Ny (?) virussjukdom COVID-19

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av maskros »

Dancecommander skrev: 21 mar 2020 11:14 Det behöver inte vara antingen eller, du kan med lätthet ha stor personlig frihet och en minimal stat, så länge det finns utrymme för den minimala staten att agera vid händelse av kris. Är det ett auktoritärt samhälle?
Mina nära och käras liv ska inte stå som legitimt offer för de som har toppbelånat sina övervärderade bostäder, eller?
Det samhälle du beskriver verkar inte auktoritärt, nej. Jag undrar om det går att åstadkomma. Men nu kanske jag blir för politisk.

Absolut inte så jag menar att man ska byta människoliv mot att några ska få sitta kvar i sina bostadsrätter. Även detta blir en lång, och kanske politisk, diskussion men det var inte så jag tänkte i alla fall. Många har gjort ekonomisk fel, delvis drivna av en allmän inställning att det bara blir mer och bättre. Några knasbollar (jag syftar med glimten i ögat på mig själv och en del andra, främst här inne) har inte velat vara med på det och tills för några månader sedan såg det ut som att såna som jag tänkte fel. Givet det ekonomiska klimatet var det väl rimligt, i någon mening, att ta stora lån. Nu går ekonomin åt helvete och det kommer att kosta även på andra sätt än bara pengamässigt tror jag.
Collapse now, and avoid the rush!
Dancecommander

Inlägg av Dancecommander »

maskros skrev: 21 mar 2020 13:11
Dancecommander skrev: 21 mar 2020 11:14 Det behöver inte vara antingen eller, du kan med lätthet ha stor personlig frihet och en minimal stat, så länge det finns utrymme för den minimala staten att agera vid händelse av kris. Är det ett auktoritärt samhälle?
Mina nära och käras liv ska inte stå som legitimt offer för de som har toppbelånat sina övervärderade bostäder, eller?
Det samhälle du beskriver verkar inte auktoritärt, nej. Jag undrar om det går att åstadkomma. Men nu kanske jag blir för politisk.

Absolut inte så jag menar att man ska byta människoliv mot att några ska få sitta kvar i sina bostadsrätter. Även detta blir en lång, och kanske politisk, diskussion men det var inte så jag tänkte i alla fall. Många har gjort ekonomisk fel, delvis drivna av en allmän inställning att det bara blir mer och bättre. Några knasbollar (jag syftar med glimten i ögat på mig själv och en del andra, främst här inne) har inte velat vara med på det och tills för några månader sedan såg det ut som att såna som jag tänkte fel. Givet det ekonomiska klimatet var det väl rimligt, i någon mening, att ta stora lån. Nu går ekonomin åt helvete och det kommer att kosta även på andra sätt än bara pengamässigt tror jag.
Absolut, viruset ser ju till att belasta sjukvården såpass mycket att olyckor och allmänt sjuka får stå tillbaka. Vore trist att skada sig på motorsågen nu. Eller få cancer.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

The Hammer and The Dance

En utomordentligt initierad och kunnig artikel om virusets spridning den enda möjligheten att stoppa viruset!
Sverige och USA kör med mitigation-metoden och är på väg mot katastrof!
Storbritannien tvärvände just nu från mitigation........180˚!
Kina, SydKorea,Japan, Taiwan och Singapore har fått kontroll och håller nu på med slutstädningen.

Ge er verkligen tid att läsa den!

”This article follows Coronavirus: Why You Must Act Now, an article with over 40 million views translated into over 30 languages describing the urgency of the Coronavirus problem. If you agree with this article, consider signing the corresponding White House petition. Translations available in 6 languages at the bottom.”

