Fråga sjuksköterskan

Kråkfot

Re: Fråga sjuksköterskan

Inlägg av Kråkfot »

Dancecommander skrev: 27 mar 2022 16:23 Behöver ni verkligen råd från en sjuksköterska gällande kost och träning? Ät så lite industrimat som möjligt, och rör er så mycket som möjligt. Det finns en oändlig brunn av studier, poddar, böcker, Internet, pröva er fram och sluta belöna er med föda som gör att ni inte ser ut som ni vill se ut.
En sjuksköterska ska väl hantera symptom, inte lägga upp en träningsplan utifrån hur mycket ni ska röra er utifrån riskanalys X som kan påverkas av föda Y?
Då har du aldrig hört om fysisk aktivitet på recept från en disktriktssköterska antar jag ;)

Kostrådgivning ingår även i SSK:s arbetsuppgifter, det är dock inget man brukar ta upp i akutsjukvården.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

skulle gärna se en egen tråd om vaccinering

vilka olka som faktiskt finns
vilka som kan behöva vad
hur länge dom funkar inna det behövs påfyllning
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Dancecommander

Inlägg av Dancecommander »

Kråkfot skrev: 28 mar 2022 09:37
Dancecommander skrev: 27 mar 2022 16:23 Behöver ni verkligen råd från en sjuksköterska gällande kost och träning? Ät så lite industrimat som möjligt, och rör er så mycket som möjligt. Det finns en oändlig brunn av studier, poddar, böcker, Internet, pröva er fram och sluta belöna er med föda som gör att ni inte ser ut som ni vill se ut.
En sjuksköterska ska väl hantera symptom, inte lägga upp en träningsplan utifrån hur mycket ni ska röra er utifrån riskanalys X som kan påverkas av föda Y?
Då har du aldrig hört om fysisk aktivitet på recept från en disktriktssköterska antar jag ;)

Kostrådgivning ingår även i SSK:s arbetsuppgifter, det är dock inget man brukar ta upp i akutsjukvården.
Det är inte det jag syftar på.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
preppernurse

Inlägg av preppernurse »

bastard skrev: 28 mar 2022 18:37 skulle gärna se en egen tråd om vaccinering

vilka olka som faktiskt finns
vilka som kan behöva vad
hur länge dom funkar inna det behövs påfyllning
Här måste jag nog referera till folkhälsomyndighetens hemsida för att hitta sådan information, jag har studerat folkhälsa där vaccinationer ingick men inte på en tillräckligt djup nivå för att kunna ge någon större rådgivning kring det. Jag kan typ allmänna vaccinationsprogrammet övergripande, that's it.

Tråkigt svar men det är ärligt.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

dock ett svar som jag gillar :up:
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Leroy

Inlägg av Leroy »

Kan man förebygga sjukdomar är det alltid bättre än att man först ska få dom och sedan behandla dom. I ett läge efter shtf är det nog också där som dom största insatserna kan göras hos sjukvården. Tittar man omkring sig i samhället ser det faktiskt ut som att många behöver hjälp från sin vårdcentral med förklaring om hur man bör äta och träna.
busktraskarn

Inlägg av busktraskarn »

Hade vart spännande att se hur ett proffs/yrkesverksam hade plockat ihop ett flexibelt trauma kit som är redo att axla många olika utsvävningar. Har utgått från stickskador från kvistar mm på mitt trauma pack då en av mina hobbys är aningen livlig.

Det jag själv känner att jag skulle vilja ha hjälp med är just på medicinfronten. Bra att ha för feber, magbesvär, allergier men också för besvärlig smärta. Förmodligen lite knepigare att komma över om man nu inte har rätt grejer liggandes och skräpa hemmavid.

Har nu en Vanquest FATPack 4X6 First Aid Trauma Pack, ca: 16*16cm i formatet med Tourniquet och verktyg på utsidan.
Mitt innehåll ser ut som följande:

Tourniquet CAT
ChitoSAM 100 Hemostatiskt Förband
Suturtejp
Brännskadeförband
Nästub 28mm
Andningsmask
Förbandssax
Peang
Nitrilhandskar
Sårtvätt
Bivaxsalva
Leukoplast
Compeed skavsårsplåster
Plåster/Förband
Natriumklorid
Israeliskt bandage 4"
Victorinox Classic SD (sax, kniv, Fil, mejsel, tandpetare och pincett)
Olight lampa
Superlim
Säkerhetsnålar
Helosan 10g
Ipren

Kors i taket vad pinaler som hamnat i den lilla väskan, men syftet har vart att den bara skall kunna följa med på allt från fiske till MC turer.
preppernurse

Inlägg av preppernurse »

busktraskarn skrev: 02 apr 2022 16:22 Hade vart spännande att se hur ett proffs/yrkesverksam hade plockat ihop ett flexibelt trauma kit som är redo att axla många olika utsvävningar. Har utgått från stickskador från kvistar mm på mitt trauma pack då en av mina hobbys är aningen livlig.

Det jag själv känner att jag skulle vilja ha hjälp med är just på medicinfronten. Bra att ha för feber, magbesvär, allergier men också för besvärlig smärta. Förmodligen lite knepigare att komma över om man nu inte har rätt grejer liggandes och skräpa hemmavid.

Har nu en Vanquest FATPack 4X6 First Aid Trauma Pack, ca: 16*16cm i formatet med Tourniquet och verktyg på utsidan.
Mitt innehåll ser ut som följande:

Tourniquet CAT
ChitoSAM 100 Hemostatiskt Förband
Suturtejp
Brännskadeförband
Nästub 28mm
Andningsmask
Förbandssax
Peang
Nitrilhandskar
Sårtvätt
Bivaxsalva
Leukoplast
Compeed skavsårsplåster
Plåster/Förband
Natriumklorid
Israeliskt bandage 4"
Victorinox Classic SD (sax, kniv, Fil, mejsel, tandpetare och pincett)
Olight lampa
Superlim
Säkerhetsnålar
Helosan 10g
Ipren

Kors i taket vad pinaler som hamnat i den lilla väskan, men syftet har vart att den bara skall kunna följa med på allt från fiske till MC turer.
Du ser ut att ha ett rätt gediget traumakit, jag skulle tipsa om att ha lite glidslem/glidmedel eller vaselin i ditt traumakit om du ska försöka föra in en nästub, det gör jobbet betydligt lättare :up:

Gällande mediciner kan du kika in i min andra tråd som heter "Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"" här i Sjukvårdsmaterialtrådarna, där listar jag en del mediciner som är bra att ha och som alla kan köpas receptfritt över disk eller beställas online.
Utan snus försmäktar vi i detta land
busktraskarn

Inlägg av busktraskarn »

Tackar för responsen, måste kika in på "Lista med utrustning till ditt eget "sjukhus"".

Tackar för tipset om glidslem, den införskaffningen har fallit mellan stubbarna.
Dancecommander

Inlägg av Dancecommander »

Riktigt bra kit! Det jag spontant hade lagt till, om plats finns, är en självhäftande elastisk linda. Att lindra en stukning är guld värt ute i det gröna.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"