2024 din förhöjda beredskap.

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Omnivore

Re: 2024 din förhöjda beredskap.

Inlägg av Omnivore »

Är igång med trädgården. Gräver, sår, planterar och fixar. Trädgårdsmöblerna är ommålade. Vattentunnor är ompysslade och alla stuprören har fått egna utkastare.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Hallabaloo

Inlägg av Hallabaloo »

Håller på med utökning av mat och medicinlager. Funderar även på att skaffa ett luftgevär med vettig precision också, har upptäckt att det är trevligare än hagel på stillasittande fågel, ammuntionen tar rätt mycket mindre plats också.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

Ris, salt, roterat diesel
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

Satte lite potatis. Bytte ut den trasiga regntunnan till en ny likadan som den som gick sönder :shock: för att det var plug and play med inställningarna. Men det skulle inte förvåna mig om denna därför också går sönder. Förmodligen. Fool me twice så får jag skaffa annan tunna och förmodligen börja mecka med stuprör igen. Jobbigt isf.
När den funkade var den bra men ni andra kan ju undvika köpa denna
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.
:zombie:
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

roterat lite diesel
salt , mjöl ris till förrådet
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

köpt två dunkar diesel till
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Optimerat vedhanteringsutrustning mellan hem och stugan. Kap och snabb klyv hemma, klipp, motorsåg och hydraulklyv vid stugan. Får till någorlunda rationell hantering på båda ställena, båda ställena klarar sig med enfas om det kniper och helt utan om det krisar, kräver dock att motorsåg finns tillgängligt.

Omfördelat lager av prylar lite samt tagit några grejer ur lager in i vardagen, sånt som inte behöver finnas i lager egentligen och samtidigt gjort vardagen lite lättsammare.

Delförberedelse för batteri och ö-drift till solpanelerna hemma.

Äntligen börjat lägga ned bevattningen i marken. Vi har några olika ställen vi odlar smått på och dragit slangar förut. Sen ett år har det legat PEM till de olika ställena så vi har kunnat koppla trädgårdsslangen till ena änden av PEM-systemet och sen ta ut vatten där det behövs. Nu har jag börjat gräva ned ledningarna så man inte kör sönder dem vare sig med snöplog eller gräsklippare.

Förbättrat delar av maskinparken.

Rensat ut en del gammalt skit jag aldrig kommer att använda och än mindre behöva. Plats över!

Tagit ned träd som skuggade solpanelerna hemma på eftermiddagen vår och höst.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

Hallabaloo skrev: 12 maj 2024 02:19 Håller på med utökning av mat och medicinlager. Funderar även på att skaffa ett luftgevär med vettig precision också, har upptäckt att det är trevligare än hagel på stillasittande fågel, ammuntionen tar rätt mycket mindre plats också.
Det satt en stillasittande råtta på vinden. Jag kanske borde skaffa luftgevär också.
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.
:zombie:
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

somvanligt skrev: 09 jun 2024 21:24
Hallabaloo skrev: 12 maj 2024 02:19 Håller på med utökning av mat och medicinlager. Funderar även på att skaffa ett luftgevär med vettig precision också, har upptäckt att det är trevligare än hagel på stillasittande fågel, ammuntionen tar rätt mycket mindre plats också.
Det satt en stillasittande råtta på vinden. Jag kanske borde skaffa luftgevär också.
Se till att det är på minst 300+ m/s då råttor/möss inte dör av 200 m/s på 4meters avstånd..
för 200 m/s behöver du vara på 5-10cm avstånd för att döda en skogsmus.

Så det är bara rent djurplågeri att skjuta dem med licensfria luftvapen på mer än några meters avstånd.
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"