CPAP Covid-19

Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av Obstinat »

Kråkfot skrev: 27 mar 2020 20:40
Medicinsk syrgas kan man bara få tag på via recept
Tillverkas som regel i samma linje. Mest testningen som skiljer. Men går mycket gas. En tub räcker inte länge
Sen finns det även syrgaskoncentrator som höjer syrgasinnehållet i vanlig luft
https://www.linde-healthcare.se/sv/equi ... index.html

Sen om det är rätt eller fel... Tror inte vården kommer vara intresserade av att arbeta med hemma-CPAP
Grundtanken var mest om man ändå har tillgång till en CPAP idag så skadar den inte som hjälpmedel
Jo jag vet att det är receptbelagt. Har för mig att det även är det för O2 koncentrator då jag tror sjukvården måste följa upp behandling samt anmäla till räddningstjänsten att man syrgasberikar miljön på den adressen. Tror även att koncentratorn leasas/hyrs ut/förskrivs eller nått sådant. O2 till svetsning funkar ju i shtf, man får nog bara vara noga med dosering om man inte får tag på en o2flödesmanometer. Släppa på lite, se om det blir bättre,ev släppa lite till, kolla färgen på läppar osv. Sen lär man ju behöva några flaskor...

Men det är klart. Kan man få tag på en och klura ut hur man ska ställa in den så blir man ju en mindre för vården att ta hänsyn till (ett pekfinger bara att jag skriver detta som ett tankeexperimemt och inte som någon form av generell egenvårdsråd!).
Vad skiljer syret mellan den sk medicinska syrgasen o syret i svetsar tuben? Är det renheten? Det slog mig att jag har en 5 liters svets tub liggandes. Dock ingen mask eller grimma.... Kanske bygga om en halvmask :-g
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av bokmalen »

Obstinat skrev: 17 apr 2020 08:32 Vad skiljer syret mellan den sk medicinska syrgasen o syret i svetsar tuben? Är det renheten? Det slog mig att jag har en 5 liters svets tub liggandes. Dock ingen mask eller grimma.... Kanske bygga om en halvmask :-g
Framförallt fuktigheten. Luften i sahara en stekande dag är rena dimman jämfört med ren gas från tub.
Vi pratar en luftfuktighet på 0%, med risk att skada och torka ut slemhinnor supersnabbt.

Jag skulle inte vilja stoppa sådan gas direkt i näsan om man säger, men kan säkert i värsta fall användas för att höja syrenivån i ett rum där patienten ligger. Men då har man ju eventuell risk för brandfara istället.
I intend to live forever, or die trying to
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av Tomtemor1 »

Skulle man kunna fukta den genom att låta den bubbla genom vatten? Det görs något liknade på sjukhus
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av Charlie** »

xsive skrev: 24 mar 2020 23:49 Någon som har en CPAP idag?

Yep, jag har en CPAP sedan ett par år tillbaka och den har gett mig ett nytt liv. Den går inte att använda som alternativ till en respirator, då man måste andas själv för att CPAP:en skall starta och och gå kontinuerligt. Kan man inte andas överhuvudtaget som mär man blir medvetslös kommer CPAP:en att slås av automatiskt. Den måste alltså ha ett motstånd för att starta och till kontinuerlig gång.
När man får andningshjälp av en respirator är man nedsövd.
Jag är däremot helt övertygad om att CPAP:en däremot är till stor hjälp för en covid-19 patient om denne kan andas själv. Det finns dessutom ett uttag i masken som är tillför att extra syrgas skall kunna tillsättas patienten.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av xsive »

