- Beställde en Optimus Svea.
- Köpt alkylatbensin till ovan.
- 10 m starkt rep till bil. Aldrig dåligt.
- Ny bensindunk i plåt till bil (inte till bensinkök)
- Bytt ut gummipackningar till samtliga Trangia. Restaurerat en gammal Trangia från 70/80-talet (eller ja, restaurerat brännaren, allt annat är i bra skick).
- Plockat blåbär, torkat en del och fryst resten. Knepigt att torka blåbär, på samma plåt blir vissa torra och fina och andra är fortfarande mjuka, även efter 12 h.
EDIT:
- Länge sedan jag har gjort en penny can stove, så jag fräschade upp skillsen och gjorde en till bilen.
2019, din höjda beredskap
- Olyckskorpen
Re: 2019, din höjda beredskap
Har testat bågskytte, väldigt kul och väldigt svårt!
- Bilagor
-
- 5d47cde34f1ba251787831.jpg (31.9 KiB) Visad 4327 gånger
Köpt grep och en kniv till, två space blankets i sovsäcks model, mera paracord... alltid moralhöjande
Just det, fem- sex påsar till med torkade bönor och linser ( jag har nog över 20 kilo nu) sex stora glasburkar med kikärtor
Affärer med matvaror ifrån Mellanöstern har många olika sorters bönor/linser till bra pris och även kryddor till bra pris
Stor burk med bikarbonat ( om bönor är gamla mjuknar de mycket fortare om de koks med en tsk bikarbonat i vattnet
Just det, fem- sex påsar till med torkade bönor och linser ( jag har nog över 20 kilo nu) sex stora glasburkar med kikärtor
Affärer med matvaror ifrån Mellanöstern har många olika sorters bönor/linser till bra pris och även kryddor till bra pris
Stor burk med bikarbonat ( om bönor är gamla mjuknar de mycket fortare om de koks med en tsk bikarbonat i vattnet
- Gjort ett par omgångar hemmabakade energikakor
- Torkat kött (åååh neeej, NÖÖÖTKÖTT! vilken miljösynd, måste begå seppuku)
- Plockat mer bär
- Torkat kött (åååh neeej, NÖÖÖTKÖTT! vilken miljösynd, måste begå seppuku)
- Plockat mer bär
Fler investeringar. Olikt mig.
- Liten bränsleflaska till Svea.
- Ett antal spännband. Är i behov.
- Silvertejp till bil.
- En till buff. Älskar buffar.
- Ett par burkar stormstickor. Ibland går de åt.
- Några paket linersockor, ull.
- Hittade cr123-batterier till bra pris.
Edit: köpte också en stanley brytbladare. Bra för små projekt
- Liten bränsleflaska till Svea.
- Ett antal spännband. Är i behov.
- Silvertejp till bil.
- En till buff. Älskar buffar.
- Ett par burkar stormstickor. Ibland går de åt.
- Några paket linersockor, ull.
- Hittade cr123-batterier till bra pris.
Edit: köpte också en stanley brytbladare. Bra för små projekt
- deadrabbit
Mer vatten, mer gasol, mer tändvätska, mer förvaringslådor.
Nu skall det inhandlas mer av allt som inte är bränsle och vatten. Ätbart med och utan tillförsel av vätska/värme samt torrvaror.
Nu skall det inhandlas mer av allt som inte är bränsle och vatten. Ätbart med och utan tillförsel av vätska/värme samt torrvaror.
3-3-3 Radio Plan
Fört takplåt till sekundära BOL:en för att så småningom kunna dubblera vedförrådet. Har även tagit omhand om bär samt diverse ditt & datt.
För mina barns skull
Fick en skvätt timmer, nu är vedbon full så det rasar ved ända fram till dörren, plus lite i säckar utanför.
Collapse now, and avoid the rush!
Köpt lite extra ammunition 400st wmr 1000 22lr och 100 308 jakt och 100 308 helmantel. Dessa stuvas längst ner i vapenskåpet inför svårare tider. Samt en hel del olika lockpipor för räv, rå och järpe. Mycket utrustning till hundarna i form av koppel, halsband, pejl, selar och västar.
Tre pannlampor samt batterier.
Utöver det ligger två pürschbockar i frysen hos svärföräldrarna i väntan på våren för kallrökning och torkning
Tre pannlampor samt batterier.
Utöver det ligger två pürschbockar i frysen hos svärföräldrarna i väntan på våren för kallrökning och torkning

"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
J.R.R Tolkien
Så skall en prepper dras! Kyla lär inte dräpa maskros med familj i alla fallmaskros skrev: 18 aug 2019 22:05 Fick en skvätt timmer, nu är vedbon full så det rasar ved ända fram till dörren, plus lite i säckar utanför.

Egna prepps i veckan:
- Mer rödsprit till bil. Användbart. "Hårdtestat" (lol) mitt lilla spritkök som numera är bilen, och gjort ett litet vindskydd till vederbörande också.
- Köpt skrivare enligt annan tråd. Skrivit ut diverse matnyttiga manualer, allt från mek till gamla Soldf. Lite diverse kontorsmateriel på det också.
- Nå' böcker också. Prepping och naturskönt.