Ett par tankar som har slagit mig:
Varför tycks just den kinesiska statistiken (än så länge) inkludera så pass stor andel allvarliga fall? Varför har vi inga dödsfall utanför Kina (återigen, än så länge)? Varför är medelålders män i majoritet bland de döda?
En möjlighet som jag funderar på att tillståndet på kinesiska personers lungor i allmänhet. Uppemot en fjärdedel av alla kineser röker, en majoritet av rökarna är män. Jag har aldrig varit till Kina själv, men de som har varit där rapporterar dessutom att luftkvaliteten är bortom all sans och reson. Att knalla runt i en given kinastad (ju större desto värre) är som att stå bredvid en knackig gammal dieselbil i ett stängt garage. Det är avgaser och industriutsläpp överallt. Om detta kan vara en försvagande fakturor på lungor till den punkt att fler blir känsliga för ett luftvägsvirus kan det ha intressanta komplikationer. Är rökare och storstadsbor i större fara, allt annat givet?
Vidare frågor:
Coronaviruset anses spridas genom hostningar och
nysningar. Samtidigt anses symptomen sällan inkludera snuva... Det är ju klart, människor kan ju nysa även utan att vara snuviga, men det är en skum dikotomi som framförs.
bokmalen skrev: 01 feb 2020 09:49
Och igen.... Nu på morgonnyheterna...
Intervju med Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog, som säger att det inte finns någon trovärdighet i att det skulle smitta före symptom, för det är "inte så den här typen av virus brukar agera"
Sedan att en studie på de tyska patienterna säger att det var smittsamt 3-4 dagar före första symptomen visade sig... Antar att det inte är trovärdigt förrän folkhälsomyndigheten fört statistik över de första tusentalen smittade i Sverige.
För övrigt har det kommit ut ett papper som säger att det är åtminstone dubbelt så smittsamt som tidigare angetts. Varje smittad person sprider i medeltal vidare till 4.08 andra
Håller med din

Skämskudde på hur illa detta har hanterats. Jag förstår till fullo att det råder stor förvirring och osäkerhet, och jag har stor respekt för medicinsk personal som just nu riskerar liv och hälsa för att hjälpa och få klarhet.
Men.
Skulle önska lite mer klarhet och konsistens i rapporterna som florerar. Vem står till skuld för motsägelsefull information? Är det arroganta forskare som inte kan förlikas vid att få samma resultat som någon annan? Är det media som bara vill basunera ut förvirrande, motsägande och rädsloskapande rubriker för att generera klick? Det är intressant att se hur sådana här situationer kan få ut det såväl bästa som värsta ur människor och samhälle.