Charlie** skrev: 18 apr 2020 02:14 Yep, jag har en CPAP sedan ett par år tillbaka och den har gett mig ett nytt liv.
Sitter och hovrar över köpknappen.
Finns ju många att välja på
Tittar på en Auto CPAP AS100 med automatisk trycklegrering och befuktare
Sen masktyp…. Helmask, nästäckande mask, näskuddemask… ?
Inne på en helmask Vitera
Kan dock inte se möjlighet till anslutning syrgas. Har du något tips?
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av Charlie** »

xsive skrev: 18 apr 2020 12:15
Charlie** skrev: 18 apr 2020 02:14 Yep, jag har en CPAP sedan ett par år tillbaka och den har gett mig ett nytt liv.
Sitter och hovrar över köpknappen.
Finns ju många att välja på
Tittar på en Auto CPAP AS100 med automatisk trycklegrering och befuktare
Sen masktyp…. Helmask, nästäckande mask, näskuddemask… ?
Inne på en helmask Vitera
Kan dock inte se möjlighet till anslutning syrgas. Har du något tips?
Jag har en Resmed S9 men den verkar inte finnas kvar i deras sortiment. Masken som jag har är en Mirage Quattro. Syrgasintaget sitter på maskens undersida bakom slangfästet och har en "kork" av silikon. Denna kork brukar lossna av sig själv efter ungefär 2 års tid och då är det dags att skaffa ny mask.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av Charlie** »

En CPAP måste dessutom programmeras med jälp av en dator. (det sitter en liten dator inne i maskinen också) Den är individuellt anpassad efter patientens behov. Ju svårare sömnapne, ju hårdare trycker den på luft vid andninguppehållen. Den känner av din andning och justerar lufttrycket där efter. Jag vet inte hur denna programering fungerar men den programmeras på lungkliniken och ett litet SD-kort med alla värden sätts in i apparaten.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av Skymning »

Jag hade en köpfest med kreditkortet för några veckor sedan och tittade bland annat på CPAP maskiner, men de är komplicerade och säljs i delar och jag vet inte hur de fungerar. Hörde sedan en doktor som sa att CPAP bara var en temporär lösning då den kunde skada cellerna och där avtog mitt intresse.

Jag fick ett tips istället, om du varierar mellan att ligga på rygg och på magen så åker slemmet över från baksidan till framsidan av kroppen och kan du avlasta lungornas sidor och minska skade påverkan.
слава україні - на хуй путін!
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av Kråkfot »

Såg litee som jag reagera på och vill tillföra:
Syrgas ges rent utan befuktning på de flesta vårdavdelningar dvs med grimma eller en mask, flöde styrs via en flödesmätare från väggen. Befuktning kan ske men rekomenderas oftast inte av vårdhygieniska skäl.
Högflödesbehandling som ges på sjukhus till covid19 patienter har en mix på luftflöde och syrgas, ofta benämt fio2 eller "fraction of inhaled oxygen" och bestäms i %. Dessa behandlingar ges med befuktad varm luft/syrgas då det som tidigare nämts att höga flöden dödar slemhinnor(eller torkar ut till den grad att det är obehagligt).
Jag har hört...så ta inte mig på orden, att nått sjukhus hade byggt om en cpap till en sån högflödesmaskin. Om det är så så är det förmodligen en medicinskteknisk person som gjort ombyggnationen för att säkerställa prestandan i apparaten. Jag skulle dock avråda all sådan modifikation för den som företer sig detta behöver inte bara tekniskt know-how utan även medicinsk expertis. En saturationsmätare på fingret säger en sak om syremättnad men för att veta exakt behöver en arteriell blodgasanalys göras och vad jag förstått/läst /hört så behöver dessa prov tas ofta. Med den analyskapaciteten.....finns oftast inte i en smarphone. För den som är intresserad sök på ytube efter arterial blood gas analys.
Rätt att cpap är patientstyrd, men det kan även en respirator vara. Cpap är ett andningsstöd också men det kan ta upp en annan gång.
Källa på allt sen så ta det för vad det är.
Godnatt
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av reboot »

Ja komplicerat men det här verkar vara en enklare fix när patienten kan andas själv. Komplett kit, fast tar ett tag att få hem.
https://www.banggood.com/DEDAKJ-DDT-1A- ... rehouse=CN

Borde finnas på närmare håll.......

Edit: Går att klicka på Spanien eller Tjeckien och få hem på en vecka.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"