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavi ... 9337092b56

Utdrag ur artikeln om virusets mutationer och varför viruset måste omedelbart stoppas:

”How likely is this virus to mutate?
It seems it already has.
Emerging research suggests China has already seen two strains of the virus: the S and the L. The S was focused in Hubei and deadlier, but the L was the one that spread through the world.
Not only that, but this virus continues to mutate.
9D7A69A5-2C9A-4ADF-B395-83C9984578E8.jpeg
9D7A69A5-2C9A-4ADF-B395-83C9984578E8.jpeg (25.86 KiB) Visad 3825 gånger
(bilden som är komprimerad här ovan syns avsevärt bättre i artikeln)
This graph represents the different mutations of the virus. You can see that the initial strains started in purple in China, but then they started mutating. The strains in Europe are mostly green and yellow families, while the US is seeing a different family in red. As more time passes, more of these strains will start appearing.
This should not be surprising: RNA-based viruses like the coronavirus or the flu tend to mutate around 100 times faster than DNA-based ones—although the coronavirus mutates more slowly than influenza viruses.
Not only that, but the best way for this virus to mutate is to have millions of opportunities to do so, which is exactly what a mitigation strategy would provide: hundreds of millions of people infected.”
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

reboot skrev: 21 mar 2020 14:12 The Hammer and The Dance
Tack för den. Nya insikter och tankar.
Trots att han inte är utbildad i ämnena uppfattar jag resonemanget som sunt och tydligt.
Har han rätt ska vi förstås stänga ned hårt snarast.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

eller släpper det fritt och låter det göra skäl för dess smeknamn
boomer remower :twisted:

tål att funderas på vad som är det som ställer till med mest....
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

bastard skrev: 21 mar 2020 15:45 eller släpper det fritt och låter det göra skäl för dess smeknamn

Och det sen muterar till en ”Mankind-Remover”...... :shock:
Lungpest på yngre i andra varvet som Spanska Sjukan!

bokmalen

Inlägg av bokmalen »

Läkemedlet klorokinfosfat, som länge använts mot malaria, har börjat användas mot coronaviruset hos patienter på Karolinska sjukhuset i Huddinge och Södersjukhuset. Men enligt Läkemedelsverket finns ännu inga tillförlitliga studier som visar att det fungerar.
MEhh... Låt se...
  • Först forskningsrapporten som testade i cellodling och kom fram till att det var effektivt.
  • Sedan kinesisk klinisk test som visade att det var effektivt
  • Sedan fransk studie som visar att det är effektivt.
Nåja, snart blir det väl iaf en studie från karolinska, och då kanske vi kan ta till oss informationen. Vore bra om de skulle snegla på frankrike och råka upptäcka att hydroxiklorokinfosfat i kombination med ett ämne som stör ribosomernas möjlighet att kopiera rna (azithromycin) var 100% effektiv bot på 6 dagars behandling.

Hur som helst trevligt att det händer något på den här fronten,
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

Lägger in en länk till den franska rapporten som nämnts ovan, med kontaktuppgifter som kan vidarebefodras till den ovetande läkarkåren i Sverige.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 1.full.pdf

Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

bara för enkelhetensskull
2020 5 mars från dn

någon som märkt av att det klingar av nu två veckor efter uttalandet...
Bilagor
20200305.jpg
20200305.jpg (55.17 KiB) Visad 3703 gånger
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Protect

Inlägg av Protect »

reboot skrev: 21 mar 2020 16:28
bastard skrev: 21 mar 2020 15:45 eller släpper det fritt och låter det göra skäl för dess smeknamn

Och det sen muterar till en ”Mankind-Remover”...... :shock:
Lungpest på yngre i andra varvet som Spanska Sjukan!
Andra varvet är inte lika ettrigt som första varvet om man skulle få det, jag har haft lite slemhosta bara i 3 veckor men nu börjar den ge sig och inget annat har hänt. Jag blev uppringd av en läkare som kom från Irak av alla ställen ikväll (han bor och jobbar i Sverige sen länge) och läkarna har sinsemellan diskuterat om att det var nåt nytt som kommit in redan i november och jag fick ju mitt sista dagarna i november så det stämmer ju in väldigt bra. Jag hade exakt samma symptom, provtagningen gav inget annat än konstiga svar och sen gav sig hostan. Hostmediciner är verkningslösa oavsett sort märkte vi, feber som kom och gick, det fanns inget klart mönster i förkylningen/influensan och sen gick den över men kom tillbaks lite nu så den gjorde ett varv till. Det kan ju varit nåt annat men allt tyder på att det var Coronan.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"