Ursus skrev: 31 mar 2022 12:14
Har haft en förhoppning om att detta skall leda till att fler potentiella BOLs kommer ut på marknaden, om lånen börjar bli jobbiga att betala.
Men samtidigt har jag en känsla av att så inte kommer vara fallet. Om det behövs plats åt ukrainska flyktingar kanske migrationsverket hyr sommarstugor av hushållen för att få boenden, och då förblir bostadsmarknaden i samma läge som idag.
Fortsätter sedan industrialiseringen i norr med 100 000 inflyttade över fem-tio år kommer priserna bli skyhöga.
Tjaa. Vi som inte har oändligt med pengar eller vill ta massiva lån blir nog utan ägd bostad för överskådlig framtid.
Även jag tänkte att nu måste väl proppen släppa o vattnet rinna ut vad det gäller bostadsmarknaden. Trots högre inflation högre räntor ev framåt så känns det högst osäkert vars marknaden sticker.... Lägg dessutom till högre elpriser ökade drivmedelspriser. Som iofs kanske innebär att kreti o pleti söker sig mot tätorter/lägenheter
Fult o citera någon politiker men något som fastnat är ändå. ”Den som är satt i skuld är icke fri” Semlan Persson. Problemet är i min värld att om man nu lyckas bli helt skuldfri någon gång.... Så kommer det någon pålaga eller kalla det för skatt pga detta. Därav min osäkerhet o behålla en viss bit av lånen...
entropi skrev: 19 jan 2022 20:18
Blev precis nojig och gick in och låste den sista delen på 3 år, till 1,39% ränta
67 dagar senare är räntan uppe i 2.23%.
När börjar överbelånade Svensson få det tufft?
För ca 10 dagar sen höjdes 3åringen till 2.83% av SBAB. Sen dess har SCB kommit på att inflationen ligger över 6%, så det lär sticka iväg ytterligare nästa ändring.
entropi skrev: 19 jan 2022 20:18
Blev precis nojig och gick in och låste den sista delen på 3 år, till 1,39% ränta
67 dagar senare är räntan uppe i 2.23%.
När börjar överbelånade Svensson få det tufft?
För ca 10 dagar sen höjdes 3åringen till 2.83% av SBAB. Sen dess har SCB kommit på att inflationen ligger över 6%, så det lär sticka iväg ytterligare nästa ändring.
Nu höjdes SBABs 3-åring till 3.08%. Jag ska försöka fortsätta logga räntorna i den här tråden, tänker att det kan vara bra med en historisk referens.
62625bcf23175168856537.jpg (12.64 KiB) Visad 1111 gånger
SBABs räntor from 2022-04-22
3 mån 1,82%
1 år 2,17%
2 år 2,76%
3 år 3,08%
4 år 3,21%
5 år 3,31%
7 år 3,54%
10 år 3,69%
krasst sett så ska ju en utlåningsränta vara en bit högre än inflationen, annars gör dom förlust, men nu är riksbanken den som inte vågar följa realinflationen, skulle dom göra det skulle fårk flockarna bräka i ångest och det går inte ett valår
kiss, keep it simple stupid If you listen to fools, the mob rules
bastard skrev: 04 maj 2022 22:16
krasst sett så ska ju en utlåningsränta vara en bit högre än inflationen, annars gör dom förlust, men nu är riksbanken den som inte vågar följa realinflationen, skulle dom göra det skulle fårk flockarna bräka i ångest och det går inte ett valår
Ska vi gissa att räntorna kommer vara ovanligt höga (*) i början av 2023?
(*) För oss gamlingar som var jätteglada över att binda på 7% i 3 (eller om det var 5) år är 5-6% billiga pengar.