter), Microsoft.... etc. etc.

då ska vi se
usa verkar gå hårt in för amatörernas afton
läckor om militär, det avskedas folk hej vilt och återanställs en del som måste
nu kommer tullarna på fordon och fordonsdelar
kanada sluter avtal med asien och eu om fossilbränsle , aluminium och stål, och en hel del till jag inte har riktigt koll på
nyhetsflödena från detta är extremt och svårt att få en ok överblick på
antingen kommer usa att lyckas eller så gör dom det inte
jag kommer ta det relativt lugnt
ukraina kommer inte gå bra ur det hela, krigsindustrin kommer göra det, i europa
jag tar det lugnt, förbereder mig på tredje världskriget, men kollar mer vad som händer i nästa val i usa
usa verkar gå hårt in för amatörernas afton
läckor om militär, det avskedas folk hej vilt och återanställs en del som måste
nu kommer tullarna på fordon och fordonsdelar
kanada sluter avtal med asien och eu om fossilbränsle , aluminium och stål, och en hel del till jag inte har riktigt koll på
nyhetsflödena från detta är extremt och svårt att få en ok överblick på
antingen kommer usa att lyckas eller så gör dom det inte
jag kommer ta det relativt lugnt
ukraina kommer inte gå bra ur det hela, krigsindustrin kommer göra det, i europa
jag tar det lugnt, förbereder mig på tredje världskriget, men kollar mer vad som händer i nästa val i usa
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules
- VaultDweller
Lyckas ekonomiskt på ett inhemskt plan är en möjlighet. Men om priset är att rubba Pax Americana, luckra upp urgamla allianser med regelrätta hot, fjäska för diktaturer, förtrycka alla som inte är vita, kristna och straighta, och urlaka självaste konstitutionen så är det en gravt ojämn vågskål.
Men egentligen är det inget nytt. Amerikas Förenta Stater är ett bakåtsträvande land uppbyggt på rasism och våld. Med undantag för några progressiva spurter genom århundradena så sker alltid en regress till segregation och vidskepelse.
Minns: Även nazityskland reste sig från askan till en regional stormakt med stark ekonomi och tyska medborgare fick det gott ställt, men allt annat de sysslade med var den mörka baksidan. Ibland kan man inte hjälpa än att se vissa paralleller med Orange Man och hans entourage.
Men egentligen är det inget nytt. Amerikas Förenta Stater är ett bakåtsträvande land uppbyggt på rasism och våld. Med undantag för några progressiva spurter genom århundradena så sker alltid en regress till segregation och vidskepelse.
Minns: Även nazityskland reste sig från askan till en regional stormakt med stark ekonomi och tyska medborgare fick det gott ställt, men allt annat de sysslade med var den mörka baksidan. Ibland kan man inte hjälpa än att se vissa paralleller med Orange Man och hans entourage.
- VaultDweller
Men vad göra?
Tror att Ukraina kommer att tvingas ge upp områden, sannolikt demilitariseras. Hybridkriget från Ryssland kommer att skalas upp, sedan får vi väl se vilket land som invaderas härnäst. Georgien kanske.
- Får nog räkna med att ingenstans i landet är säkert för sabotage eller andra operationer. Vatten och el kommer att riktas in på. Mest troligt kommer ryssarna fortsätta med migrantkrigföring vid gränserna mot Väst.
Finns en reell risk att vi måste kohandla med Kina om USA sluter sig helt, men det är ju inget nytt. Högre priser, mer fattigdom. Populister backade av Ryssland kommer att vinna mark.
- Odla, hålla hårt i pengarna, spekulera i södra halvklotet, se till att man klarar av ökande störningar, det är mina planer. Mer kan man nog inte göra.
Tror att Ukraina kommer att tvingas ge upp områden, sannolikt demilitariseras. Hybridkriget från Ryssland kommer att skalas upp, sedan får vi väl se vilket land som invaderas härnäst. Georgien kanske.
