2020, din höjda beredskap
Re: 2020, din höjda beredskap
Fått tummen ur och börjat färdigställa ett vedtak som stått på hälft sedan förra sommaren. Har även svetsat lite mera med den införskaffade miggen och pinnsvets, börjar bli till något så småningom.
För mina barns skull
20 kg nytröskad råg ligger på tork, i år fick bonden "betala tull" för att bli utsläppt från åkern närmaste vägen (han använder en bit av min tomt som uppfart till åkern, en skitbit som inte används till nåt annat än just uppfart och har så gjort sen jag flyttade hit) så i år har jag bestämt mig, nu blir det en liten kvarn på gården också. Nu fattas bara vete och lite korn och sen kan jag baka på färskmalet mjöl, ska bli underbart att slippa butikernas degiga bröd som smakar likadant oavsett vad det står på påsarna.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Tipsa gärna vad det är för kvarn och hur nöjd du är med den då du skaffat den.
Collapse now, and avoid the rush!
Det ska jag göra för jag vet att andra gått i samma tankar som mig, i Tyskland tex. finns massor med små hemmakvarnar, folk mal sitt eget mjöl där. Små hushållskvarnar är inte så dyra, den jag kommer att köpa är en "budgetvariant" och det betyder bara att skalet är av lackad björkfaner istället för bokfaner men innehållet i övrigt är exakt samma grejer och kommer från samma fabrik. Bok eller björk, skit samma, det är 1000:- prisskillnad och jag ska använda kvarnen och inte ha nån jävla hipp statuspryl. Kvarnen levererar 125 gram finmalet i minuten och är en stenkvarn i miniatyr.
Recensioner kommer när jag använt den.
Recensioner kommer när jag använt den.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Köpte fyra askar ammo i härom dagen. Förbrukade två av dom på skjutbanan och de andra två hamnade i "förrådet"
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell
fyndade en uppsättning brittiska förstärkningsplagg/mellandräkter som kallas "softie", den äldre modellen är lite tjockare och olivgrön/sandfärgad och har tvåvägsdragkedja kontra den nya "PCS smock" som är mera av anorakmodell.
Snugpak är visst tillverkaren. Finns en del om dem på bushcraftforum och sånt.
Snugpak är visst tillverkaren. Finns en del om dem på bushcraftforum och sånt.
För mina barns skull
Underhåll som var eftersatt redan när jag köpte BOL börjar bli åtgärdat. Går inte in på detaljer men jag kan nämna att bland alla andra saker går utedasset nu att använda igen.
Collapse now, and avoid the rush!
Sparat frön
Raps, vete, klart.
Tidiga tomater, tatsoi, pakchoi, piplök, klart
Dill, persilja, koriander, lollo rosso, rödbeta, gul lök, röd lök. Inte helt mogna ännu.
Raps, vete, klart.
Tidiga tomater, tatsoi, pakchoi, piplök, klart
Dill, persilja, koriander, lollo rosso, rödbeta, gul lök, röd lök. Inte helt mogna ännu.
-
Hej, lever än!
Under sommaren har jag övat och lärt mig att lägga nät från kanot, var många svordomar i början kan jag meddela!
Laddat mycket blyspets till studsaren och förrådställt.
Kikar runt på 223or, får se vad det blir.
Småhandlar preps lite sporadiskt, måste få det mera strukturerat igen.
Funderar/planerar över bättre bränsleförvaring.
Annars har det varit en bra semester, gjort mycket på gården och nu är det snart dags att börja skörda landen!
Under sommaren har jag övat och lärt mig att lägga nät från kanot, var många svordomar i början kan jag meddela!

Laddat mycket blyspets till studsaren och förrådställt.
Kikar runt på 223or, får se vad det blir.
Småhandlar preps lite sporadiskt, måste få det mera strukturerat igen.
Funderar/planerar över bättre bränsleförvaring.
Annars har det varit en bra semester, gjort mycket på gården och nu är det snart dags att börja skörda landen!
mera ris och potatismospulver, vill ha så man klarar sig ännu länge om maten tryter
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules