Sno el vid ett partiellt strömavbrott
- Vattendrag
Re: Sno el vid ett partiellt strömavbrott
En 50Hz trafo funkar nog bra på 16 2/3Hz om man håller lindningsspänningarna nere, typ en tredjedel. Men det finns annat, hjälpkraften, de 2 eller 3 ledningarna längst upp på järnvägsstolparna är 10 eller 20kV (båda förekommer) 50Hz, troligen deltakopplat så man får sno från 2 trådar. Inte helt ofarligt och på sträckor med splitfassystemet finns 30kV 16 2/3Hz som sitter lite ivägen för att komma åt hjälpkraften.
Först, för den som inte vet vad man håller på med så tä k inte tanken på att sno el från 10kv ledningar och högre spänningar, dels måste man ha rätt prylar, sedan erfarenheter, döden har ett gott öga till dom som kommer i närheten av högspänning med en gnutta kraft bakom
Jag tänkte mer på att låna från signallampor och motsvarande
Och japp, med transformatorer för 50hz och betydligt högre sänningar kan man köra dom på 16hz, men hur många har sådant liggandes ?
Ett sätt är att ta tre likadanna transformatorer och serikoppla, om det finns 230v 16 hz
Jag tänkte mer på att låna från signallampor och motsvarande
Och japp, med transformatorer för 50hz och betydligt högre sänningar kan man köra dom på 16hz, men hur många har sådant liggandes ?
Ett sätt är att ta tre likadanna transformatorer och serikoppla, om det finns 230v 16 hz
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
- Timmerstugan
Jag har känslan av att den här tråden hör hemma på ett annat forum.. 

kanske det gör, men jag ser hellre att ingen ens tänker tanken på att "låna" energi från högspänningsledningar utan att veta vad dom gör
finns ju ett sätt till att själa kraft från högspänningsledningar
ex 400kv stamledningar
att dra ut en ledare under en sådan och man får en kapacitiv koppling, som räcker för att få ett lysrör att glimma åtminstånde
skulle praktiskt sett gå att ha en rulle tråd och dra ut och ha ena ändan kopplad till en mobilladdare, och dra ut trådens tills den börjar ldda, har inte provat, men det vore intressant att testa, man bör nog ha en vdr som klarar maxströmmen med
finns ju ett sätt till att själa kraft från högspänningsledningar
ex 400kv stamledningar
att dra ut en ledare under en sådan och man får en kapacitiv koppling, som räcker för att få ett lysrör att glimma åtminstånde
skulle praktiskt sett gå att ha en rulle tråd och dra ut och ha ena ändan kopplad till en mobilladdare, och dra ut trådens tills den börjar ldda, har inte provat, men det vore intressant att testa, man bör nog ha en vdr som klarar maxströmmen med
kiss, keep it simple stupid
- Timmerstugan
ok, Nu ser jag vad du försöker göra. Jag hade bilden av att du skulle koppla in något och förstöra strömmen för 10000 hushåll.
Är det inte bättre att försöka bygga ett vindkraftverk av skrotdelar?
https://www.youtube.com/watch?v=7OhVlFx46bA
Är det inte bättre att försöka bygga ett vindkraftverk av skrotdelar?
https://www.youtube.com/watch?v=7OhVlFx46bA