Långtidslagra energi

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
maskros

Re: Långtidslagra energi

Inlägg av maskros »

Tankade traktorn idag. När jag hällde ihop sista slattarna till en jeepdunk, för att med min jeepdunkspump https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000035579 kunna ta det mesta av det sista, använde jag en tratt med ett grovfilter. Det blev stopp i den! :o :shock:

Har tankat vanlig mackdiesel i jeepdunkar som stått i en bod där temperaturen växlat med vädret. Jag har haft i algdödare, ungefär enligt rekommendation, ändå alger! Skit och elände. Hoppas jag inte fick in mer i traktorn än att förfiltrena tar det utan att sätta igen. Slabbet är verkligt tätt.

Vad gör jag nu? Blankdiesel är inte så lätt att få tag i härikring men OKQ8 har i den "lokala" macken Diesel Extra Plus eller vad den heter, den lite dyrare dieseln. Den ska enligt anslag på pumpen enbart innehålla blankdiesel och HVO100. Blir det bra med sån tro, eller måste jag hitta riktig ren diesel? Om jag nu köper mixen av diesel och HVO100, bör jag ändå tillsätta algdödare?

Skaffa trattar med filter!
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard

Re: Långtidslagra energi

Inlägg av bastard »

bör fungera
men, det är en annan sak som skall bort med
vatten
algerna växer i gränsskiktet mellan diesel och vatten
tar man bort vattnet växer inga alger

brukar finnas en del vatten i vanlig diesel
kondens från ventilerade tankar, som underjordsmacktankar
varm fuktig luft kommer in i samma takt som dieslen säljs
kommer ner under jord och kallare så en del vatten kondenseras och följer med ut vid tankning

värst när det nyss fyllts på, och när tanken nästen är tom

finns silicagelsaker som man kan ha i tanken och absorverar vatten
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Skriv svar

Återgå till "Energi"