När kommer krashen?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
maskros

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

Ekonom menar att höga räntor är värre än inflation https://omni.se/chefsekonom-hojda-ranto ... n/a/zE9WV1

Jag har funderat på det en stund och jag håller inte med. Räntorna drabbar de som har lån, inflationen drabbar alla. Inflationen urholkar sparandet, den gör att ALLT blir dyrare medan räntorna gör att lånen blir dyrare. Hon, ekonomen, talar också om ett ändrat beteende och här blir jag lite fundersam. Ska samhället rätta sig efter att en grupp som har kunna låna sig till bostad och konsumtion får problem eller är det viktigare att samhället värnar de som inte kunna låna? Jag förstår att ångesten kommer krypande när räntorna sticker iväg men det är faktiskt en sits man valt att sätta sig i och banken ska ha gjort känslighetsanalys på låntagarna. Nä, jag får inte riktigt ihop det på något annat sätt än att Winsth främst månar om de som har haft råd att ta lån, även om hon skriver att hon månar om de svagaste i samhället. Jag undrar hur de svagaste hjälps av lägre räntor och högre inflation, en inflation som inte kompenseras av lönehöjningar.

För att undvika att detta kastas i sandlådan hävdar jag att det är kopplat till kraschen på så sätt att folk utan hus eller BR, som redan har svårt att ge sig eller ungarna mat och fräscha kläder, kommer att haverera ekonomiskt om vi inte får ned inflationen. Om de havererar blir det dominoeffekter i resten av samhället - om inte annat så på några års sikt kommer vi att ha en bunt unga vuxna som är rätt bittra över hur somliga som bor i BR eller hus fått hjälp medan de haft det magert.

:hm: :-g
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

hm, ganska intressant, det finns mer av den sorten, att allt får kosta, men inte skall betalas av mig
i en krympande ekonomi så måste staten våga att säga att det skall dras in på saker
inte bara höja skatterna

om vi skickar militär matrial till ukraina och skall ersätta det så kan det vara rimligt att ta bort något som i praktiken är onödigt
exempelvis skatten för tv, få kollar på svt numera, behåll en nyhetsstudio, och gör resten till pay per wiev eller kodad för dom som vill ha det
behövs idrottsanläggningar av dagens storlek?
bör räcka med plan att spela på, något
behöver riksdagiset svindyr lokal, kanske räckt med någon nedlag skola i malmö eller så

vi kommer få en helt annan syn på tjänstearbeten som går att ersätta med ai
tekniksprång har gjort många arbetare arbetslösa, verkstadsindustrin har verkligen gått från många med maskin till cnc robotiserade saker med få anställda
den saken bör komma till tjänstemannasidan strax

en omstrukturering av samhället sker hela tiden, men att dra in på utgifter som kommit i goda tider , är en sak som måste ske i dåliga tider
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
Omnivore

Inlägg av Omnivore »

Håller med om Bastards idéer till besparingar men vill lägga till ett par saker:
För många myndigheter lägg ned de som inte har med samhällets kärnverksamhet och säkerhet att göra (dvs allt woke)
Tag bort partistödet.
Med tanke på att det egentligen bara är partiledningen som styr så har vi för många riksdagsledamöter. Banta!
Tuffare tag mot EU. Vi måste inte vara bäst i klassen jämt och skrota stormaktsdrömmarna. Vi har inte varit en stormakt sedan 1600-talet så sluta med fjompet om "humanitär stormakt" och sätt Sverige först.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Omnivore skrev: 20 mar 2023 10:28 Håller med om Bastards idéer till besparingar men vill lägga till ett par saker:
För många myndigheter lägg ned de som inte har med samhällets kärnverksamhet och säkerhet att göra (dvs allt woke)
Tag bort partistödet.
Med tanke på att det egentligen bara är partiledningen som styr så har vi för många riksdagsledamöter. Banta!
Tuffare tag mot EU. Vi måste inte vara bäst i klassen jämt och skrota stormaktsdrömmarna. Vi har inte varit en stormakt sedan 1600-talet så sluta med fjompet om "humanitär stormakt" och sätt Sverige först.
Detta kan jag hålla med om till fullo! :hug:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

finns nog v äldigt mycket som skulle må bra av en ordentlig trimning av utgifterna

borde räcka med 99 riksdagisplatser och en talman, löner som en normal arbetare eller så med

men en ekonomi som växer är lättare att hantera än en som minskar, den som minskar måste minska sina utgifter utan tvekan
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/ekonomi/bostadsbyggan ... resratter/

fundersamt
byggandet verkar få nödbroms
pratade med en som kör betongbil och dom verkar gå rakt in i, tja sandhögen som inte rörs , fast det denna tiden på året borde dra igång ordentligt

ganska intressant att följdeffekterna är så stora, lite här lite där och allt rasar som ett korthus
Användarens profilbild
Omnivore

Inlägg av Omnivore »

Från kundens sida sett borde det där ha en positiv inverkan på materalpriserna. Det har ju hittills varit i princip dagspris på många varor inom byggsektorn. Ser fram emot att det går åt andra hållet. Vi står i begrepp att bygga om en del i källaren för att få ett vettigt badrum. Det gamla från 70-talet är så äckligt att vi inte vill använda det. Har offerter från både Golvpoolen och Bygg Säkert i Skåne.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/ekonomi/sa-klattrade- ... uldtoppen/

det där är ett bekymmer överlag, och jag kan nog säga att det inte bör lösas med att staten går in och betalar, utan dom som har skulder får ta hand om det själva
annars kommer dom som inte har skulder få betala andras skulder

det kan vara en sak som verkligen destabiliserar sveriges ekonomi
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

En del obskyra kanaler tjoar (som vanligt men) lite mer än vanligt om att vi kanske närmar oss de sista desperata rycken innan alla tvingas inse att ekonomin inte är kry och skiten börjar spruta runt. Mina obskyra kanaler har iof pekat på det sen 2016 men tonen är lite annorlunda tycker jag.

Nån som har något tänkvärt att komma med? Är det bara en bull trap vi ser nu? Kommer marknaden att krascha, får spara åter upprättelse efter årtionden då slösa varit idol? Knäcks bostadsmarknaden i höst och blir arbetslösheten 20%? Klarar vi att sparka burken några år till? Finns det ens någon burk?
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

vet inte, funderar, men, det känns udda överlag
massor av skulder, verkligen höga , men ingen vill betala av

om inflationen och räntan inte syncar så kan skulderna glömmas bort på sikt

men allt verkar snurra på som vanligt, ingen klagar här i sverige

kanske det är en virtuell burk nuförtiden, som kan snurra i evighet om det finns ström nog

eller är våra tjära ledare fullt medvetna om vad som händer om burken inte kan sparkas lite längre

orkar knappt bry mig, antingen händer det eller inte
som jag sade till någon annan på annat ställe, jag känner att jag ligger efter i prepp, men kan inte göra mycket mer för tillfället
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"