Xsive’s kombinerade BOV och Microcamper tråd

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
xsive

Re: Xsive’s kombinerade BOV och Microcamper tråd

Inlägg av xsive »

Marie skrev: 08 jul 2024 16:26 Om jag ska montera in billjudet igen, så funderar jag på kontakter som används till truckar, då de klarar grova kablar och hög amperstyrka.

Tackar :D
Denna gången ska jag spara länken.
Antingen blir det 4x16mm2(2 batterier) kopplingar för min del och automatsäkring 9cm från batteripol. Då har jag 1cm till godo på byggreglerna som förr var 10cm från batteri på ljudbyggen. :mrgreen:
Byggregler? Vad är det? :roll: :D
Blir samma princip med en 50A Maxisäkring direkt på 16mm2 kabeln vid batteriet och Anderson kontakt efter det.
Inga förstärkare att driva här så 50A är god marginal

https://sunlux.se/produkt/16-mm2-batter ... d-sakring/
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 24 jul 2024 00:05
Marie skrev: 08 jul 2024 16:26 Om jag ska montera in billjudet igen, så funderar jag på kontakter som används till truckar, då de klarar grova kablar och hög amperstyrka.

Tackar :D
Denna gången ska jag spara länken.
Antingen blir det 4x16mm2(2 batterier) kopplingar för min del och automatsäkring 9cm från batteripol. Då har jag 1cm till godo på byggreglerna som förr var 10cm från batteri på ljudbyggen. :mrgreen:
Byggregler? Vad är det? :roll: :D
Blir samma princip med en 50A Maxisäkring direkt på 16mm2 kabeln vid batteriet och Anderson kontakt efter det.
Inga förstärkare att driva här så 50A är god marginal

https://sunlux.se/produkt/16-mm2-batter ... d-sakring/
50A, då är det inga bekymmer :mrgreen: :up: mitt ljud jag hade i gamla bilen tar strax över 250A :?
Första gången jag hade monterat in det, så kunde jag stänga av bilen som stod på tomgång med att höja volymen. :D
Efter det blev det några optima gula i bagaget och switch för att koppla ifrån huvudbatteri och återkoppla för laddning.. och en 1F och två 0.5F kondingar. Läxa lärd. 8-) hmmm.. :hm: eller var det en 2F och två 1F.. :hm: Minnet sviker. :?

Om du vill ha mjuka följsamma kablar, så kika på kablage för ström till bilstereo.. Syrefri koppar eller syrefri silver fintrådade som håller sig mjuka även i minusgrader. :geek: :mrgreen:
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

xsive skrev: 02 jul 2024 18:25
xsive skrev: 29 jun 2024 12:25
xsive skrev: 27 jun 2024 16:36 Liiite förbättrad förmåga för sämre vägar blir det.
Som dom flesta nyare bilar sitter det en fabriksmonterad en plastpanel under motor/drivpaketet för att skydda lite.
Den byter jag ut till ett betydligt rejälare underkörningsskydd i 2mm pulverlackad stålplåt.

https://www.hexprotect.eu/en
Crap... :?
Monterade bort plastpanelen för att ersätta med underkörningsskyddet... men insåg då att dom skickat fel modell
som är till en Dacia lodgy istället. Så får man krångla lite för att få rätt del
Fick bra respons från säljaren i Rumänien.
Dom bad om ursäkt för misstaget och skickar ett nytt underkörningsskydd av rätt modell om jag inte annars ville ha pengarna tillbaka
Ny del av rätt modell på väg
Erbjöd mig skicka tillbaka den felaktiga delen på deras bekostnad men det tyckte dom skulle bli för dyrt så den kunde jag
behålla och försöka sälja till någon i sverige kanske
Ett problem kommer sällan ensam :hm: Efter bra fix från försäljaren där dom skickade ny och rätt del…..
..så har Postmord nu lyckats tappa bort paketet mellan sista distributionscentralen och min adress (Bara någon mil bort)
Är inget litet paket som kan gömt sig i en springa, utan nära 1x1m
Öppnat ärende med postnisse och dom skall nu undersöka… :? :(
Vore trist behöva kontakta säljaren igen om den inte kan lokaliseras. Måste ju reklameras den vägen om paket försvinner.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 27 jul 2024 08:27
Ett problem kommer sällan ensam :hm: Efter bra fix från försäljaren där dom skickade ny och rätt del…..
..så har Postmord nu lyckats tappa bort paketet mellan sista distributionscentralen och min adress (Bara någon mil bort)
Är inget litet paket som kan gömt sig i en springa, utan nära 1x1m
Öppnat ärende med postnisse och dom skall nu undersöka… :? :(
Vore trist behöva kontakta säljaren igen om den inte kan lokaliseras. Måste ju reklameras den vägen om paket försvinner.
Trist att höra.. jag hoppas de hittar paketet snart. :hug:

och lite humor i det tråkiga
Om de inte hittar paketet.. Posten har väl snarlik bilmodell.. :bandit: Det blir ju en begagnad, men... :notme:
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Två månader senare. Tagit lite mer tid än jag räknat med men egentligen inget som stör. Livet och jobbet kom lite emellan :?
Bilen nu parkerad i garage så jag kan pilla vidare oberoende av väder :D

