EN brun böna skrev: 14 maj 2023 22:56
En liter köpemjölk som blivit stående i kylen. 2 veckor efter bäst före. Provade den lite försiktigt , smakade nästan som färsk. Gjorde en ugnspannkaka av mjölken som blev riktigt god. Om mjölken blivit dålig hade jag slängt, men ett oöppnat paket håller längre än man tror
1995 åkte jag till norrland i 8veckor.. När jag kom hem hade jag 1liter oöppnad mjölk som hade 6 eller 7veckor efter bäst föredatum.. Jag öppna den, lukta=normalt, smaka=normalt och så jag drack den till min kvällsmacka utan att bli dålig.. När jag vakna dagen efter 9/10 timmar senare lukta den inte fräscht längre.

(lärdom, använd allt på en gång, då dagen efter är körd.)
2004 blev jag allergisk mot laktos
(inte intolerant så laktras fungerar) och sedan när laktosfria mjölken kom någon gång runt 2010 så började jag dricka den.
Laktosfri mjölk klarar sig lätt 2veckor efter bäst före datum, även öppnad förpackning.
(min kyl håller 4grader upptill för att skapa en 0graders zon i botten för grönsaker)
Oöppnad förpackning har jag druckit 4veckor gammal och den har varit bra att dricka tills förpackningen är slut, flera dagar senare.
Så ur SHTF perspektiv så är laktosfri mjölk att föredra.