När övergår beredskap till detaljfixerad paranoia?
- VaultDweller
Re: När övergår beredskap till detaljfixerad paranoia?
Väldigt fatalistiskt. Om det är en allmän inställning att inte ens försöka göra världen till en bättre plats medan vi kan så kan jag bara dystert skaka på huvudet och lämna det därhän. Budskapet tas inte emot, inte ens för övervägande. Kanske fel typ av forum.
You're a hero... and you have to leave.
Uppenbarligen är det du som är en förnekare.VaultDweller skrev: 25 mar 2025 15:08Och där vi roten till hela klimathotet, tillika en standardrespons: Någon annans problem. Jag (såsom individ eller del av avgränsad grupp) är inte problemet, det är någon annan som måste lösa det. Jag behöver inte ta ansvar för mina handlingar, och vill inte heller. Lägg in demagogisk "statistik", och klart! Då är mitt samvete lättat.Marie skrev: 25 mar 2025 14:17 Det är inte VI här i sverige som är problemet.. det är andra länder i världen som står för 99.99995% av allt utsläpp..
Sverige står för 0.5promille enbart... hur kan din vilda fantasi tro att du ensam eller vi på forumet kan rädda världen?
Någonstans efter vägen måste vi inse att vi bara har planet. Det finns ingen annanstans att fly till, vi måste ta hand om jorden och varandra. Men människan är evident inte skapt så. Allt ont är alltid någon annans fel. Alltid ett vi mot dom och "othering". Bögarna vill våldta våra barn, invandrare stjäl våra jobb och spränger våra hus, judarna tar våra pengar, och kineserna/amerikanerna/oljeshejkerna förorenar jorden. Olika tribalism, samma resultat: Lidande, avsky, misstro och död.
Den som tar aktion för en bättre tillvaro, även som den minsta individ, har redan räddat världen och skall hedras. Den som av lättja, ignorans eller illvilja väljer sina gamla hjulspår är bara fortsatt en del av problemet.
Men jag talar för tomma stolar och har mestadels gett upp hoppet ändå. Pendeln har svängt och världen är i regression. Empati är ju numera deklarerat som synd, vi har blivit hjärntvättade till att hata varandra. Hade aldrig kunnat tro att Curtis Yarvins proselyter skulle inta Vita Huset, men det är väl ännu ett tecken i tiden. Tack och lov blir det inga ungar här.

Om hela Sveriges befolkning tar livet av sig här och nu.. dödar alla djur som går på våran mark och stänger ner allt som orsakar koldioxid.
Så kommer vi inte göra skillnad på klimatförändringarna iallafall.

Du har ett storhetsvansinne som tror att du ensam eller att du med hundra medlemmar kan förändra 99% av världen inom en generation.
Om du nu är så bra på det.. Varför löser du inte klimatproblemet???
Jag gör min min del och till 99.9% kan jag säga att jag lever klimatsmartare än vad du gör.. och det måste svida som fan, då jag inte ens försöker.

Jag får en viss lukt av ett forum som försvann som en vind, och tårar rann från min kind..
ssf.

ssf.

- Parabellum
Nej nej, ta det inte så!VaultDweller skrev: 25 mar 2025 16:20 Väldigt fatalistiskt. Om det är en allmän inställning att inte ens försöka göra världen till en bättre plats medan vi kan så kan jag bara dystert skaka på huvudet och lämna det därhän. Budskapet tas inte emot, inte ens för övervägande. Kanske fel typ av forum.
Många inklusive mig själv vill att världen skall bli en bättre sådan.
Det är bara det att alla de miljarder som inte har det så bra som vi har det, vill ha det som vi har.
Det tror jag inte går att förhindra genom att vi gör det sämre för oss, bara genom att jobba på hårdare kan detta uppnås.
Att backa bandet kommer med stor sannolikhet leda till extrem svält och krig.
Och det finns de som inte vill att vi har det bra, utan vi skall ha det som dom.
Jag förstår att många har "klimat ångest" (klumpigt uttryckt), då det hamras in i våra huvuden att slutet är nära.
Detta kommer inte leda till något som är bättre.
Jag tycker denna fråga med klimatet och en eventuell kollaps är svår, alla vill få det bättre och "ingen" vill göra avkall på sitt egna levnadssätt.
Och om man nu kan tänka sig att faktiskt göra det, gör det då.

Sluta med användandet av allt som belastar den globala miljön/ klimatet.
De som gör detta är fan värda en eloge, mer kan de inte få då detta garanterat är belastade.
Snacka går ju, men att snacka så det går är svårare.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Gör ett test och se hur klimat-aktigt ni lever.
https://www.klimatkalkylatorn.se
Här är mitt resultat.
.
Detta måste sticka i ögonen på de som stör sig på att jag inte bryr mig/engagerar mig angående klimatförändringarna.

https://www.klimatkalkylatorn.se
Här är mitt resultat.
.
Detta måste sticka i ögonen på de som stör sig på att jag inte bryr mig/engagerar mig angående klimatförändringarna.

Boende 0,2
Livsmedel 0,5
Resor 3,0
Prylar 0,9
Kanske bättre än en viss annan kategori i tråd.
// Teng
Livsmedel 0,5
Resor 3,0
Prylar 0,9
Kanske bättre än en viss annan kategori i tråd.
// Teng
många fel i räknesnurran
inget om kött som man jagar själv
kan inte köpa verktyg för mer än 99999 kr per år
och massor av andra dumheter
men 4.7 blev det
men 4.7 blev det
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules
Som vi pratade om en annan gång.bastard skrev: 25 mar 2025 18:46 många fel i räknesnurran
men 4.7 blev det
Hur man mäter, vem som mäter, med vad man mäter.
Är det rätt metod?
Finns så många parametrar och annat.
Man kan nog göra en avhandling som blir hyllmeter.
Samt en del skulle överhuvudtaget inte hålla med dessa mätningar etc.
Jag går inte in djupare i ämnet.
Åter till tråden.
Läser man den här tråden behöver man inte gå i polemik om så mycket.
viewtopic.php?t=4329
// Teng
Läser man den här tråden behöver man inte gå i polemik om så mycket.
viewtopic.php?t=4329
// Teng
- VaultDweller
Tänk att man kan märka en uppmuntran till omtanke om värld och människa som "storhetsvansinne". Det känns ju... stabilt.
Antar att vissa med fräs och klös kommer att hålla fast vid sina ursäkter, det är väl oundvikligt. Men ledsamt icke desto mindre.
Tror jag tackar för mig. Har bevisligen ramlat in i ett helt tokigt kaninhål här. Ni behöver komma ut och känna på gräset och träffa lite folk.
Antar att vissa med fräs och klös kommer att hålla fast vid sina ursäkter, det är väl oundvikligt. Men ledsamt icke desto mindre.
Tror jag tackar för mig. Har bevisligen ramlat in i ett helt tokigt kaninhål här. Ni behöver komma ut och känna på gräset och träffa lite folk.
You're a hero... and you have to leave.