Odlingsåret 2020

Allt om odling
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Odlingsåret 2020

Inlägg av Jakob »

Vi har startat upp tomatplantor och chili inomhus.
Majs ska vi prova så tidigt och se om vi hinner få skörd innan sommaren är förbi.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av bokmalen »

Har precis bundit upp mina chiliplantor mot blompinnar så de får lite mer stadga.
Ser fram emot en "kryddig" höst
I intend to live forever, or die trying to
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av Strångsjö »

majs: Golden bantam
Tomater: marmande, oxhärta, harzfeuer
paprika: california wonder
potatis: connect
squash: gul tallrik
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av crusoe »

Her vokser det godt både inne i huset og i et av veksthusene. Veksthusene mine er ikke store, men det ene er allerede fylt til randen. Antall planter er litt overkill, men frugan liker å selge planter på våren og det gir jo litt mynt i kassen til videre utvikling av hagebruket.

Så langt har vi mange planter av:
åtte typer chili
fem typer tomater
fire typer agurker
to typer squash
to typer tobakk

I tillegg er det en del andre blomster og grønnsaksplanter. Det begynner også å bli grønt i flere av kannene jeg har vintersådd i.

Ute klargjøres det til alle stedene det skal dyrkes i år. Det ser ut som jeg kommer til å dyrke langt mer enn jeg har gjort tidligere. Jeg sprer også mye kompost fra komposthaugen, dyreholdet og har hentet mye tang fra den nærmeste stranden.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av maskros »

Dålig på odling i år. Blir bara potatis, lök och tomater tror jag. Tomaterna börjar titta upp ur sina krukor, lite sen där men det blir väl något i alla fall tänker jag.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av EN brun böna »

Det är dags nu för förodling för många plantor om de ska hinna mogna under sommar/hösten.
Det saknas arbetskraft i år för att plantera/sätta plantor. Vissa saker går med maskin andra inte. Situationen är ju i år lika över hela värden så även om man säger att det inte finns risk för matbrist så kommer det att bli. Först brist på folk som kan plantera, rensa ogräs och skörda. Skörden ska sorteras och skötas. Företag i alla led fram till oss som köper får svåra tider och ett antal gå i kk.
Samma gäller alla bönder även de med djur. Det ska skördas och lagras foder till djuren med inför vintern.Om ingen gör det får djuren svälta eller skickas till slakt.
Så jag ska öka på odlingarna i år så jag har mat för vintern oavsett vad coronan sår och skördar
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av bokmalen »

Första blommorna i mina chili-plantor
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av Aftersearch »

Första blommorna på gurkorna är framme nu, nöjd med att jag gick in hårt för odling i år.
Vem vet...
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av Abbe »

Coronan ha fört mig hem till min mor så jag tar del av hennes odlande. Här tittar tomat och gurka fram. Mer av en slump hade jag med mig lite fröer: sallad, ruccola, dill, persilja, ärtor, bönor. Potatis måste införskaffas.

Som En brun böna skriver vill jag utöka de små odlingslotterna här, men möter ett visst motstånd. Vi får se hur det går framöver. Vad jag säger faller inte så ofta i god jord, det ska helst komma från radio och teve… Men jag kör min propaganda i små dagliga doser.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av entropi »

Jag kom igång lite sent i år...
Ännu senare hittade jag hydroponisk odling, experimenterar även med det i liten skala nu. Tog en sallad, majs, gurka & chili jag dragit upp och satte krukorna i näringsvattnet för några dagar sen.
Kan säga att salladen stack iväg snabbt! Den kommer utan tvekan få en egen låda där fler får växa.

Har fokuserat på grönsaker vi äter, så mycket har jag aldrig odlat tidigare (markerar aldrig odlat med *):

Tomater
Gurka*
Majs*
Vattenmelon*
Sallad
Aloe Vera*
Chili
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Odling"