2020, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Gengaskokaren

Re: 2020, din höjda beredskap

Inlägg av Gengaskokaren »

Gengaskokaren skrev: 05 okt 2020 02:41 Skriver inlägget igen för när jag skulle publicera hade jag blivit utkastad...

Hällde olja och blankdiesel i mitt nya 3fas elverk. Krankade igång för en provstart. Gick enligt förväntan. Satte även startbatteriet på laddning.
Nu skall avgassystemet ledas ut genom väggen, kabel grävas ned och kopplas in. En intagsbrytare skall installeras. Samt en fastsättning så jag hindrar elverket att vandra iväg.
Sen är jag redo för elavbrott i längre skala. Hittills har jag klarat mig med ett enfas 1000W men det kräver mera jobb och övervakning. Och det klarar inte av att försörja pelletsbrännaren med kräm för uppstarten.
Frugan tycker jag samlar på mig en massa grejor men förra gången vi hade elavbrott så kom en grannkärring och hade lätt panik när vi varit utan kräm i ett halvt dygn. Då kunde frugan kaxigt svara att vi klarar oss fint med elverket igång för att hålla kyl och frys kalla.
Efter det försvann gruffandet om mycket grejor...
Nästa gång vrider hon på en startnyckel och en strömställare, sen är reservaggregatet igång. Då kommer nog hon oxå skaffa preppergrejor.
Å grannkärringen kan få låna enfasverket om hon är snäll.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.
Protect

Inlägg av Protect »

Jag har 3 elverk, ett 3-fas för gårdens drift och 2 enfasverk som jag fått bara jag ville ta emot dom. Enfasverken används nu istället för skarvsladdar, så himla smidigt att ställa ett i skopan på minilastaren, lägga elverktygen bredvid och ha strömmen med sig istället för att behöva dra en massa skarvsladdar i skiten.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Ursus

Inlägg av Ursus »

- Laddat upp med medikamenter, bara ifall det blir läkemedelsrusning igen inför andra vågen. Receptvaror, plus zink. magnesium, lite eljest prylar till medicinlådan.

- Föda med längre hållbarhet till Das Skafferei.

- Batterier, skärmputs till mobilen, handdiskmedel, lite sånt.

- Funderat på att äntligen skaffa en brandsläckare...
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

köpte hem en årsförbrukning D vitamin och zink , har en del multivitamin med
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Ursus

Inlägg av Ursus »

- Winter is coming. En snöblus och ett par yllebalaclavor gick hem.

- Svårt att hitta riktigt tunn ståltråd, så köpte några rullar av försvarets berömda snubbeltråd. Funderar på att börja snara ripa, har trots allt snarkort...

- Ett par snorbilliga ficklampor modell glödlampa. Bra att ha. Syns mindre än LED.

- Några fler tioårskonserver av samma sort som jag presenterade i annan tråd.
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Var idag och skrev på en sako vixen till efter att ha gett bort den gamla till brorsan. Denna gång ingick en dämpare och kikarsikte med statsen 2-10x56. Det blir spännande, första gången jag äger dämpare.

Har även fått ett lass med metallburkar och lock! De är gamla reklamburkar ala riskaka. Typ köp 2 riskakor få behållare på köpet. Vet inte vad jag ska ha dem till men de kommer nog till användning.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Ursus

Inlägg av Ursus »

Daltorpet skrev: 10 okt 2020 13:48 Var idag och skrev på en sako vixen till efter att ha gett bort den gamla till brorsan. Denna gång ingick en dämpare och kikarsikte med statsen 2-10x56. Det blir spännande, första gången jag äger dämpare.
Drömbössa!

Vad blev det för kaliber? :)
Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

Daltorpet skrev: 10 okt 2020 13:48 Var idag och skrev på en sako vixen till efter att ha gett bort den gamla till brorsan. Denna gång ingick en dämpare och kikarsikte med statsen 2-10x56. Det blir spännande, första gången jag äger dämpare.

