Har Sverige god beredskap inför en corona (Covid-19) pandemi

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Ursus

Re: Har Sverige god beredskap inför en corona (Covid-19) pandemi

Inlägg av Ursus »

Det är oundvikligt att den största majoriteten av befolkningen kommer att drabbas. Det finns i längden inget sätt att undvika viruset om du inte lever i en fullständigt isolerad och självförsörjande by som kan klara sig utan yttre kontakt i flera år.

De flesta kommer att få milda symptom, men det viktiga i att ha en nationell beredskap är att inte överbelasta systemet med fler allvarligt sjuka än vad som klaras av vid given stund. Därav är det av yttersta vikt att försöka hålla spridningen på en så låg nivå som möjligt. Inte för att någon i slutändan kommer att komma undan viruset, utan för att undvika att för många blir infekterade på för kort tid, vilket skulle göra att antalet allvarliga fall som kräver sjukvård skulle öka för snabbt.

Detta virus är här för att stanna, och tills vi har klara besked kring exakt hur virulent den är måste vi göra allt för att sakta ned spridningen. Det finns inget annat sätt i praktiken. Detta är både ett individuellt ansvar och ett ledningsansvar. Men tvivlar på att svensk regering klarar av det. Vi har en alldeles för axelryckig inställning till detta. Reseförbud, förbud mot in- och utförsel av allt utom livsmedel och nödvändigheter, utegångsförbud i drabbade städer... finns många sätt.

Så... då återstår individen. Res inte. Om du har resor inbokade, avboka. Handla en gång i veckan eller mer sällan. Undvik offentlig utrymmen i allt annat än nödvändiga ärenden. Upprätthåll utmärkt hygien: Tvätta händer noggrant, städa, tvätta, byt sängkläder och handdukar minst en gång i veckan. Om du har hosta eller nyser ofta, gör så i armvecket. Om du känner dig krasslig: STANNA HEMMA! Du är inte en hjälte för att du halvdöd släpar dig till jobbet.

Men, det är att sätta stor tilltro till individen också. Så sent som i torsdags förföljdes jag av en hostande kärring halva vägen till jobbet och in genom porten. Äcklet tycker att det är OK att stå tjugo centimenter från min rygg och slemhosta när jag fipplar med passerkortet. Härliga tider va.
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Detta med att man inte är en hjälte om man släpar sig till jobbet fast man är sjuk. Det är helt galet hur samhället fungerar. Många sjukskriver sig hellre för att de ska på en fest/fotbollsmatch eller vad som. Men är man sjuk då ska man arbeta. Jag förstår det inte..

Det känns som att många vill ha uppbackning och stöttning för att de arbetar när de är sjuka. Ekonomi kan givetvis påverka för några men garanterat inte för de flesta. Att det svider i plånkan kan jag förstå men att att det helt klart är värt det. Spec som prepper då borde ju en månad vara en baggis? Tänker om man har sjuklön till de fasta kostnaderna och sitt "preppförråd" till de rörliga kostnaderna.

Det som är värst är när folk är sjuka som jobbar med kunder och mat tänker jag. Tex på ett matlager som går till butik. Jag menar det vi plockar, snorar, spottar och kräks på i Dalarna äts ju av människor från ända upp i Kiruna ner till Stockholm och jag betvivlar att de andra lagren är så mycket bättre. Det kan ju bli en enorm spridning bara där.

Nej är man sjuk borde man vara hemma och det människor som väljer att vara hemma borde ses som ansvarstagande istället för veka slöfockar.

Angående resor är det helt galet också det har börjat kännas som människor nästan protestreser nu. Jättemånga man känner/kollegor har bokat in resor till Italien på slutet.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Protect

Inlägg av Protect »

Vill man sitta ensam på tåget, bussen eller t-banan kan man göra ett eget bokomslag, "Coronaviruset - En handbok till dej som blivit drabbad" och så sitter man och snorar och småhostar lite. :mrgreen:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Protect skrev: 29 feb 2020 12:11 Vill man sitta ensam på tåget, bussen eller t-banan kan man göra ett eget bokomslag, "Coronaviruset - En handbok till dej som blivit drabbad" och så sitter man och snorar och småhostar lite. :mrgreen:
Haha det var ju riktigt kul ändå! Frugan tyckte vi skulle hänga en sån varningsskylt på vägbommen :lol:
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Finns många bokomslag corona borde komma ut när som helst...
https://youtu.be/jFxu9dOO4zk
Användarens profilbild
Skymning

Inlägg av Skymning »

Svenska Nyheter summerar läget "Beredskapen är god, så länge ingen blir sjuk":
https://www.youtube.com/watch?v=d61LMUe9rtM
слава україні - на хуй путін!
Tomtemor1

Inlägg av Tomtemor1 »

Skymning skrev: 29 feb 2020 13:52 Svenska Nyheter summerar läget "Beredskapen är god, så länge ingen blir sjuk":
https://www.youtube.com/watch?v=d61LMUe9rtM
:lol: :oops: :shtf:
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Ursus skrev: 29 feb 2020 11:08 Detta virus är här för att stanna, och tills vi har klara besked kring exakt hur virulent den är måste vi göra allt för att sakta ned spridningen. Det finns inget annat sätt i praktiken. Detta är både ett individuellt ansvar och ett ledningsansvar. Men tvivlar på att svensk regering klarar av det. Vi har en alldeles för axelryckig inställning till detta. Reseförbud, förbud mot in- och utförsel av allt utom livsmedel och nödvändigheter, utegångsförbud i drabbade städer... finns många sätt.

Så... då återstår individen. Res inte. Om du har resor inbokade, avboka. Handla en gång i veckan eller mer sällan. Undvik offentlig utrymmen i allt annat än nödvändiga ärenden. Upprätthåll utmärkt hygien: Tvätta händer noggrant, städa, tvätta, byt sängkläder och handdukar minst en gång i veckan. Om du har hosta eller nyser ofta, gör så i armvecket. Om du känner dig krasslig: STANNA HEMMA! Du är inte en hjälte för att du halvdöd släpar dig till jobbet.
Företag börjar bli rejält oroliga för produktionsstopp på grund av sjuka medarbetare.
Jag arbetar för ett större företag med verksamhet i flera länder och resor en del av vardagen
Stopp nu på alla resor som korsar landsgränser nu oavsett om det är flyg, tåg, båt eller bil och gäller tillsvidare.
Flera personer får jobba hemifrån ett par veckor efter att varit i "fel" länder
Skulle tro samma kommer, eller gäller redan i många företag men det skyltas inte med det utåt för att inte skapa mer oro
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Kråka

Inlägg av Kråka »

Jag jobbar också på ett internationellt företag och fick min resa utomlands nästa vecka inställd.
Både kunder och leverantörer inom min bransch ställer in besök samt att fabriker i framförallt Kina går på låg kapacitet.
Det är rätt kraftiga åtgärder många länder och företag tar nu samtidigt som vår regering låter antyda att det inte är någon fara.
Känns lite märkligt minst sagt.
Protect

Inlägg av Protect »

samtidigt som vår regering låter antyda att det inte är någon fara.
Vår regering har väl aldrigt historiskt sett sagt som det verkligen varit åt folket utan smusslat, myglat och hemlighållit in i det sista. Det är just detta som skapar politikerförakt. Bättre säga sanningen även om det svider, litar inte politikerna på folket hur ska då folket kunna lita på politikerna?
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"