Det börjar knaka i leveransleden nu

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
Jakob

Re: Det börjar knaka i leveransleden nu

Inlägg av Jakob »

Olyckskorpen skrev: 19 mar 2020 09:18 Vad jag säger är att icke-verifierade källor som insinuerar att Sverige behöver ha hjälp av Finland med matförsändelser ska tas med en nypa salt. Vem är avsändaren? Finns det fler källor?
Artikel i Maaseudun Tulevaisuus. https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruo ... -1.1022446
Där har de intervjuat Tommy på Snellman färdigmat och Roland Snellman på Snellmans Köttförädling Ab.
Du kan själv söka upp kontaktuppgifter och ringa eller mejla tex. Roland själv. Han talar högst antagligen svenska.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Olyckskorpen

Inlägg av Olyckskorpen »

Jakob skrev: 19 mar 2020 11:45
Olyckskorpen skrev: 19 mar 2020 09:18 Vad jag säger är att icke-verifierade källor som insinuerar att Sverige behöver ha hjälp av Finland med matförsändelser ska tas med en nypa salt. Vem är avsändaren? Finns det fler källor?
Artikel i Maaseudun Tulevaisuus. https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruo ... -1.1022446
Där har de intervjuat Tommy på Snellman färdigmat och Roland Snellman på Snellmans Köttförädling Ab.
Du kan själv söka upp kontaktuppgifter och ringa eller mejla tex. Roland själv. Han talar högst antagligen svenska.
Tack. Såg inte att källan fanns med, det var klantigt.

I artikeln står det att vi inte kommer klara vår egen matförsörjning på om gränserna stängs helt, vilket låter rimligt (det är vi inte heller ensamma om, men det gör inte saken bättre). Vilka "Sverige" är framgår inte i artikeln. Är det någon som vet mer?

För att förtydliga: Jag anser att vi måste ha en större självförsörjningsgrad. Men jag är ofta skeptisk mot källor jag inte känner igen eller som använder ett i mina ögon märkligt språk, som till exempel "Vi fick ett samtal av Sverige". :para:
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

@ admin

rensade i tråden och bannade bunk , politik kan föras sansat i sandlådan för dom som vill
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Tomtemor1

Inlägg av Tomtemor1 »

bastard skrev: 19 mar 2020 21:52 @ admin

rensade i tråden och bannade bunk , politik kan föras sansat i sandlådan för dom som vill
Tack
Strångsjö

Inlägg av Strångsjö »

får hålla mig i skinnet :shtf:
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Strångsjö skrev: 20 mar 2020 19:16 får hålla mig i skinnet :shtf:
Inte mer än någon annan.
Det normala på preppad.se är att man försöker hålla god ton med sina forum kamrater. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Jakob

Inlägg av Jakob »

Olyckskorpen skrev: 19 mar 2020 15:42 I artikeln står det att vi inte kommer klara vår egen matförsörjning på om gränserna stängs helt, vilket låter rimligt (det är vi inte heller ensamma om, men det gör inte saken bättre). Vilka "Sverige" är framgår inte i artikeln. Är det någon som vet mer?
För att förtydliga: Jag anser att vi måste ha en större självförsörjningsgrad. Men jag är ofta skeptisk mot källor jag inte känner igen eller som använder ett i mina ögon märkligt språk, som till exempel "Vi fick ett samtal av Sverige". :para:
Svenska YLE (Finlands motsvarighet till SVT) gjorde nyss ett eget reportage och intervjuade samma personer som i MTs artikel.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/ ... nu-sneglar
Det framkommer fortfarande inte vem de fått uppgifterna från.
Vi kan anta att det antagligen inte är varken Kungen eller Tegnell. Mer troligt deras kunder eller egen verksamhet i Sverige.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Siffrorna som ofta anges blir lite missvisande om man inte har alla fakta. Sverige är ju både import och exportland. Vi säljer både kött och växtbaserade livsmedel till andra länder. Men även om de siffrorna räknas in så når inte sverige upp till 100% egen försörjning på vissa varor, andra har vi överskott på. Om man räknar på energivärdet i det vi odlar så räcker maten till en befolkning som är dubbel mot dagens på ett ungefär. första länken är från 2015 och den andra från 2018 efter supertorkan

https://www.atl.nu/lantbruk/sveriges-sj ... grad-ar-0/

https://www.landlantbruk.se/lantbruk/nu ... en-kommer/
Strångsjö

Inlägg av Strångsjö »

Mkt riktigt, "50%" självförsörjning "hyllorna tomma eft. 3 veckor" ska ha varit en påverkansoperation från LRF (mer bidrag, färre regleringar, handelshinder med omvärlden), påhejat av allmänt regimkritiska MÖP:ar av peakoil-sorten, föll i god jord främst "hos arga vita män" som redan var regimkritiska.

Näringsförsörjning, som brun böna skrev, är troligen mkt högre än varuförsörjning. Vi behöver inte flyga in färska japanska algnudlar, för överlevnad.
Senast redigerad av Strångsjö den 23 mar 2020 10:28, redigerad totalt 1 gång.
Abbe

Inlägg av Abbe »

Det är svårt att se att det inte blir störningar med matleveranserna framöver. En stor del av vår import av frukt och grönt t.ex. kommer från Spanien, där man nu inte kan/ har folk för att skörda. Om Nederländerna får samma problem lär det bli lite av detta framöver.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"