gone pet

Hur man lagrar föda
bokmalen

Re: gone pet

Inlägg av bokmalen »

Ok, dagens lärdom och resultat...

Jag gjorde ett grovt överslag på hur mycket jag skulle kunna få ner i en flaska, provade, fick massor över...

Noterade sedan att Apotekarnes julmust kom i 1.4 liters och inte 1.5 liters flaskor :wall:
Gjorde om med 1.5-liters flaskor, noterade även att packningen inte blev optimal först, utan det gick att skaka ner saker i omgångar. fylla upp till kanten och sedan klämma och vibrera flaskorna för att sedan få plats med lite till, gång efter gång...

Så resultatet efter en hel del stök:
2 petflaskor, tillsammans innehållande 2kg ris, 500g röda linser och 500g gröna linser, hälften av allt i varje, i vackra lager. :roll:
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

blandar du i samma petflaska?
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
bokmalen

Inlägg av bokmalen »

I det här fallet blandade jag.
Det mesta kommer att vara "rent", men jag tänkte att ris och linser blir en hel måltid i sig.
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Bara en erfarenhet rikare. Ni som dricker mycket coca-cola i plastflaskor vet ju att kolsyran är borta efter några timmar max ett dygn.
Nu köpte jag cola i 1 liters glasflaskor och de höll kolsyran i 3 dagar trots att de stod framme i rummet och inte i kylskåpet.
Bara en tanke om petflaskans täthet.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

då är det något annat som är fel

en petflaska håller kolsyran i flera år

även en öppnad colaflaska håller det i veckor utan problem

har man bara en skvätt kvar i botten så kommer man inte få tryck i flaskan, , speciellt omman har flaskan i varmt rum, fyller glaset med cola och har den ute en stund så det blir lite varmt och sedan ställer in den i kylen, luftens volym sjunker med sjunkande temperatur

dock så råkar man ut för att petflaskor alltid sjunker ihop en del om man tömmer dom med några droppar vätska i och sedan drar fast korken och lämnar dom i normal rumstemperatur/fuktighet där funkten försvinner och petflaskan buktar in
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
bokmalen

Inlägg av bokmalen »

Så vilka olika saker kan vara lämpligt att förvara i just pet?

Ris och pasta ja, men t.ex mjöl tycker jag blir bökigt...

Ärtor, bönor?
Skriv svar

Återgå till "Lagring"