"BERLIN. Hur får man tag i 192 miljarder, före onsdag?
Den frågan ställer sig den tyska regeringen just nu. Budgetkrisen som skakar Berlin är inget mindre än en katastrof för den tyska förbundskanslern."
uppps

njeemaskros skrev: 16 dec 2023 21:32 Hamnar lite fel tror jag men vet inte var jag ska lägga det och det hänger ihop med kraschen...
Vår gode Tvail Gerberg på OurfiniteWorld.com har gjort ett nytt inlägg där hon tar upp några av de konsekvenser som blir om vi blir utan olja. Läsvärt om man tillhör de som tror att det bara handlar om transporter. Finns fler grejer än de hon tar upp, bla mediciner och gödningmedel.
https://ourfiniteworld.com/2023/12/15/t ... sil-fuels/
Problemet där är att allt beror, indirekt, på bränslen och oljor.bastard skrev: 18 dec 2023 07:17 [4] Grid electricity and the internet will disappear.
inte i norden, vi har knappt någon fossilbaserad eltillverkning, internet kan fungera här utan problem
Ja, den tidslinjen är bra, och skrämmande. Vi är grymt sårbara.maskros skrev: 18 dec 2023 11:15Problemet där är att allt beror, indirekt, på bränslen och oljor.bastard skrev: 18 dec 2023 07:17 [4] Grid electricity and the internet will disappear.
inte i norden, vi har knappt någon fossilbaserad eltillverkning, internet kan fungera här utan problem
Får vi inte fram service och reservdelar blir det problem. Även om det finns bränsle för att köra ut grejerna är det så mycket i vårt komplexa samhälle som beror av annat att det räcker att bränslet eller reservdelarna uteblir nånstans så pajar massa annat. Låt säga att datorerna som sköter lagerhållningen av reservdelar lägger ned för att IT-teknikern som skulle uppdatera dem inte kom till jobbet. (Ja, det är tillspetsat och lite orealistiskt men se det som en tanke på hur beroende allt är av allt annat.)
Slår gärna ett slag för den här gamla intressanta texten (En vecka utan lastbilar) som är en partsinlaga, men ändå.
https://www.akeri.se/sv/en-vecka-utan-lastbil-evul
Kaskadeffekter är sånt som får mig att tänka över samhällets sårbarhet, inte de enskilda händelserna i sig.