Framförallt tog det betydligt fler timmar med isolering och filtinklädnad. Myyycket spraylim gick det.
Utökade inklädnad lite för att få filt på i stort sett alla plåtytor. 50mm XPS väggar o tak.
Cellgummi på hjulhus och under skiva på golv.
Kabeldragning i väggar o tak gjort. Även förberett för högtalare där bak
Den delen är åtmonstone färdigt nu. Nästa steg montera draperier mellan stolar och skåp samt limma plastmatta på skivan bak.
Batteriet i löst bara för att ha testat takbelysning och fläkt.

Snart skall väl det roligare med själva inredningen bak kunna starta :hm:

Dåtid:
66780bf288fb5232466039.jpg
66780bf288fb5232466039.jpg (24.29 KiB) Visad 542 gånger

Nutid:
66f190fd9d065229412764.jpg
66f190fd9d065229412764.jpg (22.2 KiB) Visad 542 gånger
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Ser bra ut det där. :up:
Skall bli riktigt roligt att få se den färdig.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Plastmatta limmad på plyfagolvet bak.
Draperi mellan förarplats och skåpet kommit på plats. Öppningsbart mitten med tryckknappar för lagom luftgenomsläpp.
Tillräckligt öppet för luft in bak och sen ut genom fläkt men inte så att fukt kommer fram och ger kondens på rutor är tanken.
För normal färd minskad volym att värma eller kyla.
Soffa/säng och förvaring? Blir vinterpyssel

670a96506d57a071354676.jpg
670a96506d57a071354676.jpg (24.1 KiB) Visad 345 gånger
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 12 okt 2024 17:42 Plastmatta limmad på plyfagolvet bak.
Draperi mellan förarplats och skåpet kommit på plats. Öppningsbart mitten med tryckknappar för lagom luftgenomsläpp.
Tillräckligt öppet för luft in bak och sen ut genom fläkt men inte så att fukt kommer fram och ger kondens på rutor är tanken.
För normal färd minskad volym att värma eller kyla.
Soffa/säng och förvaring? Blir vinterpyssel

670a96506d57a071354676.jpg
Skojsigt att följa utvecklingen. :D och fin färg på draperiet. (det ser lila aktigt ut på min dataskärm) :mrgreen: :up:
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Marie skrev: 12 okt 2024 18:14 Skojsigt att följa utvecklingen. :D och fin färg på draperiet. (det ser lila aktigt ut på min dataskärm) :mrgreen: :up:
Lila vore för porrigt :?
Grå som gray man. Men möjligen lite lila ton i det.
Svårt få färger naturliga med mobilkameran och solljuset är inte mycket att hurra för idag
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 12 okt 2024 18:43
Marie skrev: 12 okt 2024 18:14 Skojsigt att följa utvecklingen. :D och fin färg på draperiet. (det ser lila aktigt ut på min dataskärm) :mrgreen: :up:
Lila vore för porrigt :?
Grå som gray man. Men möjligen lite lila ton i det.
Svårt få färger naturliga med mobilkameran och solljuset är inte mycket att hurra för idag
Neee Lila är inte Porrigt.. Fråga andra hälften så får du se att jag har rätt ;)
Rött o Svart i enbar strikt kombo.. det är porrigt. :lol:

Sant.. Men ibland kan kamerans dåliga färgseende i vissa ljus göra det riktigt fint.. en solnedgång som blir extra röd/orange så det ser ut som himlen står i brand.. medans ögat ser det inte lika färgstarkt.
Det är det jag älskar med att ta kort... Tyvärr har jag ingen digitalkamera längre. :? Systemkameran jag hade på 8Mpixlar dog för ca 7år sedan... Så nu har jag en gammal Kodak KD-400Z 4Mpixel kamera.. Den ger inte lika bra bilder kan jag väl lätt erkänna.... Men den slår faktiskt min 5Mpixel mobilkamera.
Skriv svar

Återgå till "Fordon"