2020, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Ursus

Re: 2020, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Kan lägga till:

- Klortabletter med bf April 2025.

- Ny mattermos. Köpte en billig i våras, men ingen kvalitet. Gillar dock termos på jobbet, kan äta på min plats och exponerar mig mindre för sjukor.
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Tack, Protect, för ditt svar.

Själv har jag fått hem ett mikrosågverk för motorsåg https://skogma.se/granberg-alaskan-smal ... 085001001/ som används så här https://youtu.be/HjNa7HbzLVA och ser fram emot att greja med det. Drömmer om att såga planktimmer att "timra" något kul av.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
FCR2

Inlägg av FCR2 »

Par nya hyllor, ikea omar. Till lagret.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Jakob

Inlägg av Jakob »

maskros skrev: 22 sep 2020 21:24 Själv har jag fått hem ett mikrosågverk för motorsåg https://skogma.se/granberg-alaskan-smal ... 085001001/ som används så här https://youtu.be/HjNa7HbzLVA och ser fram emot att greja med det. Drömmer om att såga planktimmer att "timra" något kul av.
Grattis till sågverket. Har nåt liknande själv som jag använder.

Ny andrafrys blev det här. Den gamla var en frysbox, den nya ett frysskåp för enklare översikt och rotation av varorna.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Ursus

Inlägg av Ursus »

Har varit en del strömavbrott kring BOL i höstas, den senaste var lång och tjafsig och inträffade precis när jag anlände på en fredag kväll och var hungrig. En backup till elspisen krävdes som inte är ett trangiakök, utan något mer "användarvänligt"/praktiskt.

Så jag slog till igår och köpte ett gaskök från Jula (enkelplattan från Kayoba) och tio gasflaskor. Allt gick på fyrahundra spänn. Verkar ändå rätt så bra för priset. Nu har jag; om jag räknar rätt, femton timmar tillagningstid på full effekt om så skulle behövas.

Skall provköra idag, blir intressant.
Tank

Inlägg av Tank »

Ursus skrev: 25 sep 2020 07:29 Har varit en del strömavbrott kring BOL i höstas, den senaste var lång och tjafsig och inträffade precis när jag anlände på en fredag kväll och var hungrig. En backup till elspisen krävdes som inte är ett trangiakök, utan något mer "användarvänligt"/praktiskt.

Så jag slog till igår och köpte ett gaskök från Jula (enkelplattan från Kayoba) och tio gasflaskor. Allt gick på fyrahundra spänn. Verkar ändå rätt så bra för priset. Nu har jag; om jag räknar rätt, femton timmar tillagningstid på full effekt om så skulle behövas.

Yey! Har samma :D :up:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ursus

Inlägg av Ursus »

Tank skrev: 25 sep 2020 14:56
Ursus skrev: 25 sep 2020 07:29 Har varit en del strömavbrott kring BOL i höstas, den senaste var lång och tjafsig och inträffade precis när jag anlände på en fredag kväll och var hungrig. En backup till elspisen krävdes som inte är ett trangiakök, utan något mer "användarvänligt"/praktiskt.

Yey! Har samma :D :up:

//Tank
Testade den idag, är riktigt nöjd faktiskt :up: Stabilare än vad den först såg ut, och bra effekt. Kontrollerbar och enkel. Mycket värde för pengarna!
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Trist med gasol om den är avsett för kontinenten. http://www.fogas.se/tips/om-gasol.html Svensk gasol har förhållandevis mycket propan och klarar riktigt kallt medan kontinental gasol har mycket butan och klarar inte många minus, något att ha i åtanke.

Med det sagt så har jag själv gasol som reserv-reserv, då svenskfyllda returkärl.
Strångsjö

Inlägg av Strångsjö »

Tatsoi, pak choi, odlade i somras gick i blom, satte undan krukorna (torrt), sparade frön. Nu har jag satt andra generationen av dem. Har de korsat sig? (pollen)

De kommer upp just nu och om 1-3 månader skördar jag, kommer se om de
är fröäkta eller om korspollinering har skett.

Rekommenderar detta, spara frön, testa er fram.
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Sakta bygger jag upp en alternativ inkomstkälla. Är normalt dataknutte men skaffar undan för undan grejer för att kunna hjälpa till med saker som behövs på en gård innan manuellt arbete blivit kostnadsreducerat till mat och tak över huvudet. Så nånstans mellan business as usual av idag och statarliv finns min nisch. Lägger mycket av IT-jobbspengarna på utrustning för att kunna göra helt annat. Idag levererades en väsentlig investering i på det spåret. (Lite kryptisk av OPSEC-skäl.)
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"