Knopar jag använder, nu och då:
▪︎Råband
▪︎Dubbelt halvslag (i olika varianter, kring egen part med mera)
▪︎Pålstek
▪︎Skotstek
Har fått tips och idéer om andra användbara knopar i denna tråd. Tack för detta, kära vänner. Uppskattas.
Har faktiskt lyckats splitsa wire med mycket möda och stort besvär. Mäkta stolt över mina alster, men min läromästare tyckte det liknade ett gäng med köttkrokar.
Knopar som vi använder
Re: Knopar som vi använder
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell
- Björngrillarn
Sedan mangos förslag ovan för ett par år sedan började jag av rent intresse prova mer Yosemite finish på mina pålstekar, och har kommit att gilla den så pass att det har blivit en standard och ett alternativ till icke-inverterande. Gillar framförallt att den blir snygg och proper efter färdigställning, men också att den är väldigt intuitiv att minnas.
Så den tackar jag för!

Så den tackar jag för!

"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Bugge skrev: 03 maj 2022 22:31 Har faktiskt lyckats splitsa wire med mycket möda och stort besvär. Mäkta stolt över mina alster, men min läromästare tyckte det liknade ett gäng med köttkrokar.

Collapse now, and avoid the rush!
- Björngrillarn
Kan i o f s nämna att jag på senare tid börjat uppskatta en ögleknop kallad "Perfection Loop", enligt nedan:
https://www.netknots.com/fishing_knots/ ... =serp_auto
Egentligen en fiskeknop, men finner att den fungerar väldigt väl som snabbögla, är lätt att knyta med stela fingrar, och kan göras snabbutlösande.
https://www.netknots.com/fishing_knots/ ... =serp_auto
Egentligen en fiskeknop, men finner att den fungerar väldigt väl som snabbögla, är lätt att knyta med stela fingrar, och kan göras snabbutlösande.
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.