Corned Beef - någon som faktiskt gillar det?

Matlagning i praktiken
mango
Inlägg: 391
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Corned Beef - någon som faktiskt gillar det?

Inlägg av mango »

Corned beef är ju något som förekommer historiskt i skrifter om friluftsliv, båtliv, camping osv, samt inte minst inom prepping.
Jag har aldrig tyckt det smakat särskilt gott, men har glömt det mellan gångerna och köpt på mig lite sånt, bara ifall att.

Nu hade jag två burkar kvar som behövde roteras eller kasseras och jag tänkte bjuda mina katter på något extra, så jag gav dem en portion. Ingen av de fyra visade någon som helst uppskattning utan skrapade med framfoten så som de gör när maten är oätlig.

Nåväl jag släppte ut tre katter och den som brukar vara minst kräsen åt till slut av maten efter visst trugande från min sida.

Var tvungen att smaka själv och det var samma bekanta unkna smak som vanligt, så inget fel egentligen.

Så, jag frågar nu eder. Är det verkligen någon som frivilligt äter corned beef?
Ursus

Re: Corned Beef - någon som faktiskt gillar det?

Inlägg av Ursus »

Gud ja.

Oslagbart som smörgåspålägg eller att steka i panna med lite smör och kryddor.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Corned Beef - någon som faktiskt gillar det?

Inlägg av maskros »

Nödmat.

Lagra det du äter och ät det du lagrar. Jo tjena... Corned beef är NÖDmat, hållbart protein när jag måste. Man kan förstöra en hel köttfärsröra av 1 kg fin köttfärs genom att addera en burk corned beef. Vidrig sörja som smakar starkt, mycket starkt, av något jag kallar "konserv" som bara uppträder i köttkonserver. Konserverad pölsa är en sörja som ser vidrig ut men går ned med glatt humör, ett ägg och lite rödbetor. Burkkorv slinker smidigt genom strupen tillsammans med pulvermos och senap som gick ut för tre år sedan. Tonfisk i en sval pastasallad, gärna med ett halvtorrt vitvin från krisförrådet smakar smask men sen kommer vi till corned beef, konserverad bog och konserverad skinka. Det är som en mardrömsresa till en sämre variant av sjuttiotalets aladåber. Tvi vale säger jag!

Men den dag jag svälter och lider svårt av proteinbrist går det ned, därför har nödmaten har sin plats i förrådet.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
lupl

Re: Corned Beef - någon som faktiskt gillar det?

Inlägg av lupl »

...tycker de ser ut som malda skinnbitar bara... Urk!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Corned Beef - någon som faktiskt gillar det?

Inlägg av xsive »

Corned beef klarar jag inte. För mycket konservsmak.

Tulip Picnicbog tycker jag dock är ok.
Väl kyld i skivor med kokt potatis och en smörklick till med en rejäl omgång pepparrot på tub inblandad.
Både jag, sambon och hundarna ger ok på det. Visst, ingen lyxmåltid men fullt ätbart
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 764
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Corned Beef - någon som faktiskt gillar det?

Inlägg av FCR2 »

Har också hoppat över corned beef, smakar hemskt, i klass med felix köttbullar i gräddsås.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
E5150
Inlägg: 16
Blev medlem: 23 mar 2020 09:47

Re: Corned Beef - någon som faktiskt gillar det?

Inlägg av E5150 »

Har ätit det ganska många gånger, vanligt i Filippinerna.
Frugan steker det med massor av gul lök. Stek löken först tills den börjar bli genomskinlig.
Servera med massor av nykokt jasminris, då menar jag mycket mer ris än Corned Beef, typ 20/80 ungefär.
Soya och chili flakes till.

Bon Appétit
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Corned Beef - någon som faktiskt gillar det?

Inlägg av mopar340 »

Coned beef är ingen favorit men det går att äta i "nödfall"
köper mina köttkonserver i Finland, där har de en lång tradition av premiumkonserver med nöt, svin och annat.
Hittade en ny grej här o veckan när jag var i vårt östra grannland, Marskin ( Marchalken Mannerheim) Vorschmack.
https://www.nordictemptations.com/produ ... ?id=50/384
har inte hunnit testa den ännu, konserv för över 10€... ;)
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Corned Beef - någon som faktiskt gillar det?

Inlägg av Charlie** »

Mät upp det vatten du behöver till potatismoset (pulvermos) Tärna upp cornedbeffen och skicka ner det i vattnet och kokar upp sörjan. Därefter tillsätter du potstismospulver lite i taget och vispar och rör om. Du har nu fått en alldeles in i helvete god Lappskojs som avnjutes med bostongurka och/eller rödbetor. Det som blir över används kallt som smörgås pålägg.
Under 2:världskriget var cornedbeef den enda formen av kött som det flesta av britterna fick äta. Man utvecklade en hel del recept med cornedbeff som huvudingrediens. Det fina en hel del recept på Youtube och övriga nätet.
Cornedbeff är underskattad mat och definitivt en lyx i kristider.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Palle500
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 maj 2019 19:22

Re: Corned Beef - någon som faktiskt gillar det?

Inlägg av Palle500 »

Charlie ditt recept på lappkojs kör jag ofta fast inte med corned beef. Men skall prova det låter gott.
Min variant är:
Gör lite fast pulvermos och där tycker jag Lidls egna är bäst. Sen blandar jag i en burk med tonfisk eller när det varit extrapris på Nobles kyckling eller deras pulled pork. Kryddar med Aromat och lite vitpeppar.
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"