Kryptering..shaithan1990 skrev: 20 jan 2024 03:26Absolut I normalläge så håller jag med då är något enklare och billigare att föredra, låt mig dra skägget ur brevlådan och förklara situationen lite bättre, jag bor i en långt söder belägen stockholmsförort och har en nära familjeenklav som jag har planerat att ta mig till om saker och ting skiter sig som bor ca 2mil norrom där jag förnuvarande befinner mig, och därifrån fortsätta till en BOL eller shelter in place beroende på hur situationen i deras område ser ut, så att kunna kommunicera med dem om tele nätet ligger nere eller är utstört även om det är från närmare håll än 2 mil skulle vara en enorm fördel i mina ögon jag har försökt titta på SSA's kartor på repetrar och sånt och det finns några i mitt område och ut mot dem vilket jag antar hjälper?bastard skrev: 19 jan 2024 07:02 glöm det i normalfall
en del jaktradio har digitala moder
men krypterad trafik är en helt annan nivå
skulle det vara illa läge så är en sak att pejla in en sändare går i realtid numer om någon är i närheten med rätt utrustning
röjer dig direkt
dels så är då krypterad trifik något som då drar till sig uppmärksamhet
i vårat jaktlag så är det mesta skitsnack, men ingen som lyssnar skulle kunna förstå var man pratar om, ex stenen där olle i bäcket sköt udda 14 taggaren på åttitalet
enkel kryptering som ingen löser
Det finns som nämnt radios som har det o de kostar... Men det finns gratis lösningar.
Gratis men lite jobbig. Lär er latin.. extremt få kan prata latin.. och om någon kan några latinska ord, så kan de inte tolka er konversation iallafall.

Gratis men kan kännas löjlig.. Tänk små barn som bjöja pjata.. De kan inte prata rent och de hittar på egna ord för saker o ting.. och typ inte en jävel förstår vad de menar förutom föräldrarna.

Om pengar inte är större hinder.
Skaffa satellit telefoner.. Räckvidd oslagbar.. Bara de med specialutrustning kan avlyssna.. och de finns även som krypterade om du har extra dollars.