De som dör nu, det var de som var i Italien på sportlovet. Folket jag känner på SÖS tror det blir en tuff vecka men ganska många döda.maskros skrev: 28 mar 2020 22:42 Nu ger jag mig ut på tunn is...
Om man ska hejda en pandemi som saknar vaccin så måste man isolera folk i flera år tror jag. Annars kommer alla få det förr eller senare och flockimmunitet uppnås vare sig man vill eller ej. Att uppnå mättnad/flockimmunitet med restriktioner som gör att förloppet förlängs tar lång tid. Att få 90% smittade (om nu det är gränsen) i en takt som gör att sjukvården hinner med tar lång lång tid. Därav år.
Det intressanta, som jag ser det, är att nån som förhoppningsvis har koll tar bladet från munnen och påpekar (indirekt) att vi bara är precis i början av något som kommer att bli större än de allra flesta förstår. Vi är inte i slutet, vi är inte mitt i, vi är knappt i början. Kommer det inte ett vaccin så är vi på en punkt där vi skönjer var vi kommer att starta. Det är som när man står högst upp för årets första åk i den dubbelsvarta backen och glider långsamt framåt och tittar mot den punkt där backen försvinner utom synhåll för den är så brant och det pirrar lite i magen. Där är vi, sakta och helt kontrollerat närmar vi oss den punkt där det bär iväg oavsett vad vi har för åsikt i frågan.
Högst upp, i början. Dag noll. https://www.google.com/search?q=dag+noll+stockholm
(5 dagar inkubationstid och i genomsnitt 14 dagar från första symtom till död.)