Ny (?) virussjukdom COVID-19

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
Parabellum

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av Parabellum »

Ursus skrev: 31 jan 2020 17:27 Nu när eländet väl har nått oss, hur känner ni er i fråga om er beredskap och era förberedelser? Är ni nöjda?

Jag och frun tar det ännu så länge med ro och utvärderar situationen timme för timme.
Våran beredskap för detta scenario är skaplig och vi kan förhoppningsvis uthärda en isolering utan att ta allt för stor skada av den.
Spel och böcker har vi och att hitta projekt i verkstaden är inga problem.
Problemet för min del är att jag inte riktigt vet var jag skall dra gränsen för när jag skall sluta arbeta och sjukanmäla mig.
Förmodligen kommer jag att fortsätta arbeta då jag inte behöver träffa andra och behövs det, kan detta göras på säkert sätt.
Nuvarande kolleger är rätt så vakna människor. :up:
Att vara nykter och sexuellt återhållsam under en längre tids isolering är inte aktuellt! :hug: :up:
:D :D
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Obstinat

Inlägg av Obstinat »

Parabellum skrev: 31 jan 2020 18:05 [quote=Ursus post_id=9280 time=<a href="tel:1580488026">1580488026</a> user_id=87]
Nu när eländet väl har nått oss, hur känner ni er i fråga om er beredskap och era förberedelser? Är ni nöjda?

Jag och frun tar det ännu så länge med ro och utvärderar situationen timme för timme.
Våran beredskap för detta scenario är skaplig och vi kan förhoppningsvis uthärda en isolering utan att ta allt för stor skada av den.
Spel och böcker har vi och att hitta projekt i verkstaden är inga problem.
Problemet för min del är att jag inte riktigt vet var jag skall dra gränsen för när jag skall sluta arbeta och sjukanmäla mig.
Förmodligen kommer jag att fortsätta arbeta då jag inte behöver träffa andra och behövs det, kan detta göras på säkert sätt.
Nuvarande kolleger är rätt så vakna människor. :up:
Att vara nykter och sexuellt återhållsam under en längre tids isolering är inte aktuellt! :hug: :up:
:D :D
[/quote]

:mrgreen: :up:
Användarens profilbild
krösa-maja

Inlägg av krösa-maja »

Första (kända) svenska fallet på plats. Hon har varit hemma i några dagar innan hon kände sig dålig och kontaktade vården. Under den tiden, om det stämmer att corona smittar före symptom, lär hon lämnat smitta här och där. Man kommer ju inte hem från Kina och låter bli att gå och handla t.ex.

När vi har fler fall av smitta mellan människor i Sverige kommer jag bli sugen på att isolera mig och familjen.

Jag har lyssnat på MSB men tagit i lite mer. Klarar nog ett kvartal hemma med barn och deras tillbehör. Men sen då? Tur man bor vid skogen och att gubben har bössa. Några rådjur får komplettera ris, konserver och pasta. Ska fylla bränsledunkarna imorgon.
bokmalen

Inlägg av bokmalen »

Ursus skrev: 31 jan 2020 17:27 Nu när eländet väl har nått oss, hur känner ni er i fråga om er beredskap och era förberedelser? Är ni nöjda?
Givet att politikerna tar mod till sig och uppmanar folk att undvika resor så ja.
Jag har mat och förnödenheter hemma för att utan problem kunna stanna hemma i karantän och inte sätta foten ute på ett par månader.

Men problemet är NÄR ska man göra det? Att inte gå till jobbet nu, om det inte finns konstaterad smitta i närheten kan ju få rätt taskiga konsekvenser om resten av stan INTE blir smittade av corona-viruset.

Vad värre är, jag har en jobbresa till stockholm planerad till slutet av nästa vecka. Jag skulle inte bli ledsen om det kom ett politiskt beslut om att detta är en kris och att alla uppmanas att undvika alla resor som inte är absolut nödvändiga.
I intend to live forever, or die trying to
bokmalen

Inlägg av bokmalen »

xsive skrev: 31 jan 2020 12:38 Dom skall vara i FRIVILLIG karantän i hemmet..... :smack:
Jag blir så j-a less.
Såg nu på Aktuellt, de pratade med smittskyddsläkaren i Jönköping.

"Kvinnan smittades i Kina och har inte varit smittsam på resan hem" :smack: Vad bygger ni det resonemanget på? "Enligt vår kunskap om den här typen av Virus har vi gjort bedömningen att det inte var smittsamt innan hon fick sypmtom"

Lever dessa människor på månens baksida?
Först går Kina ut och berättar att det smittar innan man får symptom... Men CDC i USA tvivlar "Man hade inte sett några bevis för det i USA ännu" Nu har jänkarna fattat att det smittar innan symptom visas, då komemr någon j-a läkare i jönköping och säger, Näää så gör väl inte coronavirus.

Nackskott tammefan
bokmalen

Inlägg av bokmalen »

Och igen.... Nu på morgonnyheterna...
Intervju med Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog, som säger att det inte finns någon trovärdighet i att det skulle smitta före symptom, för det är "inte så den här typen av virus brukar agera" :smack:

Sedan att en studie på de tyska patienterna säger att det var smittsamt 3-4 dagar före första symptomen visade sig... Antar att det inte är trovärdigt förrän folkhälsomyndigheten fört statistik över de första tusentalen smittade i Sverige.

