symaskiner

Kråkfot

Re: symaskiner

Inlägg av Kråkfot »

Har en husqvarna 21. Helt ok hemmamaskin dock suktar jag efter en pfaff 332 (el 230).

Har en skomakarmaskin (tramp och handvev) i förrådet men den behöver kärlek, kärlek, kärlek innan det blir mer seriöst.

Jag hade en gång en husqvarna cb 20. Ångrar så att jag gjorde mig av med den.....
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

bastard skrev: 08 sep 2019 09:03ingen av dom?
Singer tillverkar en liten handhållen symaskin. Den drivs med batterier. Det står om den att den är till för mindre reparationer men att den även klarar mindre sy-projekt.
Den finns att köpa för under 200 spänn på sidan Åshild.se under fliken symaskiner
Användarens profilbild
FCR2

Inlägg av FCR2 »

Har en grön metallic Husqvarna som jag inte minns namnet på. Hade samma modell i skolan på tidigt 80-tal. Troligen 60- eller 70-tals maskin.
Har även en trampmaskin med enbart raksöm. Är väl igentligen mer van med att sy för hand.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
rödluvan

Inlägg av rödluvan »

Jag har några skitgamla symaskiner från 1920-30 talet med påhängsmotor, får jobbet gjort om man lär sig hur man kommer runt problemet att de bara klarar raksöm, jag har även en litet mer avancerad från början på 60 talet som klarar mer med kammhjul.

Dessa maskiner kostar heller nästan ingenting att köpa om man inte får dem gratis av någon som städar ur hos någon gammal tant, och de innehåller nästan inget som kan gå sönder även om man syr tunt läder eller armé tyg med dem.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
VaultDweller

Inlägg av VaultDweller »

Vad är åsikterna anno 2025 om nytillverkade symaskiner? Vad ska man ha?

Morsans gamla gröna gjutjärnsstyggelse, likt vad som nämnts här tidigare, börjar rackla allt för mycket. Detta trots att den är oljad till förbannelse.

Vill kunna köra kanvas och vadmal, i alla fall.
You're a hero... and you have to leave.
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Det finns de som lagar de där gamla symaskinerna och de bara tuffar på å går. De är dyrare idag än när de va nya.

Bernina och paff(?) är två bra märken.
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

VaultDweller skrev: 19 mar 2025 15:11 Vad är åsikterna anno 2025 om nytillverkade symaskiner? Vad ska man ha?

Morsans gamla gröna gjutjärnsstyggelse, likt vad som nämnts här tidigare, börjar rackla allt för mycket. Detta trots att den är oljad till förbannelse.

Är det typ en sån här, med zigzag, mamma har...
sy.jpg
sy.jpg (67.13 KiB) Visad 5450 gånger
...så skulle jag i ditt ställe definitivt kolla upp vad en renovering kostar. De maskinerna syr grova tyger, är enkla att använda och håller länge.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
VaultDweller

Inlägg av VaultDweller »

maskros skrev: 19 mar 2025 17:11
VaultDweller skrev: 19 mar 2025 15:11 Vad är åsikterna anno 2025 om nytillverkade symaskiner? Vad ska man ha?

Är det typ en sån här, med zigzag, mamma har...
sy.jpg
...så skulle jag i ditt ställe definitivt kolla upp vad en renovering kostar. De maskinerna syr grova tyger, är enkla att använda och håller länge.
Yes, men det är jag som äger den numera, skall förtydligas. Har pillat i den själv med varierande resultat. Får kolla med närmaste symaskinskrängare, men den är redigt sliten.
You're a hero... and you have to leave.
Skriv svar

Återgå till "Sömnad"