entropi skrev: 11 apr 2020 20:18
falken skrev: 11 apr 2020 13:24
1: Anders Tegnell är mycket kunnig i ämnet, han vet vad han sysslar med.
Han kan förhoppningsvis mer än mig, men det verkar ju som att andra kunniga människor agerar annorlunda. Då bör man kunna möta deras argument och har han gjort det så har jag missat det.
Tvärt om tycker jag hans uttalanden varit tvärsäkra men katastrofalt fel då folk tagit till fasta vad han hittat på eller fått folk att missförstå tidigt:
* Ingen fara att åka till Italien på sportlovet
* Hävdat att smitta ej kan ske utan symptom när andra sagt att det gör det
* Fått många att tro att det är riskfritt för <50 år
Man har hela tiden sagt att folk ska minimera resandet.
Sagt att det är osannolikt att människor utan symtom smittar.
Sagt att risken är låg för folk under 50, vilket den är. Man har aldrig sagt att det är riskfritt.
2: Anders Tegnell är inte envåldshärskare, han råkar bara vara den som syns i media
Varför har isåfall inte de som inte håller med fått uttala sig isåfall?
Har man en ledande position får man navigera därefter.
Till att börja med så har man haft diskussionen internt och valt det man kommit fram till är rimligt.
Det är inte läge att föra en offentligt debatt i ämnet. Tydlighet är viktigt.
3: Flockimmunitet är det ENDA skydd som finns idag, INGET annat finns, karantän gör inte folk imuna
Har inte sett några indikatorer för denna flockimmunitet? Jag menar att ett argument till varför han inte skulle hindra spridning från Italien var avsaknad av evidens. Då borde evidens finnas på att flockimmunitet fungerar mer än, säg, 6 månader?
Tvärt om kommer det ju fler och fler rapporter om att tidigare smittade visat positiva tester igen senare.
Kanske kan man anta att flockimmunitet fungerar, men vad är planen annars? Allt känns lite som om man tar saker som de kommer.
Vi har inte på långa vägar kommit upp till en nivå som ger flockimmunitet någonstans. 50-60% av befolkningen behöver ha haft Corona innan det händer.
Just nu är det enda man kan göra att försöka se till att vården kan hantera de smittade och vänta på att tillräckligt många blir immuna. Det finns ingen annan handlingsplan.
När vi kommit dit har 1-2% av Sveriges befolkning dött av viruset, det är den brutala sanningen.
Om sjukvården havererar blir det fler, om vi fortsätter misslyckas med att skydda riskgrupper blir det fler.
1-2% är om allt fungerar, det blir inte bättre än så. Det kan bli mycket värre…
Om folk som haft smittan, blir smittade igen, om viruset återaktiveras eller om testerna varit felaktiga är väl det som diskuteras nu. Om det är intressant över huvud taget beror ju på hur många som det faktiskt berör.