Har även fått ett lass med metallburkar och lock! De är gamla reklamburkar ala riskaka. Typ köp 2 riskakor få behållare på köpet. Vet inte vad jag ska ha dem till men de kommer nog till användning.
Vilken kaliber? Kan vara svårt och dyrt att få tag i ammo för 222Rem & 222Rem Magnum. Om du kan välja, så gå på 223Rem.

Var dock försiktig med NATO 5,56x45 i en 223Rem-bössa, då patronläget har lite kortare friflykt i en 223-kammare, så gastrycket kan bli för högt.
Fråga eller kolla på Robsoft och testa med en lös 224"-kula och en läskstång jämfört med en 5,56-patron, hur lång friflykten är innan skarpa fösök.

"On a .223 Remington spec rifle, the leade will be 0.085”. This is the standard described by the Sporting Arms and Ammunition Manufacturers’ Institute, Inc. (SAAMI). The leade in a 5.56 NATO spec rifle is 0.162”, or almost double the leade of the .223 rifle.

A shorter leade in a SAAMI spec rifle creates a situation where the bullet in a 5.56 NATO round, when chambered, can contact the rifling prior to being fired. By having contact with the rifling prematurely (at the moment of firing), chamber pressure can be dramatically increased, creating the danger of a ruptured case or other cartridge/gun failure."

https://bearingarms.com/223-remington-v ... -hurt-you/
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Ursus skrev: 10 okt 2020 14:02
Drömbössa!

[/quote]
reboot skrev: 10 okt 2020 14:12
Vilken kaliber? Kan vara svårt och dyrt att få tag i ammo för 222Rem & 222Rem Magnum. Om du kan välja, så gå på 223Rem.

Var dock försiktig med NATO 5,56x45 i en 223Rem-bössa, då patronläget har lite kortare friflykt i en 223-kammare, så gastrycket kan bli för högt.
Fråga eller kolla på Robsoft och testa med en lös 224"-kula och en läskstång jämfört med en 5,56-patron, hur lång friflykten är innan skarpa fösök.

"On a .223 Remington spec rifle, the leade will be 0.085”. This is the standard described by the Sporting Arms and Ammunition Manufacturers’ Institute, Inc. (SAAMI). The leade in a 5.56 NATO spec rifle is 0.162”, or almost double the leade of the .223 rifle.

A shorter leade in a SAAMI spec rifle creates a situation where the bullet in a 5.56 NATO round, when chambered, can contact the rifling prior to being fired. By having contact with the rifling prematurely (at the moment of firing), chamber pressure can be dramatically increased, creating the danger of a ruptured case or other cartridge/gun failure."

[/quote]

Det blev en 222 rem. Dämpare är en Stalon whisperer och kikaren en Weaver classic extreme. Nästan så man fick bössan på köpet som förövrigt var riktigt fin och knappt använd. En fördel med bössan också är brorsan, frugan och kompisen har en likadan.

Det är sant att det är lite dyr ammo men ska förhoppningsvis börja ladda själv och få ner priset lite. En fördel är att vi har en hel biltema back med engångsskjutna tomhylsor.

Tackar för tips!
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

Daltorpet skrev: 10 okt 2020 15:09
Ursus skrev: 10 okt 2020 14:02
Drömbössa!

reboot skrev: 10 okt 2020 14:12

[/quote]

Det blev en 222 rem. Dämpare är en Stalon whisperer och kikaren en Weaver classic extreme. Nästan så man fick bössan på köpet som förövrigt var riktigt fin och knappt använd. En fördel med bössan också är brorsan, frugan och kompisen har en likadan.

Det är sant att det är lite dyr ammo men ska förhoppningsvis börja ladda själv och få ner priset lite. En fördel är att vi har en hel biltema back med engångsskjutna tomhylsor.

Tackar för tips!
[/quote]

OK Betänk att den 222rem-bössan har en långsam räffelstigning på 14" så ladda inte långa tunga kulor med boat-tail när du laddar själv.
T.o.m den vanliga 55 gr FMJ boat-tail kan ha svårt att stabilisera sig med den räffelstigningen.
Typ 45-50gr flat-base spitzer passar nog bäst att ladda med.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"