2022, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Bongen

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Bongen »

Ursus skrev: 12 sep 2022 21:11 631f826eb20f5064632756.jpg

Blitt med ny motorsåg, och en så kallad "proffsmodell" denna gång. Stihl MS 201C. Gammel-Husqvarnan blir därmed pensionerad.

Denna modell marknadsförs väl mer som en kvistningssåg, men den låga vikten tilltalade mig och den har hittills varit lovande på de träd jag har behov av att fälla. Har gått lös på några eländiga gamla, grova och vridna häggar på gården med gott resultat. Mer än tillräcklig effekt för allt utom kanske de allra grövsta tallarna, men tiden får visa.

Det enda som jag tycker är till nackdel är att svärdet hade kunnat vara lite längre, samt att jag tenderar att komma åt avstängningen med grova handskar på när man kvistar. Inga jätteproblem, men kommer att kräva viss tillpassning av teknik.

I övrigt mycket lätthanterlig modell!
Finns det ej möjlighet att sätta på större svärd och kedja på dessa modellerna?

Idag har jag fyllt upp saltlagren här hemma!
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Fyllt frysen med ca 11 kg älgkött och plockat ca 15 liter lingon.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Inlägg av Ursus »

Bongen skrev: 12 sep 2022 23:43
Finns det ej möjlighet att sätta på större svärd och kedja på dessa modellerna?
Yes, finns längre svärd att köpa, men då är risken att man tappar hastighet i kedjan och den blir ineffektiv. Hade önskat lite högre effekt i sågen isåfall.

Det främsta användningsområdet vid längre svärd hade varit att lägga på ripkedja och göra plankor, men mitt behov här är ännu inte så stort.
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Om man önskar länge svärd, är två tum upp, en bra tum regel.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
TedBear

Inlägg av TedBear »

större mängder vatten ordnat. nu fem tjugoliters dunkar så hundra liter totalt. tar otroligt mycket plats dess värre men vill gardera inför kommande sommar
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

en extra microvågsugn, den gamla är från ca 1985 eller så, så det finns en sannolikhet att den faktiskt går sönder någon gång

fyllt upp en del dunkar med 98 bensin
och ett par dunkar med äcklig mackdiesel, den som är snorgrön och kommer få liv om någon månad
men, jag har hellre någon dunk för mycket, om alla ska börja elda diesel i vinter för att det är billigare än elvärme även om det är med värmepump, så kan tillgången bli dålig
ska fylla på så jag har bränsle till bilen för hela vintern och våren
kör jag bara till jobbet och lite till klarar jag mig med 20 liter i månaden, så 120 liter kan räcka ett halvår
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Köp algdödare till mackdieseln. Jag har jeepdunkar som stått över ett år, och över sommaren med > 30 C i utrymmet, utan problem. Kostar några spänn men verkar klart vara värt det.

Höjd beredskap: Konserverad korv!
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Gjort lite omplaceringar i vapengarderoben och frigjort två platser för jakt så där kommer nu mera finnas en kombi 12/222 samt en halvauto hagel i kal 12.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
preppernurse

Inlägg av preppernurse »

Jag har kokat klart den sista sylten och saften, så nu har jag sylt och saft för ca 1 år framåt i matkällaren, kommer ryssen ska jag i alla fall ha sylt på gröten.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Tank

Inlägg av Tank »

Skaffat en Värmekamera. Intressant att se värmeförluster i huset :shock:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"