Frugan tycker jag samlar på mig en massa grejor men förra gången vi hade elavbrott så kom en grannkärring och hade lätt panik när vi varit utan kräm i ett halvt dygn. Då kunde frugan kaxigt svara att vi klarar oss fint med elverket igång för att hålla kyl och frys kalla.Gengaskokaren skrev: 05 okt 2020 02:41 Skriver inlägget igen för när jag skulle publicera hade jag blivit utkastad...
Hällde olja och blankdiesel i mitt nya 3fas elverk. Krankade igång för en provstart. Gick enligt förväntan. Satte även startbatteriet på laddning.
Nu skall avgassystemet ledas ut genom väggen, kabel grävas ned och kopplas in. En intagsbrytare skall installeras. Samt en fastsättning så jag hindrar elverket att vandra iväg.
Sen är jag redo för elavbrott i längre skala. Hittills har jag klarat mig med ett enfas 1000W men det kräver mera jobb och övervakning. Och det klarar inte av att försörja pelletsbrännaren med kräm för uppstarten.
Efter det försvann gruffandet om mycket grejor...
Nästa gång vrider hon på en startnyckel och en strömställare, sen är reservaggregatet igång. Då kommer nog hon oxå skaffa preppergrejor.
Å grannkärringen kan få låna enfasverket om hon är snäll.