Slaktkaniner

Hur hantera djur för slakt
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Slaktkaniner

Inlägg av Daltorpet »

bastard skrev: 06 maj 2019 19:50 bra tråd :up:

har haft kaniner förr, och jag jagar kaniner om jag kan

men just kaniner är något som jag funderar på som mat i framtiden, dom är relativt smidiga att hantera, men jag skulle behöva ha någon till liksinnad i närheten till detta

kommer nog en dag jag skaffar kaniner för uppfödning
Det är kul, jo kaninerna är jättesmidiga iom storleken och att reproducerar sig bra, billiga i drift samt klarar sig på hyffsat liten yta. Får hoppas att du träffar någon likasinnad. Tänker du likasinnad som i prepper eller likasinnad som i att hålla köttkaniner?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10349
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Slaktkaniner

Inlägg av bastard »

som kaninuppfödare, vore bra att kunna ha ledigt från dom lite med, det är alltid nackdelen med djur, dom måste tas hand om dagligen, maskiner kan man slänga in i ett skåp och plocka fram efter något årtionde igen :lol:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Slaktkaniner

Inlägg av Daltorpet »

xsive skrev: 06 maj 2019 20:18 Om man räknar lite på det.
Hur mycket Hö och havre äter en kanin. Dels vuxna hanar/honor samt ett undjur fram till slakt.
Hur mycket foder går det att driva fram ett kilo kaninkött?
Oj jadu det är bra en fråga. Det skiljer sig väldigt beroende på ras och vad de äter. På sen vår till tidig höst äter bara mina kaniner gräset de betar. På höst och vinter ger jag hö och det brukar bli en famn. Jag ger ingen skillnad på kaninerna, mer än att jag någon gång ger havregryn till honorna under kallaste vintern.

Kostnaden för det är ca 100kr per vintern. Jag antar att det skulle vara annorlunda om man måste köpa hö. Där varierar det också mycket. En smådjursbal på granngården kostar 230kr för typ 10kg medans en 20kg bal kan man få för 80kr hos en bonde. Men med största sannolikhet skulle du kunna slå vinterns behov i diken tex om man inte har egen mark.

De större kaninerna kräver mer kalorier och gärna riktigt foder för att växa ordentligt. Det brukar kunna kosta en del men fördelen är att man får mer kött på kortare tid. Det skulle vara intressant att hitta riktiga siffror. Jag kollar runt och återkommer.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Slaktkaniner

Inlägg av Daltorpet »

bastard skrev: 06 maj 2019 20:39 som kaninuppfödare, vore bra att kunna ha ledigt från dom lite med, det är alltid nackdelen med djur, dom måste tas hand om dagligen, maskiner kan man slänga in i ett skåp och plocka fram efter något årtionde igen :lol:
Haha det har du förvisso helt rätt i, jag har turen att ha en fruga som delar intresset så mina fiskeveckor, jaktveckor och vandringsveckor blir inte lidande. Hade verkligen varit ett dilemma om det vore så :lol:
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Slaktkaniner

Inlägg av EN brun böna »

Jag brukar ge lite hö även på sommaren även om kaninen går ute och äter gräs, magarna mår bättre.
Ca ett halvt kilo hö per kanin och dag vintertid och det dubbla av gräs på sommaren. Räknat för en kanin 3-3,5 kg.
För att få slaktkaniner relativt snabbt och ekonomiskt så ger jag fri tillgång på kraftfodret.
Sedan för en avelshanne eller hona mellan kullar räcker ca en deciliter kraftfoder. Men sedan ökar man på åt honan när hon är dräktig och ökar ännu mer när hon har ungar. 20-100 gram cirka.
Vänjer man honan vid att bli vägd ser man snabbt om hon tappar och kan öka på med fodret.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Slaktkaniner

Inlägg av Daltorpet »

EN brun böna skrev: 06 maj 2019 21:09 Jag brukar ge lite hö även på sommaren även om kaninen går ute och äter gräs, magarna mår bättre.
Ca ett halvt kilo hö per kanin och dag vintertid och det dubbla av gräs på sommaren. Räknat för en kanin 3-3,5 kg.
För att få slaktkaniner relativt snabbt och ekonomiskt så ger jag fri tillgång på kraftfodret.
Sedan för en avelshanne eller hona mellan kullar räcker ca en deciliter kraftfoder. Men sedan ökar man på åt honan när hon är dräktig och ökar ännu mer när hon har ungar. 20-100 gram cirka.
Vänjer man honan vid att bli vägd ser man snabbt om hon tappar och kan öka på med fodret.
Hur lång tid tar det för de belgiska hararna att komma upp i slaktvikt? Hur mycket kött får du ut på en 3,5kgs kanin? Jag hörde något om att exempelvis vädurar hade mindre slaktvikt procentuellt pga kraftigare ben och större organ.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Slaktkaniner

Inlägg av EN brun böna »

4-5 månader då har jag en slaktkropp på ca 1 kilo och det är lagom tycker jag.

Vädurar ska ha lite lösare kött än andra raser har jag hört.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Slaktkaniner

Inlägg av Daltorpet »

EN brun böna skrev: 06 maj 2019 21:54 4-5 månader då har jag en slaktkropp på ca 1 kilo och det är lagom tycker jag.

Vädurar ska ha lite lösare kött än andra raser har jag hört.
Blir slaktvikten mindre än 30% på 16-20veckor med fri tillgång till kraftfoder?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Slaktkaniner

Inlägg av EN brun böna »

Du observerade att det är slaktkropp? Flådd, urtagen, samt att huvud, underben och tassar är borta?
Så det är en normal vikt.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Slaktkaniner

Inlägg av Daltorpet »

EN brun böna skrev: 06 maj 2019 22:28 Du observerade att det är slaktkropp? Flådd, urtagen, samt att huvud, underben och tassar är borta?
Så det är en normal vikt.
Jo absolut det förstod jag men tyckte bara att det lät lite. Jag får ut ca 50% på mina. De brukar hamna där kring 16 veckor.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Skriv svar

Återgå till "Slakt"