2024 din förhöjda beredskap.

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Tank

Re: 2024 din förhöjda beredskap.

Inlägg av Tank »

FCR2 skrev: 20 sep 2024 20:53 Råkade köpa en hjärtstartare på tradera.
:D :up:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
deadrabbit

Inlägg av deadrabbit »

Beredskapsvecka v39 skall på CBRNE utbildning passar på att ta med lite frystorkad/mjukmat till jobbet.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

roterat lite diesel
lite mer salt
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
Björngrillarn

Inlägg av Björngrillarn »

Vår, sommar och höst har inte varit märkvärdiga i preppingsvängar. Har det mesta jag behöver, och att nämna regelbunda påfyllningar och rotationer är inte värt det. Vad som dock är värt att nämnas är följande:

- Hittat en LK70, efter tio år av nära missar. Raritet. Hyfsat skick, dessutom. Skall tjänstgöra som BOB.

- Böcker som relaterar till Ämnet med stort Ä, varav några verk av Källman et al är de viktigaste (inklusive den tämligen sällsynta "Vilda växter som mat och medicin")

- Experimenterat och forskat ytterligare i ämnet vattenrening och kommit fram till intressanta resultat. Skall inte avslöja för mycket ännu, men jod är en nyckel. Har till och med lyckats korrespondera med självaste Cody Lundin (!) om det.

Mer kommer.
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Åldern tar ut sin rätt och läsglasögon mer måste än bra att ha.
Hämtade ut ett par nya rumsprogressiva ”terminalglasögon” Nyttjar dom rättigheter anställning ger. ;)
Inte speciellt starka. Brytningsfelet ungefär i nivå medåldersförsämringen.
Ökat styrka +0,25 på båda ögonen på fyra år sen dom senaste jag plockade ut.
Gamla funkar ok också och får bli reserv.
Jäkligt mycket bättre än billiga Biltema läsglasögon
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Tror jag skrivit om det förut, som ett projekt, men jag är ganska långsam och först nu är det äntligen klart.
Grävt ned slangar för sommarvatten och elstängselkabel till de olika odlingsställena och dragit igenom och kopplat ihop så nu har jag elstängsel och vatten där jag vill ha det utan massa slangar och kablar på marken som körs sönder av maskiner och gräsklippare. Väldigt smidigt.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

roterat lite diesel
när jag hämtar mer på dunk fyller jag någon extra samtidigt med, går alltid åt, förr eller senare

lite mera salt
köper jag ett paket för behov så köper jag en till och lägger i lagret
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
Björngrillarn

- Klortabletter i form av Katadyn Micropur Quick, bf 08/2028. Använder dem ändå relativt ofta, trevlig backup.

(Och så en sänkning i beredskap i form av att jag inte har jagat i år. Vet inte, men känner inte riktigt för det längre. Redan förra året blev det inte många dagar, och kände mig mest bara ledsen när jag sköt något villebråd. Kanske att man upphör med jakten för gott och gör sig av med bössorna - vi får se. Skall ge det ett par år och se om lusten återkommer.)
Användarens profilbild
Björngrillarn

- Liten gjutjärnsgryta, modell Petromax Dutch Oven FT1 utan ben. Har suktat länge efter en liten en-till-två-personers gryta för bushcooking, och har nu gjort slag i saken. Väldigt nöjd, lätt nog att bära i rygga utan större besvär och ger nya möjligheter.

- Rumänsk överskottsrygga, den redigare modellen. Skall bli GHB-ish, om allt går vägen.

- Hittade en vintage termos i excellent skick (typ försvarets gamla men civil modell), troligtvis glas. Hela 25 riksdaler. Skall restaurera och hitta ny kork, sedan är vi in business med retroutflykter ;) (och för forumets syften är det alltid bra att ha en extra termos hemma)
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Björngrillarn skrev: 21 okt 2024 12:50 - Hittade en vintage termos i excellent skick (typ försvarets gamla men civil modell), troligtvis glas. Hela 25 riksdaler. Skall restaurera och hitta ny kork, sedan är vi in business med retroutflykter ;) (och för forumets syften är det alltid bra att ha en extra termos hemma)
Å här snackar vi riktig kork från korkek till termosen antar jag?
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"