- Får nog räkna med att ingenstans i landet är säkert för sabotage eller andra operationer. Vatten och el kommer att riktas in på. Mest troligt kommer ryssarna fortsätta med migrantkrigföring vid gränserna mot Väst.
Finns en reell risk att vi måste kohandla med Kina om USA sluter sig helt, men det är ju inget nytt. Högre priser, mer fattigdom. Populister backade av Ryssland kommer att vinna mark.
- Odla, hålla hårt i pengarna, spekulera i södra halvklotet, se till att man klarar av ökande störningar, det är mina planer. Mer kan man nog inte göra.
Fast i så fall är allt prepping. Man måste gör en distinktion.VaultDweller skrev: 13 mar 2025 12:43 För mig är bojkott en prepp. Om mina val kan bidra med några sandkorn till en förändring innan USA ballar ur helt så är det en bra investering. Bättre än att förbli passiv.
Nån kan säkert anse att det är prepping att betala skatt, rösta i allmänna val, torka sig när man har bajsat eller lyssna på politikpoddar.
Att göra ett politiskt ställningstagande helt utan effekt är inte prepping för mig i alla fall, liksom att jag inte preppar när jag torkar mig i arslet.
Slava Ukraini!
- VaultDweller
Du är fri att göra distinktioner efter eget huvud och jag efter mitt. Visst är det skönt att vi alla tillåts tänka olika om världen?Kardinal skrev: 28 mar 2025 15:14Fast i så fall är allt prepping. Man måste gör en distinktion.VaultDweller skrev: 13 mar 2025 12:43 För mig är bojkott en prepp. Om mina val kan bidra med några sandkorn till en förändring innan USA ballar ur helt så är det en bra investering. Bättre än att förbli passiv.
Nån kan säkert anse att det är prepping att betala skatt, rösta i allmänna val, torka sig när man har bajsat eller lyssna på politikpoddar.
Att göra ett politiskt ställningstagande helt utan effekt är inte prepping för mig i alla fall, liksom att jag inte preppar när jag torkar mig i arslet.
Så då kanske det här forumet kan täcka in lite allt möjligt eftersom prepping kan vara vad som helst? Nej. Det måste finnas avgränsningar att förhålla sig till, och de politiska ställningstaganden du gör är helt ointressant ur ett preppingperspektiv.VaultDweller skrev: 28 mar 2025 15:25 Du är fri att göra distinktioner efter eget huvud och jag efter mitt. Visst är det skönt att vi alla tillåts tänka olika om världen?
Slava Ukraini!
- VaultDweller
Det är du fri att få tycka, men huruvida det är ointressant får övriga medlemmar ta ställning till. Du är mig veterligen inte i maktposition på detta forum och får bestämma vad som skrivs eller ej, eller vad som är prepping eller ej.Kardinal skrev: 28 mar 2025 15:34Så då kanske det här forumet kan täcka in lite allt möjligt eftersom prepping kan vara vad som helst? Nej. Det måste finnas avgränsningar att förhålla sig till, och de politiska ställningstaganden du gör är helt ointressant ur ett preppingperspektiv.VaultDweller skrev: 28 mar 2025 15:25 Du är fri att göra distinktioner efter eget huvud och jag efter mitt. Visst är det skönt att vi alla tillåts tänka olika om världen?
Söker jag igenom trådarna här så hittar jag otroligt mycket som inte har med förberedelser att göra, annat än ytterst marginellt och då skall det ibland till fantasi för att göra kopplingen. Det blir tunnsått bland kategorierna om det ska bannas.
Men om du vill kan du starta en omröstning: Får VaultDweller uttrycka sig fritt, definiera prepping efter eget huvud, och göra ställningataganden på preppad.se? Om svaren överväldigande blir nej så accepterar jag det och söker mig annorstädes.
Jag fattar att du vill få din ideologiska hemvist till att vara en del i preppingen. Det får dig säkert att känna dig moraliskt överlägsen andra, men det finns ju andra forum där du kan få utlopp för de sidorna om det är så viktigt.
Slava Ukraini!