kollade två avsnitt på blackout medans jag körde lite maskiner
det hela känns krystat , med mycket fakta som int stämmer
faktakollen borde varit bättre
ärligt talat börjar jag bli djävligt trött på diverse katastrof filmer/serier
det är helt enkelt inte tillräckligt nära verkligheten
och för tillfället är den mest verklighetsbaserade tvserien nyheterna från ukraina
och där är det värre, tyvärr
Tips på Filmer och tv-serier med lite SHTF faktor.
Re: Tips på Filmer och tv-serier med lite SHTF faktor.
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Håller med bastard om att Blackout är lite krystad. Än så länge finns det ett antal logiska luckor, men jag utesluter inte att de går att täppa till längre fram i serien. Trots dess tillkortakommanden har den vissa fördelar gängse amerikanska serier saknar och jag kommer utan tvekan fortsätta titta på den.
Slava Ukraini!
- Timmerstugan
Tack för tipset.
Blackout är exakt vad jag sökte.
Det här tror jag 100% kommer att hända 2022.
Blackout är exakt vad jag sökte.
Det här tror jag 100% kommer att hända 2022.
långvarig blackout på grund av hackad utrustning är osannolikt
även om kraftverken är hackade så går dom att köra manuellt, kärnkraftverken är en sak som är lite värre, tjernobyl visar att man åtminstånde bör veta vad man gör då
elmätarna, om dom gjorts varaktigt obrukbara går lätt som en plätt att koppla förbi i ett nödläge
tre små kabelbitar räcker
så scenariot är så pass krystat att det är osannolikt och rent tekniskt kommer man ifrån ett sådant hackat läge på ett dygn eller två
så jag har svårt för att få känslan av realism
hadde dom däremot bränt alla linjetransformatorerna på grund av en solstorm, så hadde det varit rimligare
men efter en sådan händelse så skulle elnätet vara borta för en lång tid framöver
även om kraftverken är hackade så går dom att köra manuellt, kärnkraftverken är en sak som är lite värre, tjernobyl visar att man åtminstånde bör veta vad man gör då
elmätarna, om dom gjorts varaktigt obrukbara går lätt som en plätt att koppla förbi i ett nödläge
tre små kabelbitar räcker
så scenariot är så pass krystat att det är osannolikt och rent tekniskt kommer man ifrån ett sådant hackat läge på ett dygn eller två
så jag har svårt för att få känslan av realism
hadde dom däremot bränt alla linjetransformatorerna på grund av en solstorm, så hadde det varit rimligare
men efter en sådan händelse så skulle elnätet vara borta för en lång tid framöver
-
Ska villigt erkänna att jag har typ noll kunskap om hur det fungerar med det tekniska kring el och elförsörjning, jag kan tänka mig att för de som kan detta och ser på Blackout så får ni samma ta sig för pannan känsla som jag får när jag ser på sjukhusserier 

Utan snus försmäktar vi i detta land
- Timmerstugan
Min favoritserie är nog Jericho.
- Bilagor
-
- Screenshot 2022-03-01 at 09.54.36.jpg (52.04 KiB) Visad 1858 gånger
Den gillade jag också, har den på DVD, lite synd att de drog ur proppen efter 2 säsonger.
va, är inte house en dokumetär ?preppernurse skrev: 28 feb 2022 17:33 Ska villigt erkänna att jag har typ noll kunskap om hur det fungerar med det tekniska kring el och elförsörjning, jag kan tänka mig att för de som kan detta och ser på Blackout så får ni samma ta sig för pannan känsla som jag får när jag ser på sjukhusserier![]()
nog är det så, varje sak där man själv har hyggliga kunskaper i ämnet och man ser det på tv eller liknande så brukar det bli

värst är när man kollar på scififilmer och hittar saker som man själv har men som finns i filmen för att dom ska ha udda saker i framtiden eller i en galax långt bort, känns inte riktigt trovärdigt då

Man får ju ha i åtanke att film o tv serier är underhållning.... Skulle allt vara 100% realistiskt och exakt, så hade det nog varit mer dokumentär/utbildning
Jag håller med om att det var jädrigt synd att säsong 2 i jericho var stress ihopsatt för att fansen opponera sig om att de la ner i slutet på säsong1... Jag hade gärna sett lite mer sammanhang i säsong2 som det var i säsong1.. samt uppföljning på vad hände sedan när de kom till texas... hur återuppbyggdes samhället igen och blev det ett nytt inbördeskrig osv.
Nu försökte jag vara ytlig nu för att inte göra en spoilers.

Jag håller med om att det var jädrigt synd att säsong 2 i jericho var stress ihopsatt för att fansen opponera sig om att de la ner i slutet på säsong1... Jag hade gärna sett lite mer sammanhang i säsong2 som det var i säsong1.. samt uppföljning på vad hände sedan när de kom till texas... hur återuppbyggdes samhället igen och blev det ett nytt inbördeskrig osv.
Nu försökte jag vara ytlig nu för att inte göra en spoilers.
Ska ni ha några som är så nära verklighet man kan komma så ska ni kika på
Brittiska versionen: Blackout (2013) https://www.imdb.com/title/tt3223412/?ref_=fn_al_tt_8 Denna filmen är nästan som en myt, då jag försökt hitta den i 4-5år utan framgång.. Jag såg den på SVT1 eller SVT2 så jag vet att den finns.
Utspelar sig som en dokumentär där de samlat ihop material från olika människor... allt från skakiga mobilkamerainspelningar till lite mer proffs hemma videokameror.. Man får lite samma känsla som av filmen The Blair Witch Project.. så den känns mer på riktigt lixom
Sedan har vi: American Blackout (2013) https://www.imdb.com/title/tt3349356/ Detta är mer domsdaypreppers, men fortfarande inte sci-fi
Samt: The Trigger Effect (När mörkret faller) (1996) https://www.imdb.com/title/tt0117965/ denna är ingen sci-fi heller.
Brittiska versionen: Blackout (2013) https://www.imdb.com/title/tt3223412/?ref_=fn_al_tt_8 Denna filmen är nästan som en myt, då jag försökt hitta den i 4-5år utan framgång.. Jag såg den på SVT1 eller SVT2 så jag vet att den finns.

Sedan har vi: American Blackout (2013) https://www.imdb.com/title/tt3349356/ Detta är mer domsdaypreppers, men fortfarande inte sci-fi
Samt: The Trigger Effect (När mörkret faller) (1996) https://www.imdb.com/title/tt0117965/ denna är ingen sci-fi heller.