För övrigt har det kommit ut ett papper som säger att det är åtminstone dubbelt så smittsamt som tidigare angetts. Varje smittad person sprider i medeltal vidare till 4.08 andra
Ursus

Inlägg av Ursus »

Ett par tankar som har slagit mig:

Varför tycks just den kinesiska statistiken (än så länge) inkludera så pass stor andel allvarliga fall? Varför har vi inga dödsfall utanför Kina (återigen, än så länge)? Varför är medelålders män i majoritet bland de döda?

En möjlighet som jag funderar på att tillståndet på kinesiska personers lungor i allmänhet. Uppemot en fjärdedel av alla kineser röker, en majoritet av rökarna är män. Jag har aldrig varit till Kina själv, men de som har varit där rapporterar dessutom att luftkvaliteten är bortom all sans och reson. Att knalla runt i en given kinastad (ju större desto värre) är som att stå bredvid en knackig gammal dieselbil i ett stängt garage. Det är avgaser och industriutsläpp överallt. Om detta kan vara en försvagande fakturor på lungor till den punkt att fler blir känsliga för ett luftvägsvirus kan det ha intressanta komplikationer. Är rökare och storstadsbor i större fara, allt annat givet?

Vidare frågor:

Coronaviruset anses spridas genom hostningar och nysningar. Samtidigt anses symptomen sällan inkludera snuva... Det är ju klart, människor kan ju nysa även utan att vara snuviga, men det är en skum dikotomi som framförs.

bokmalen skrev: 01 feb 2020 09:49 Och igen.... Nu på morgonnyheterna...
Intervju med Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog, som säger att det inte finns någon trovärdighet i att det skulle smitta före symptom, för det är "inte så den här typen av virus brukar agera" :smack:

Sedan att en studie på de tyska patienterna säger att det var smittsamt 3-4 dagar före första symptomen visade sig... Antar att det inte är trovärdigt förrän folkhälsomyndigheten fört statistik över de första tusentalen smittade i Sverige.

För övrigt har det kommit ut ett papper som säger att det är åtminstone dubbelt så smittsamt som tidigare angetts. Varje smittad person sprider i medeltal vidare till 4.08 andra
Håller med din :smack: Skämskudde på hur illa detta har hanterats. Jag förstår till fullo att det råder stor förvirring och osäkerhet, och jag har stor respekt för medicinsk personal som just nu riskerar liv och hälsa för att hjälpa och få klarhet.

Men.

Skulle önska lite mer klarhet och konsistens i rapporterna som florerar. Vem står till skuld för motsägelsefull information? Är det arroganta forskare som inte kan förlikas vid att få samma resultat som någon annan? Är det media som bara vill basunera ut förvirrande, motsägande och rädsloskapande rubriker för att generera klick? Det är intressant att se hur sådana här situationer kan få ut det såväl bästa som värsta ur människor och samhälle.
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Appropå rökning och luftföroreningar så kan det spela in eller inte. Det kan ju även bero på att det är för få fall utanför kina för att få en helt korrekt bild än
Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

Vad jag förvånas över är att mortaliteten anges och jämförs med SARS i siffror som tar antal smittade/döda.
Med SARS finns ju facit av totala antalet smittade och dödsfallen. 9,3% angavs då. MERS avsevärt högre.......

Under den här expansiva fasen är det ju antal smittade och diagnosticerade för det antal dagar sen som är genomsnittstiden innan patienten avlider, som man ska räkna med.
Skulle vårdtiden från diagnos till avliden vara en vecka till 10 dagar, skulle dödligheten vara betydligt större! I området 20-50%

Men jag hittar inga siffror på vårdtider för dom som dött, så det är svårt att beräkna. Dock inte de 2-3% som anges nu (för att inte skapa panik?)
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
bokmalen

Inlägg av bokmalen »

om du tittar på den undersökning som visar spridningen som 4.08, så anger de även en annan dödlighetssiffra (6.50%), strax under den hos SARS(7.66%).

Dock pratar vi ju fortfarande dödlighet när det finns vård. Om 20% av alla smittade behöver sjukhusvård och sjukhusen är fulla och/eller all vårdpersonal också är sjuk, vid en full pandemi blir det ju snarae 20% dödlighet som effekt.

Oavsett kan jag inte förstå rapporteringen hon media och den info som går ut från folkhälsomyndigheten.
Jag förstår att man inte vill skapa panik, panik är dåligt...

Men det behöver inte vara allt eller inget. MAn behöver inte ropa "Alla kommer att döööö!", men man behöver inte heller låtsas som att inget händer, och uppmana folk att fortsätta med allt precis som vanligt...

Man KAN gå ut och säga:
Det är ett smittsamt virus som kan gå hårt åt äldre, folk med med nedsatt immunförsvar eller andra åkommor, så för att begränsa spridningen vill vi uppmana folk att
  • Inte resa i onödan
  • Undvika folksamlingar
  • Stanna hemma så mycket som möjligt
  • Handla en gång i veckan istället för varje dag
.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"