Elbil som enda bil eller BOV? Nej tror jag inte påTothem skrev: 10 okt 2022 15:36 Min syster leasar en elbil, en Volkswagen ID3, men jag har sagt till henne att absolut inte köpa loss den, då jag tror att andrahandsvärdet på elbilar kommer att vara lågt. Ingen köper en elbil med ett dåligt batteri, o det är ju det dyraste på hela bilen.
Tror absolut inte elbilar är nått för preppern, det skulle vara om man på nått sätt kunde få ström effektivare via solceller.
Om din syster leasar bilen får hon normalt heller inte köpa ut den. Leasingföretaget har redan en plan för bilen.
Som regel export. Utnyttjar bonus malus i Sverige och säljer sen i land där bidragen är lägre.
Batteriet lönar sig inte att byta men mycket myter om hur länge nya batterier håller.
Går den 50 tusen mil som en gammal golf diesel? Nej men gör heller knappast en modern snåldiesel.
Räkna med kapaciteten (räckvidden) på elbilen minskar 10% per fem år ca.
Beror dock på hur man laddar. Snabbladdning sliter mer. Helst använda spannet 80-20% laddning.
Nackdelen då kanske att många är på leasing och dom inte tänker på livslängden när dom bara har den 2-3 år
Den har en del fördelar såsom lägre milkostnad. Speciellt om man producerar egen solel.
Blir det bränslekris är det svårare tillverka sin egen diesel. Jo det går men inte enklare.
Den kan fungera som extra backup batteri vid strömavbrott. V2L eller V2G
Vad händer med bränslepriser på några års sikt?
Tycker nog den kan ha sin plats men beror på vilka scenario man planerar för. Krig eller bara dyrtider?
Köpa en någorlunda nyare begagnad elbil i dagsläget är tveksamt.
Mest för att prisnivån är hög och backar man en generation så var räckvidden mer begränsad från start.
Men den som överlever får väl se